گنج پنهان در حمام ها

گنج پنهان در حمام ها

گنج پنهان در حمام ها


در باستان معمولا مردم نظافت خود را در رودخانه ها و چشمه ها انجام می دادند. اندکی بعد بفکر ساختن مکانی افتادند که بتوانند در فصل های مختلف بتوانند نظافت انجام دهند. در ادامه نقش حمام ها در حرفه گنج یابی را بررسی می کنیم:

ساخت حمام نوعی رسانه محسوب می شد و مردم که در آنجا تجمع می کردند اطلاعات خود را در حمام تبادل می کردند.به همین دلیل محل تجمعی مانند حمام باعث می شد حمام مکان امن و مهم باستانی بشمار برود.

دقت داشته باشید چون در قدیم لوله کشی وجود نداشت حمام های باستانی را در کنار رود ها و چشمه ها بنا می کردند و برای آبرسانی از سفال برای هدایت آب به داخل بهره می بردند. در گوشه ای از حمام آتشدان بود تا آب اول از آتشدان گذشته و گرم شود و به حوض که در وسط حمام بود برسد و در گوشه حوض هم پله یا نشیمن گاه درست میکردند تا بتوانند روی آن بشینند و خود را شستشو دهند.

پس دیواره و کف حمام را از ساروج میساختند تا رطوبت آب باعث خرابی دیوار ها و کف حمام نشود و از همه مهم تر؛

چون این احتمال را میدادند که در هر صورتی اگر قسمتی از حمام تخریب شود برای همین مبلغی در نظر میگرفتند و در قسمتی از حمام جاساز میکردند تا در مواقع احتیاج از آن به عنوان خرج حمام استفاده کنند .حالا بستگی به حمام داشت که هر چه بزرگتر بود سکه ای بیشتر اختصاص میدادند.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  نماد تاج شاهی در گنج یابی

در قدیم سه قسمت از حمام را جهت جاساز کردن سکه ها مشخص میکردند که از این قرار بود
کف حوض
زیر نشیمن گاه یا همان پله
زیر آتشدان