شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان

شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان

امتیاز دهید

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۹ اسفند ,۱۳۹۷

شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان

سایت های باستانی ، مراکز تفریحی متعدد ، امکانات گردشگری مناسب ، آب و هوای مساعد و جاذبه های طبیعی سبب شده اند تا تور گرجستان امروزه در میان ایرانیان علاقه مندان زیادی داشته باشد . دوستداران تاریخ در سفر به این کشور بی نصیب نمی مانند چرا که تنوع سایت های تاریخی آن زیاد است از معروف ترین این اماکن می توان به شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان (Stone City Uplistsikhe) اشاره نمود . در ادامه با این شهر باستانی بیشتر آشنا می شویم با سفر آفرین همراه باشید .

شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان

درباره شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان

 

در گرجستان سایت های باستانی متعددی وجود دارد که علاقه مندان به تاریخ را به سوی خود می کشاند یکی از این اماکن دیدنی که در جهان زبانزد می باشد شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان است که به عنوان وسیع ترین شهر سنگی جهان شناخته شده و جذابیت های زیادی برای ارائه به گردشگران دارد . شهر سنگی اوپلیستیخه بر بلندی در قسمت غربی رودخانه کورا واقع شده و نام آن به معنای قلعه خدایان می باشد این شهر از اصلی ترین جاذبه های گردشگری گرجستان است و سالانه با جذابیت های مختلفی که در خود گنجانده میزبان تعداد زیادی از گردشگران از اقصی نقاط جهان می باشد . قدمت این شهر به قرن ششم قبل از میلاد بر می گردد و با وسعتی حدود ۸ هکتار دارای سه بخش اصلی شمالی ، جنوبی و مرکزی می باشد .

شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  کتیبه های سنگی میخی و سومری
اطلاعاتی در مورد اوپلیستیخه ، بزرگترین شهر سنگی دنیا

 

معمولا گردشگران تور گرجستان شهر گوری را به عنوان زادگاه استالین می شناسند ولی در ۱۰ کیلومتری این شهر مکانی به نام شهر سنگی اوپلیستیخه قرار گرفته که بزرگترین شهر سنگی در جهان می باشد . این شهر به دلیل داشتن کهن ترین سد ، داروخانه ، بازار ، آمفی ﺗﺌﺎتر ، کلیسای قدیمی معروف به سن جورجی ، معابد ، زندان ، سیاه چال و صدها اثر باستانی دیدنی دیگر در جهان زبانزد بوده و مورد توجه گردشگران تور گرجستان واقع شده است . این منطقه که بین شهرهای تفلیس و باتومی قرار گرفته یکی از آثار باقی مانده از دین پیکانیزم می باشد و در گذشته از مهمترین مراکز سیاسی و مذهبی قبل از مسیحیت گرجستان به شمار می آمده است . طی تحقیقات و خاکبرداری های متعددی که در این شهر انجام شده تعداد زیادی معابد و متعلقات دیگر مربوط به الهه خورشید ، که قبل از آمدن مسیحیت پرستش می شده اند ، کشف شده است .

شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان

شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان به دلیل داشتن کلکسیونی از قدیمی ها یونسکو را وادار نمود تا این شهر را در سال ۲۰۰۷ در فهرست میراث جهانی خود به ثبت رساند . قابل توجه است که طی زلزله ای که در سال ۱۹۲۰ میلادی در این منطقه روی دارد بخش هایی که ضعیف و آسیب پذیر بودند تخریب شدند . همانگونه که بیان شد این شهر به سه بخش شمالی ، جنوبی و مرکزی تقسیم می‌ شود که بخش میانی وسیع تر است و قسمت عمده ساختارهای صخره تراشی این شهر را در خود جای داده است و از طریق یک گذرگاه و یک تونل به بخش جنوبی متصل می‌ شود . گذرگاه‌ ها و گاهی پلکان‌ ها از طریق خیابان اصلی به ساختار های مختلف انشعاب پیدا می‌ کنند . اوپلیستیخه ساختارهای مختلفی را از اوایل عصر آهن تا اواخر قرون وسطی شامل می شود همچنین ترکیب غیر معمول سبک های مختلف از صخره تراشی آناتولی و فلات ایران و نیز همزیستی معماری مسیحی و غیر مسیحی ، این شهر را از دیگر شهرهای سنگی دنیا متمایز می سازد .

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  معرفی رشته باستان شناسی

شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان