تله های فیزیکی را بیشتر بشناسید

بروزرسانی شده در تاریخ: ۳۰ آبان ,۱۳۹۷

تله های فیزیکی را بیشتر بشناسید

نظرات موجود در مورد نمادهای خطر باید از طرف هر کس درک شده و از نمادهای مهم می باشد. یک واقعیت قبول شده است که، گنج فقط از طرف یک فرد زنده می تواند پیدا شود. مردها ، زنها ، بچه ها و هر کدام از ما هر وقت می خواهیم کاری را انجام دهیم، باید پیشگیری و احتیاط های لازم را داشته باشیم. باید این خطرات از جمله: مار ، عقرب ، عنکبوت ، حیوانات وحشی و غیره
فعالیت با احتیاط یکی از بهترین کارها برای کشف تله ها و رفع آنها می باشد.پیدا شدن تله در مناطقی که دفینه و طلا پنهان شده است نیز امری کاملا طبیعی می باشد. و گروه هایی که به آنها راهزنان آن دوره گفته می شد، برای پنهان کردن دفینه ها ایده های ماهرانه داشته و تله های مرگ را به خوبی طراحی می کردند. با یک تدبیر ساده می توانستند سنگی به سنگینی چند تن را به حرکت در بیاورند. اگر در یک تونل ویا غاری راه خود را گم کردید در راه خود ممکن است با تله هایی روبر بشوید که در زمین و یا سقف غار باشد. علاوه بر این تکه های بزرگ سنگ و یا زمین می تواند با وزن شما حرکت کند. در فضای بعضی از اتاق ها مواد شیمیایی سمی ممکن است وجود داشته باشد. در این صورت، ذره های گرد و غبار کم کم و بدون اینکه متوجه بشوید شما را می کشد. افرادی که دفینه را پنهان کرده اند، قطعا این را نمی خواهند که دفینه به راحتی پیدا شود. اگرچه در روی نقشه مکان دفینه به وضوح مشاهده میشود، ولی تله ها ممکن است توسط فرد پنهان کننده، با جزئیات خیلی ریزی روی نقشه مشخص شده باشد. آنها ممکن است با بعضی چیزهایی که در سر راه شما قرار داده اند شما را گمراه کرده و به سمت تله سوق دهند. در مورد اینطور چیزهای کوچک دقت کرده و به دام نیفتید. یک چیز دیگر، اگر به چیزهای گول زننده بر بخورید، این به شما می گوید که از این موارد، به تعداد بیشتری منتظر شماست.
نماد قلب : از نظر بعضی تعابیر دفینه یابی به معنای طلا می باشد. نماد قلب هم ممکن است به شکل کامل باشد و همچنین ممکن است بر روی آن اشکال متفاوتی وجود داشته باشد و نیز ممکن است تکه تکه باشد.

تله های فیزیکی را بیشتر بشناسید

 

در قسمت اصلی قلب ، قسمت گردی بالای آن توسط یک خط جدا شده تله های فیزیکی را بیشتر بشناسید و یا به صورت دو نیم جدا شده است. قلبی که به این شکل است می تواند به ما پیامهای متفاوتی بدهد. یکی از آنها به معنی تله مرگ می باشد. اگر به این هشدار دقت نکنید، به این معناست که یک خطر منتظر شما می باشد.

تله های فیزیکی را بیشتر بشناسید
بر روی این قلب شکل رعد و یا برقی می باشد که آن را به دو نیم تقسیم کرده است. به این نشانه خیلی دقت کنید، جهت رعد محل تله و یا تله ها را نشان می دهد. جستجوهای خود را باید در جهت این رعد و با دقت انجام دهید.
قسمت پایین این قلب از قسمت اصلی آن جدا شده است. تله های فیزیکی را بیشتر بشناسید این فقط به این معنا نیست که در جلو تله مرگی وجود خواهد داشت، فقط در جهتی که قسمت پایین قلب نشان می دهد، یک تله مخصوص این نشانه وجود خواهد داشت.
نشانه های روی این قلب نشان دهنده جدا شدن این قلب به دو نیمه و شکسته شدنش می باشد. این نشانه به شما هشدار می دهد که در نزدیکی ها تله وجود دارد، ولی روی آن نشانه ایی از جهت و یا محل تله وجود ندارد.
نماد این قلب نیز، نشان دهنده تله ایی می باشد تله های فیزیکی را بیشتر بشناسید که جهت آن مشخص نیست در بعضی منابع آمده است که نشان ها و نماد ها فقط روی قلب نبوده، و در اطرافش نیز ممکن است نشانه هایی وجود داشته باشد. مثلا گفته شده، در جهت شکستگی که در طرف بالای گردی قلب وجود دارد، نشانه ها و یا تله های دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد. نقطه کوچک، و حتی یک سوراخ نیز می تواند جهت تله را نشان دهد. و در آن واحد سنگ کوچکی که با دست و یا پا بر روی آن فشار داده شده می تواند تله را فعال کند. در این تله ها، هوای سمی ، آب ، زهر ، مارهای سمی ، و یا عقرب ممکن است وجود داشته باشد. در این تله ها، ممکن است از یک فضای خالی بزرگ و طویل به پایین افتاده و یا هوای سمی، زهر، آب و امثال این ممکن است به صورت مستقیم بر روی شما بیفتد. این قلب ها در آن واحد، روی نقشه ها نیز ممکن است نشان داده شوند. تله های فیزیکی را بیشتر بشناسید هنگام نزدیک شدن به آن، به فردی که نقشه را می خواند، تله هایی که منتظر آنهاست را نشان می دهد. تله های فیزیکی را بیشتر بشناسید تله ها در دایره ایی به اندازه ۲۰۰ قدمی اطراف ورودی پنهان شده می تواند پیدا شود. نشان رعد، به شخصی که به دنبال دفینه می باشد، اطلاعات ارزشمندی می دهد.
۱- این نشانه طلای جستجو شده ، نقره ، و یا دفینه ایی که به مقدار زیاد انبار شده می باشد.
۲- این را نشان می دهد که در طول راه ممکن است با تله های مرگ روبرو شویم.
۳- اگر یکی از این نشانه ها را نبینید، حتما در تله ایی خواهید افتاد.
بیشتر مواقع روی سنگ ها به عنوان نماد تله مرگ آمده است، برای این نیز می تواند باشد که دفینه یاب را از محل دفینه دور کرده و نظرش را به جای دیگری جلب کند. شما باید همیشه مواظب باشید. اگر نمی دانید که متعاقبا چه اتفاقی خواهد افتاد نباید به چیزی دست بزنید، و جایش را نباید تغییر دهید. اینها از طرف افرادی که کار بلد بوده اند آماده شده است، و آنها می دانسته اند که جستجوگران ممکن است بی دقت باشند. ولی دفینه یابانی که از فکر خود استفاده می کنند و با افکار زیرکانه خود می توانند تله های آنها را غیرفعال کنند، و با توجه به تفکرات آنها، خواسته آنها را از بین می برند.
اولین کاری که باید نسبت به تله ها انجام داد، این است که باید ابعاد تله را با توجه به نشانه ها با دوستان خود مورد بررسی قرار داد. تله های بزرگ تله های فیزیکی را بیشتر بشناسید در ورودی غارهای مخفی، در دایره ای به قطر ۲۰۰ فوت مشاهده می شوند. این تله معمولا در شیب تپه جاگذاری شده است.
تخته سنگی ۳۰ الی ۴۰ تنی می باشد که با یک طرح و نقشه خاصی حرکت می کند. این بر روی تخته سنگها، مستقیما، به صورت نماد قلب شکافته شده و یا تکه ایی که از قلب جدا شده می تواند باشد.
این تله ممکن است گمراه کننده باشد. خیلی ها به شکل قلب و روی آن دقت نکرده و با فکر اینکه طلا می باشد، اطراف و یا زیر تخته سنگ را حفر می کند، و این نیز می تواند باعث حرکت تخته سنگ شده و بر رویمان معلق شود. حتی اگر این تخته سنگ شما را نکشد، باعث میشود که شما دیگر قادر به ادامه دادن جستجو هایتان نباشید.
اگر به یکی از اینها برخورد کردید وقت خود را با نگاه به چپ و راست و زیر آن هدر نکنید. اگر تخته سنگ شروع به غلتیدن بکند، در زیر آن چیزی به غیر از شما نخواهد ماند. یکی دیگر از هشدار های ساده رعد و برق، تله ی مرگ موجود در ورودی تونل و بر روی دیوار می باشد. (نشانه به هیچ وجه در بالای ورودی نمی باشد.) نشانه در ۱ یا ۱٫۲ و یا ۲ پا کنار ورودی حکاکی و یا حفر و یا بریده شده می باشد. اینگونه ورودی ها بسته شده اند. ورودی ها متناسب با مکانش درست شده، و با بلوک یا تخته سنگ، بسته شده است.

نکته : حداقل در ۶۰ سانتی متری اطراف ورودی، بررسی کنید که آیا تله وجود دارد یا نه، و پس از اینکه مطمئن شدید که تله نیست در جهتی که رعد نشان می دهد تله را پیدا کنید.
مثال : قبل از هر چیز : اگر رعد به چپ نگاه می کند، تله در سمت چپ می باشد، اما فقط به شرط اینکه ورودی واقعی باشد، نشانه تله ایی که در ورودی های دیگر ساخته شده است در هر طرف نشانه تله می تواند باشد، یعنی در دنبال کردن نشانه تله اشتباهی کرده اید. به همین دلیل، دنبال کردن نشان ها مهم می باشد. اگر گذرگاه اصلی طولانی باشد، در سمت راست گذرگاه حرکت کنید. اگر گذرگاه به شکل Y از هم جدا شود، باید در طرف راست حرکت کرد، حتی اگر در سمت چپ قوطی و یا هر چیز جالب توجه دیگری دیدید تا به امروز راه درست همواره سمت راست بوده است.
آن چیزی که توجه شما را جلب کرده ممکن است تله باشد. اگر روی دیوار راه سمت راست، علامت صلیبی کشیده شده باشد، حرکت از گذرگاه کنار صلیب، دارای امنیت بالاتری می باشد.
دومی : به جهت نوک رعد نگاه کنید.
۱- اگر به پایین جهت داشته باشد، بلافاصله بعد از ورودی، در کف زمین، یک تله پیدا خواهید کرد.
۲- اگر جهت به طرف ورودی اصلی باشد، تله روی خود ورودی می باشد. هنگام شکستن ورودی، تله فعال خواهد شد. و یا ممکن است دری که شکسته می شود، یک خاکریز را فعال کند و یا تخته سنگهای بالای سرتان، مستقیما بر رویتان بریزند. تله های فیزیکی را بیشتر بشناسیدممکن است خطرناک به نظر نرسد ولی خیلی از دفینه یابان به این تله ها دچار شده، تله های فیزیکی را بیشتر بشناسیدو خیلی از آنها بر اثر این تله ها مرده اند.
۳- اگر جهتی که رعد نشان می دهد، به سمت بالا باشد، تله بلافاصله بعد از ورودی در بالای سرتان می تواند باشد، به خود ورودی متعلق نمی باشد.
۴- اگر یک قلبی ببینید که از وسط نصف شده و یک طرفش کنده شده باشد، در این صورت نیز باید مواظب باشید. مکان تله های مربوط به این گونه نمادها مشخص نمی باشد. یعنی ممکن است تله، از پایین، راست، چپ، بالا، و یا مستقیما از روبرو بیاید.
۵- یکی دیگر از هشدارهای تله، سه صلیب می باشد. دو تا کنار هم، و یک صلیب بزرگ در زیر هر دو می باشد. این پیام سه صلیب حضرت عیسی یعنی به چهار میخ کشیده شدنش را نماد می کند. این نشانه بیان می کند که ما در ورودی درستی هستیم و باید در سمت راست حرکت کنیم. اگر زیر یک صلیب بزرگ، دو کله خشکیده (اسکلت سر) باشد، به ما می گوید که در مسیر وسطی و مستقیم باید حرکت کرد. اگر کله های خشک، در سمت چپ و راست صلیب باشند، نباید از تونل های کناری استفاده کنید
۶- نسبت به نشانه هایی که یادآور مرگ می باشند، که در بالا به آنها اشاره شده، دقت داشته باشید. اینگونه نشانه ها مربوط به مرگ هستند. با اینکه فهم برخی از آنها سخت می باشد، ولی بیشتر آنها قابل درک می باشند. در گذشته تله های فیزیکی را بیشتر بشناسید نامه هایی وجود داشتند که پادشاهان قوانین و اوامری را تعیین می کردند. و پادشاهان، می خواستند که دفینه هایشان، با توجه به قوانین مشخصی، و با نشانه های خاصی پنهان شوند. اشخاصی هم که دفینه را پنهان می کردند، به این قوانین و نمادها صاق بودند. هر نشانه به تنهایی مهم نبوده و به نشانه های دیگر و دفینه نیز مربوط می باشد. دفینه = نقشه + نشانه ها + کاوش دقیق. البته هشدارها را نیز باید جدی گرفت. اولین موردی که در جستجو ها باید به آن دقت کرد، امنیت می باشد. شن و ماسه انباشته شده در روی تله موضوع دیگری درمورد تله مرگ: به هیچ وجه، اطلاعاتی که از تله های یافت شده به دست آورده اید، پنهان نکنید، و با تمام جزئیاتش، تله های فیزیکی را بیشتر بشناسید با دوستان خود در میان بگذارید. انتقال نظرات درست درمورد تله و جزئیات آن مهم می باشد. باید به تمام دوستانتان یاد بدهید که چگونه می شود آنها را پیدا کرده و غیرفعال کرد.

بیشتر در مورد قلعه ها بدانید

بروزرسانی شده در تاریخ: ۳۰ آبان ,۱۳۹۷

بیشتر در مورد قلعه ها بدانید

قلعه اگسکوف، (به دانمارکی: Egeskov Slot) در جزیره فین دانمارک

قلعه آلکازار در سگوبیا اسپانیا

قلعه بودیوم در ساسکس شرقی در انگلستان، که به وسیله یک خندق مملو از آب احاطه شده‌است.
دِژ یا به عربی شده “کالا”در پارسی میانه به بیشتر در مورد قلعه ها بدانید شکل قلعه یک ساختمان مستحکم بوده که در طول سده‌های میانی توسط نجیب‌زادگان در اروپا و خاورمیانه ساخته می‌شده‌است.

بیشتر در مورد قلعه ها بدانید

محققان پیرامون گستره معنایی واژه دژ بحث می‌کنند، اما اغلب آن را به عنوان منطقه مستحکمِ شخصیِ یک مالک یا نجیب‌زاده به‌شمار می‌آورند. بیشتر در مورد قلعه ها بدانید دژ با کاخ که مستحکم نیست؛ سنگر که مکان نجیب‌زادگان نیست؛ و مکان مستحکم که یک پایگاه دفاعی عمومیست، متمایز می‌باشد، از این‌رو میان این انواع ساختمان همانندی‌های فراوانی وجود دارد. در گذر زمان استفاده از این واژه تنوع یافته و به ساختمان‌های متنوعی اطلاق گشته است. در طول بیش از ۹۰۰ سالی که قلعه‌ها ساخته شده‌اند، بیشتر در مورد قلعه ها بدانید بیشتر در مورد قلعه ها بدانید این سازه‌ها اشکال و ویژگی‌های مختلفی را به دست آورده‌اند.

قلعه به عنوان یک نوآوری اروپایی، در سده‌های نهم و دهم، پس از سقوط امپراتوری کارولنژی و در نتیجه تقسیم قلمرواش میان مالکان شخصی بیشتر در مورد قلعه ها بدانید و شاهزاده‌ها، ریشه گرفت. بیشتر در مورد قلعه ها بدانید این نجیب‌زادگان قلعه‌ها را برای کنترل مناطق پیرامون خود بنا نهادند، و آن‌ها را دارای ساختارهایی بیشتر در مورد قلعه ها بدانیدر هم تدافعی و هم تهاجمی کردند؛ چنین ساختمان‌هایی پایه‌ای را ایجاد کردند که نجیب‌زادگان را قادر می‌ساخت همان‌طور که در مقابل دشمنان مقاوم می‌بودند، برنامه‌های تهاجمی خویش را پیاده کنند. بیشتر در مورد قلعه ها بدانیداگرچه خاستگاه نظامی دژها اغلب در بررسی‌های علمی این مکان‌ها مورد تأکید قرار می‌گیرد، اما این ساختمان‌ها همچنین به عنوان مرکز فرماندهی و نشانه قدرت نیز به کار می‌رفتند.بیشتر در مورد قلعه ها بدانید قلعه‌های شهری بیشتر در مورد قلعه ها بدانید برای کنترل مردم محلی و راه‌های مهم حمل و نقلی مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ قلعه‌های روستایی نیز اغلب در کنار عواملی مانند آسیاب‌ها و زمین‌های حاصل‌خیزی ساخته می‌شدند که برای زندگی در اجتماع مناسب بودند.

بسیاری از قلعه‌ها در اصل از گل و چوب ساخته شده بودند، اما بعدها با کمک سنگ قدرت تدافعیشان افزایش یافت. قلعه‌های اولیه اغلب از امکانات دفاعی طبیعی و عوارضی مانند برج‌ها استفاده می‌کردند، و بر روی یک برجک دفاعی مرکزی استوار بودند. در اواخر سده ۱۲ام و اوایل سده ۱۳ام پدافند قلعه‌ها به پیشرفتی علمی دست یافت. این پیشرفت با تأکید بر شلیک از جناحین موجب گسترش برج‌ها شد. بیشتر در مورد قلعه ها بدانید بسیاری از دژهای نو چند ضلعی و برپایه دفاع متمرکز بودند (چندین مرحله از دفاع که به همراه یکدیگر قادر بودند به‌طور هم‌زمان عمل کرده تا قدرت قلعه را به حداکثر برسانند). این تغییرات در دفاع به ترکیب فناوری قلعه‌ها در طول جنگ‌های صلیبی، معماری قلعه ها از جمله استحکامات متمرکز، و الهام‌گیری از پدافندهای پیشین مانند پایگاه‌های دفاعی رومی نسبت داده می‌شود. طبیعت تمام عناصر معماری قلعه نظامی نیستند، بیشتر در مورد قلعه ها بدانید و مواردی مانند خندق‌ها از هدف اصلی خود (دفاع) به مظهری از قدرت تبدیل شده‌اند. مسیرهای منتهی به برخی قلعه‌های بزرگ، بسیار پیچ‌درپیچند و چشم‌اندازشان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و بر آن مسلط می‌گردند.

اگرچه اروپاییان در سده ۱۴ام به باروت دست یافتند، بیشتر در مورد قلعه ها بدانید اما چنین دست‌آوردی تا سده ۱۵ ام و هنگامی که توپ‌خانه‌ها به قدری توانمند شدند که از دیوارهای سنگی فراتر روند، به‌طور چشمگیری قلعه‌ها را تحت تأثیر قرار نداد. درحالی که در سده ۱۶ام ساختن قلعه‌ها ادامه یافت، تکنیک‌های جدید شلیک توپ آن‌ها را به مکانی نامطلوب برای زندگی تبدیل کرد. در نتیجه، قلعه‌ها رکود یافتند و با قلعه‌های توپخانه‌ای که هیچ نقشی در حکومت مدنی نداشتند، جایگزین گشتند. از سده ۱۸ام به بعد، با ساخته شدن قلعه‌های ساختگی، به عنوان بخشی از احیای رمانتیک معماری گوتیک، علاقه به دژ مجدداً افزایش یافت، اما آن‌ها دیگر اهدافی نظامی را دنبال نمی‌کردند.

نکاتی راجع به خرید طلا

بروزرسانی شده در تاریخ: ۳۰ آبان ,۱۳۹۷

نکاتی راجع به خرید طلا

طلای دست دوم و قسطی نخرید

از خرید “طلای دست دوم” و ” طلای قسطی” اجتناب کنند که این دو مورد تبعات و پیامدهایی را برای خریداران ایجاد می‌کند که باعث متضرر شدن آنان و کل صنف می‌گردد و متأسفانه با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، این موارد بیش از بقیه مشاهده شده است.

یزدانی همچنین “فاکتور خرید” را مدرک مهمی برای احقاق حقوق خریداران برشمرد و خاطرنشان کرد: خریداران طلا و جواهر حتما فاکتور خرید را با شرح جزئیات و قیمت روز و اجرت از طلافروشی‌ها به نام خود دریافت کنند تا در صورت هرگونه خطا یا تخلف احتمالی، قابل بررسی و پیگیری باشد.

نکاتی راجع به خرید طلا

طلای بدون فاکتور نخرید

از نظر قانون کسی که فاکتور به نام اوست، صاحب مصنوع طلا و جواهر است و بعضا دیده شده که برخی از افراد مصنوعات طلای اقوام، آشنایان و دوستان خود را خریداری می‌کنند که این مورد نیز می‌تواند مشکلات بعدی بدنبال داشته باشد.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران تقاضای مردم برای خرید آب‌شده طلا را یکی دیگر از مشکلات اخیر این صنف عنوان کرد و افزود: به مردم توصیه می‌کنیم که به سمت طلای آب‌شده یا شمش طلا نروند، چراکه در اکثر موارد با بحث تخصصی و عیار آن آشنایی نداشته و موجب ضررشان می‌شود. از همکاران هم درخواست کرده‌ایم که فقط به اعضای صنفی طلای آب‌شده عرضه کنند. در همین راستا مردم می‌توانند از مصنوعات طلای کم اجرت که هم مقرون به صرفه و هم دارای کد استاندارد و کد شناسایی است برای خرید طلا استفاده کنند.

اتحادیه طلا و جواهر فعلا سایت رسمی ندارد؛ فریب تبلیغات را نخورید

وی در مورد سایت‌هایی که به اسم سایت اتحادیه در صنف طلا و جواهر اطلاع رسانی و تبلیغ می‌کنند نیز گفت: مردم به هر سایت اینترنتی در زمینه طلا اعتماد نکنند. هم‌اکنون سایتی که از عنوان اتحادیه طلا و جواهر تهران سوء استفاده کرده بود، تحت پیگرد قانونی قرار دارد و اتحادیه، سایتی ندارد و در آینده نزدیک سایت رسمی اتحادیه که در حال تکمیل است، رونمایی می شود و مردم می‌توانند، اطلاعات و قیمت‌های لازم را از این سایت به صورت شفاف و مطمئن دریافت کنند.

 

گورستان های عجیب جهان

بروزرسانی شده در تاریخ: ۳۰ آبان ,۱۳۹۷

گورستان های عجیب جهان

اگر به شیوه ی خاکسپاری و قبرستان های کشورهای جهان دقت کنیم شاید بتوانیم نیمی از راه شناخت درباره‌ی آنان را بپیماییم. گویی با مطالعه ی گورستان های عجیب جهان برخی از واقعیت ها درباره ی قبرستان ها برای ما می تواند حکم پیمودن یک شبه‌ی ره صد ساله در شناختن اقوام مختلف باشد. زندگی پس از مرگ و اعتقادات ملل مختلف باعث به وجود آمد عجایب خاص و مختلفی در جهان می شود. یکی از این آثار عجیب که در نتیجه‌ی خاکسپاری و اعتقادات ملل مختلف به وجود آمده است، قبرستان های عجیب و غریب در سراسر جهان است. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به اتفاق هم ۱۰ قبرستان عجیب در جهان را به اتفاق هم بررسی نماییم.

گورستان های عجیب جهان

 دره ی پادشاهان، مصر | The Valley of the Kings

دره ی پادشاهان (The Valley of the Kings) در قاهره، پایتخت کشور مصر جایگاه ابدی توتانخامون، فرعون معروف است. این قبرستان داستانی مرموز در خود دارد. شاید باورتان نشود اما کسانی که به این مقبره وارد شدند، گورستان های عجیب جهان بعد از مدتی به شیوه ای بسیار عجیب مردند. تعدادی از دانشمندانی که این موضوع را مورد بررسی قرار داده اند گورستان های عجیب جهان  بر این باورند که، مرگ این افراد ناشی از خاک و جو مسموم داخل مقبره ی این فرعون بوده است اما در این میان هستند افرادی که همچنان معتقدند این مرگ ها گورستان های عجیب جهان به دلیل نفرین فرعون بوده است و این افراد آرامش فرعون را در دنیای مردگان به هم زده اند!
قبرستان گلادیاتور، ترکیه | Gladiator Graveyard
قبرستان گلادیاتور (Gladiator Graveyard) در استان ازمیر کشور ترکیه قرار گرفته است و در خود جسد ۶۷ نفر که همگی زیر سی سال سن داشته ‌اند را جای داده است. این افراد همگی گلادیاتورهایی بودند که در این مکان پا به میدان جنگ گذاشته و پهلوانانه جنگیده بوده اند. علت نام گذاری این قبرستان به نام گلادیاتور در ترکیه ی کنونی به این دلیل است که این گلادیاتورها در واقع مردان جنگجو و یا سربازانی بوده اند که به بردگی گرفته شده گورستان های عجیب جهان و در میدان هایی موسوم به اسپارتا در برابر حریف های انسانی و یا حیوانات درنده مبارزه می کردند و اکثر آنان همانند این گلادیاتورها جان خود را در این میادین از دست می دادند.
قبرستان های گیت، انگلیس | Highgate
قبرستان های گیت (Highgate) در لندن، پایتخت کشور انگلیس یکی از قبرستان های است که متعلق به دروان ملکه ویکتوریا بوده است. این قبرستان مساحتی در حدود ۱۵۰ هزار مترمربع از جنگلی در اطراف شهر لندن دربرمی‌ گیرد. گورستان های عجیب جهان گفته می شود که برام استوکر، نویسنده ی دراکولا برای نوشتن داستان این خون آشام از فضای سنگین و عجیب قبرستان های گیت در لندن الهام گرفته است. هنگامی که وارد این قبرستان می شوید می توانید علاقه ی بی حد وحصر سبک طراحی و ساخت و ساز در دوره ی ویکتوریایی به شیوه ی معماری در مصر باستان را در این قبرستان به وضوح مشاهده نمایید. گورستان های عجیب جهان در این قبرستان همانند مصریان باستان و نزدیکی اعتقادات دوره ی ویکتوریایی به دنیای پس از مرگ و مردگان همانند آن چیزی که مصریان باستان معتقد بودند، ۲ ستون هرمی سنگی به نام گذر مصری در این قبرستان وجود دارد.

ترکیبات کتراک چیست؟

بروزرسانی شده در تاریخ: ۲۷ آبان ,۱۳۹۷

ترکیبات کتراک چیست؟
نامهای دیگر: katrak , ماده منبسط کننده غیرانفجاری، تخریب کننده سنگ، ترکیبات کتراک چیست؟ تخریب کننده بتن، ضد بتن ساروج
بسته بندی: ۳۰ دقیقه ای در کیسه های۲۰ کیلویی و ۲ساعته و ۱۲ ساعته در کیسه های ۲۵ کیلویی
مدت نگهداری: دو سال در بسته بندی اولیه در دمای ۵ الی ۳۵ درجه سانتیگراد.
قابلیت حل: محلول در آب
شکل ظاهری: پودر طوسی رنگ
گرید: صنعتی

ترکیبات کتراک چیست؟

کتراک چیست
کتراک یک عامل تخریب کننده ی بدون صدا و غیر انفجاری است ترکیبات کتراک چیست؟ که بدون ایجاد سر و صدا، ارتعاش، آلودگی هوا و یا آلودگی محیط زیست، سنگ یا بتن را به راحتی ( به صورت کنترل شده ) قطعه قطعه میکند. این ماده یک پودر خشک است که هنگام مخلوط شدن با آب با نیروی تا ۸۰۰۰ تن در هر متر مربع تولید میکند. اخذ هیچ مجوزی یا پروانه ای برای استفاده از آن لازم نیست. کتراک در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن استفاده از مواد منفجره یا وسایل مکانیکی (مثلا در نزدیکی ساختمان ها، کابل های زیرزمینی، لوله های گاز، لوله های نفت و آب یا مناطق حساس به صدا) غیر ممکن و نا ایمن است. کتراک یک پودر بی ضرر و غیر سمی است ، که کارآمد، با استفاده آسان و بسیار قابل اعتماد در همه انواع شرایط – حتی زیر آب است. ترکیبات کتراک چیست؟ از آنجا که قابلیت اطمینان آن اثبات شده است، توسط تمام شرکت های مهندسی عمران و ساخت و ساز در سراسر ایران استفاده می شود. این ماده همچنین ترکیبات کتراک چیست؟ به عنوان ملات منبسط کننده شناخته شده است، این محصول کاملا ساده و بی خطر برای استفاده است و تا کنون در همه انواع سنگ ها و ترکیبات کتراک چیست؟ حتی بتن مسلح بکار رفته است.

کاربرد کتراک
۱-استخراج معادن سنگ
۲- تخریب صخره های سنگی و احجام بتنی.
۳-حفاری و احداث تونل ها
۴- تخریب بـتن های مسلـح و غیرمسلح (نظیـر دیوارها، فونداسیونها و….).
۵- تخریب در زیر آب.

طریقه استفاده کتراک
کتراک را ابتدا با نسبت ۲ به ۱ با آب خالص مخلوط کرده، سپس دوغاب حاصله را به مقدار معین ، تا ۸۰% ارتفاع چال پر می کنیم. سپس سرچال را با گوه چوبی می کوبیم تا در چال بسته شود. سپس پس از نیم ساعت از ریختن کتراک در داخل چال، فعل و انفعالات شیمیایی انجام می گیرد وتولید گاز می کند. در اثر فشار گاز گوه چوبی مقداری به سمت بالا حرکت می کند. لازم به ذکر است که بایستی دقت شود تا نیم ساعت پس از ریختن دوغاب در داخل چال مجدداً پتک ها را در داخل چال بکوبیم. برای اینکه کتراک عمل شکستن را به طور کامل انجام دهد بایستی ۱ تا ۲ ساعت به آن فرصت داده شود. این زمان بستگی به سختی سنگ دارد.
– تقریبا ۲ کیلوگرم دوغاب کتراک ترکیبات کتراک چیست؟در هر سوراخ با عمق ۱ متر و قطر ۳۸ میلی متر استفاده می شود. قطر سوراخ توصیه شده ۳۸ میلی متر است سوراخ ها نباید با قطر بالای ۴۵ میلی متر حفاری شوند.
– ما توصیه می کنیم که از تجهیزات حفاری پنوماتیک استفاده شود (نه ابزار های الکتریکی). کتراک باید با آب شیرین سرد مخلوط شود و ترکیبات کتراک چیست؟ در اوایل روز قبل از اینکه سنگ یا بتن زیر نور خورشید گرم شود.
– سوراخ ها باید فاصله ای بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلی متر داشته باشند. فاصله نزدیکتر، دقیق تر خواهد بود.
– مهم است که شما سنگ یا بتن را به صورت باز و جدا از یکدیگر بشکنید . سنگهایی که شکسته شده اند، باید از در حد امکان از هم جدا گردند.
– هنگام حفاری تخته سنگهای آزاد، باید تقریبا ۸۰٪ از طول مته را برای سوراخ کاری استفاده نمود. برای سطوح بتنی یا صخره ای در حفاری ها، این عامل عامل در حدود ۱۰٪ است.
– کتراک تقریبا ۸۰۰۰ تن در هر متر مربع نیرو تولید میکند و باید با ترکیبات کتراک چیست؟ دقت مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد شده است که پس از ریختن، منطقه پاکسازی شود؛ گاهی مشاهده شده است که دوغاب کتراک از سوراخ ها به صورت پف بالا میزند این در صورتی است که بخار بیش از حد ایجاد شده باشد.

روش استفاده از کتراک

بروزرسانی شده در تاریخ: ۲۷ آبان ,۱۳۹۷

روش استفاده از کتراک

آموزش استفاده از طرز تهیه در هنگام استفاده :

معرفی کتراک : کتراک از مواد غیر منفجره شیمیایی در معادن می باشد که با استفاده از اعمال نیروی کشش در دیواره چال باعث شکست سنگ ها می گردد. کتراک در هنگام استفاده گاز و حرارتی تولید نمی کند اما عمل شکست را مانند انفجار انجام می دهد.

روش استفاده از کتراک

آماده سازی کتراک :

ماده شیمیایی کتراک در اثر اختلاط با آب جهت انجام عملیات تخریبی به کار می رود.

البته برای انجام این کار باید به نکاتی توجه کنید :

نحوه طراحی چال ها :

فواصل بین چالها به صورت تقریبی در صورتی که قطر چال ۴۰ میلی متر باشد برای سنگ های خیلی سخت بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر، برای سنگ های متوسط بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر و برای سنگ های تقریبا نرم بین ۱۵ تا ۴۰ سانتی متر می باشد. همچنین هر چه قطر چال ها بیشتر باشد کیفیت کار کتراک بالا رفته و فاصله چال ها از یکدیگر نیز بیشتر می شود و در ضمن ارتفاع چال ها نیز رابطه مستقیمی با افزایش فاصله بین چال ها دارد.

فاصله بین چال ها باید بر طبق الگو رعایت گردد. طبق الگوی زیر می توان فواصل چال ها را تعیین کرد :

ضریب * قطر چال = حداکثر فاصله چال ها (میلی متر)

روش ساخت کتراک :

کتراک را به نسبت ۳ کیلو با ۱ لیتر آب مخلوط کرده روش استفاده از کتراک و کامل هم زده شود تا مخلوطی یکدست شود.

۱٫ نسبت مخلوط کردن کتراک با آب حدود ۳ کیلو کتراک به ۱ لیتر آب است.

۲٫ مخلوط کردن باید در ظرف پلاستیکی انجام شود.

۳٫ آب مورد نظر باید آب معمولی باشد.

۴٫ درجه حرارت آب برای مخلوط کردن باید بین ۱۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد باشد.

حال دوغاب آماده را تا ۹۵% ارتفاع چال پر کنید. سپس سر چال ها را روش استفاده از کتراک به گوه چوبی ببندید و خب بکوبید. اسفاده از گوه چوبی جهت جلوگیری از پاشیده شدن مواد به بیرون از سوراخ می باشد و تاثیری در قدرت و عملکرد کتراک ندارد.

فعل و انفعالات شیمیایی کتراک از همان لحظه مخلوط کردن و ریختن درون روش استفاده از کتراک چال ها شروع می شود و گوه های چوبی به بیرون رانده می شود و دلیلی ندارد شما مجدد آنها را بکوبید.

با توجه به نوع کتراک و سختی سنگ مورد نظر روش استفاده از کتراک برای شکسته شدن بعد از مدتی عمل شکستن انجام می شود.

موارد استفاده از کتراک :

استفاده از کتراک در سنگ های پردرز و شکاف مناسب نمی باشد. به خاطر اینکه مواد، از درزها حرکت کرده و شکستگی های نا همگون ایجاد می کند. البته امروزه با پیشرفت هایی که در تولید کتراک به وجود آمده است در بیشتر سنگ ها می توان از آن استفاده کرد.

در ایران از کتراک بیشتر در معادن سنگ به خصوص معادن سنگ گرانیت، روش استفاده از کتراک در پروژه های عمرانی و راه سازی جهت تخریب و شکستن سنگ های مزاحم و نیز جهت شکستن بتن و یا ساروج استفاده می شود.

امروزه کتراک و مواد منبسط شونده به طور روز افزون در کارهای معدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

میزان مصرف کتراک :

به طور کلی برای سنگ، بتن بدون الماتور و ساروج در صورتی که دور آن باز باشد در هر متر مکعب بین ۷ تا ۱۵ کیلو مصرف می شود.

در صورتی که دور کار بسته باشد یا در خاک مدفون باشد روش استفاده از کتراک روش استفاده از کتراک برای هر متر مکعب بین ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم بسته به فضای کار کتراک مصرف می شود.ساروج

برای بتن مسلح نیز برای هر متر مکعب بسته به شرایط الماتور و فضای کار بین ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم کتراک مصرف می شود.ساروج

نکات ایمنی کار با کتراک :

کتراک چه به صورت پودر و چه به صورت دوغاب برای چشم خطرناک است روش استفاده از کتراک  و حتما باید در تمام مراحل کار با کتراک از عینک ایمنی استفاده شود. در صورت پاشیده شدن کتراک از چال ها و پخش شدن در هوا باید از محیط دور شوید تا باعث تنگی نفس و سوزش چشم شما نشود. در صورت پاشیده شدن کتراک به چشم فورا با آب تمیز و خنک بشویید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

 

این پودرها پس از مخلوط شدن با آب به صورت دوغاب در درون چال ها از پیش حفاری شده ریخته می شود و پس از مدتی در اثر هیدراتیزاسیون و آبگیری، دوغاب حاصله تا چندین برابر خود افزایش حجم می دهد و در اثر این افزایش حجم یک تنش فشاری بالایی به دیواره چال ها وارد می کند و این تنش در نهایت موجب شکسته شدن دیواره چال، در نقاط ضعف موجود در اطراف دیواره می گردد. با حفاری و آرایش چال ها در جهت های روش استفاده از کتراک خاص می توان شکسته شدن دیواره چال ها را هدایت نمود و در نهایت قطعات سنگ و یا بتن را به طور دلخواه برش داد.

ساروج چیست؟

بروزرسانی شده در تاریخ: ۲۷ آبان ,۱۳۹۷

ساروج چیست؟

بعد قسمتی از خاکستر کوره های حمام را با مقداری مواد الیافی لوئی به آن اضافه می کنند و مخلوط تازه را با چوب هایی به قطر ۱۰ سانتی متر می کوبند ساروج چیست؟ تا به خوبی با هم عجین شوند. ساروج یکی از مصالح قدیمی مصرف شده ساروج چیست؟ و در ایران و بعضی  ساروج چیست؟ کشورهای کناره خلیج فارس می باشد که تاریخ شروع کاربرد دقیق آن را نمی توان حدس زد،ساروج چیست؟  ولی نمونه هایی ۷۰۰ ساله از ساروج هم اکنون در نقاط مختلف ایران یافت می شوند.

ساروج چیست؟

در کلیه ساروج ها از شن و ماسه و آهک و سفیده تخم مرغ استفاده می شده. ساروج مخلوطی است از آهک و خاکستر و یا روث حیوان که با گل و آب مخلوط می کنند و بعد از اینکه خشک شد آن را در کوره آتشین می سوزانند تا اینکه به ساروج تبدیل شود، و بعد آن را نرم می کنند یا کوبیدن پتک و یا با سنگ آسیاب بر روی آن می چرخانند که نرم شود، و خاکستر که در آب به مرور جذب ایندرید کربنیک کند و اهکش بصورت سنگ آهک که محکم و پایدار است در می آید.

قدیمی ترین دی ان آی انسان را بشناسید

بروزرسانی شده در تاریخ: ۲۶ آبان ,۱۳۹۷

قدیمی ترین دی ان آی انسان را بشناسید
کشف استخوان ای باستان ها همیشه محققان را با افق های تازه ای روبرو کرده و یافته های جدیدی را از گذشته انسان ها در اختیار بشر قرار داده است. قدیمی ترین دی ان آی انسان را بشناسید چندی پیش در نواحی شمال اسپانیا و در منطقه «آتاپوئرکا» که در نزدیکی شهر بورگوس قرار دارد استخوان هایی پیدا شد که قدمت آن ها بسیار طولانی تر از چیزی بود که باستان شناسان در نگاه اول تخمین زده بودند. این فسیل های با ارزش، یافته ها و اطلاعات جدیدی درباره نژاد انسان ها به باستان شناسان داد و از قدیمی ترین دی ان ای انسان رونمایی کرد. در ادامه الی گشت را همراهی کنید تا درباره ی این کشف جدید بیشتر بدانید.

قدیمی ترین دی ان آی انسان را بشناسید

عجایب جهان

کشف یک فسیل استخوان با قدمت ۸۸ هزار سال

کشف قدیمی ترین فسیل با قدمت ۱٫۶ میلیارد سال
سایت باستان شناسی آتاپوئرکا که در شمال اسپانیا قرار دارد پر از بقایای انسان های اولیه است و در لیست مکان های محافظت شده ی یونسکو است. قدیمی ترین دی ان آی انسان را بشناسید حدود ۴۰۰ هزار سال قبل هیچ آزمایش ژنتیکی وجود نداشت پس اجداد و نیاکان ما چیز زیادی درباره خودشان نمی دانستند! باستان شناسان در لحظه ی اول به باستانی بودن این فسیل ها پی بردند اما چیزی که شگفتی آن ها را در پی داشت این بود که بعد از تحقیق مشخص شد که استخوان ها قدمت چهارصد هزار ساله دارند قدیمی ترین دی ان آی انسان را بشناسید و متعلق به دوره چهارم زمین شناسی هستند. محققان حتی موفق شدند دی ان آی این نمونه ها را هم استخراج کنند و به قدیمی ترین دی ان ای انسانی برسند.

دانشمندان ژنوم های میتوکندریایی را که از بقایای انسان های اولیه گرفته بودند کاملا بازسازی کردند و موفق به رونمایی از قدیمی ترین دی ان ای نژاد انسان های اولیه شدند. میتوکندری بخشی از ساختار سلول است که انرژی غذا را به شکل های قابل استفاده تبدیل می کند. مواد ژنتیکی هسته سلول از والدین به ارث می شد و تصویر مشخصی از ژن های ارثی می دهد. این گونه ی باستانی که بخشی از رازهای ژنتیکی اش را از طریق تکه های استخوان ران برملا کرده مطمئنا هیچ نسبتی با شجره ی خانوادگی شما ندارد.

عجایب
به گفته ی یکی از محققان، تا به حال هیچ اطلاعاتی درباره دوره ی زمین شناسی چهارم وجود نداشته اما با پیشرفت تکنولوژی و وضعیت خاصی که این سایت باستان شناسی دارد امروز حتی می توانیم درباره ی این دوره ی باستانی هم به نتایج با ارزشی برسیم.

با تحقیق مشخص شد که این گونه ی انسانی، نیاکان مستقیم مردمان امروز نیست قدیمی ترین دی ان آی انسان را بشناسید در واقع با مقایسه ی این دی ان ای با نمونه هایی که قبل تر از انسان های هوموساپین (انسان های امروزی) کشف شده بود مشخص شد که این انسان ها شباهت زیادی به گونه های انسانی به اسم دنیسوان دارند که تا ۴۰ هزار سال قبل محل زندگی آن ها در سیبری بود. اینکه این نژاد ارتباط مستقیمی با دنیسوان ها دارد دانشمندان را با شگفتی روبرو کرده است چون تا به حال این گونه ی انسانی فقط در سیبری یعنی کیلومترها دورتر از اسپانیا کشف شده بود.

قدیمی ترین دی ان آی
درباره نژادی که اخیرا کشف شده اطلاعات کمی وجود دارد اما با این کشفیات جدید محققان می توانند به اطلاعاتی درباره رشد و تکامل انسان نئاندرتال و خصوصیات نژادی آن ها برسند. این کشفیات کمک می کند تا رابطه بین نژادهای مختلف انسانی و چگونگی تکامل آن ها مشخص شود.

با اینکه مقدار کمی از بقایای دنیسوان ها در جنوب سیبری پیدا شده قدیمی ترین دی ان آی انسان را بشناسید اما ویژگی های ژنتیکی آن ها فقط در بخشی از جزایر اقیانوس آرام پیدا می شود. طبق اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۲ در یک مجله ی علمی به چاپ رسید نیاکان انسان و نیاکان دنیسوان ها حدود ۷۰۰ هزار سال قبل از هم جدا شدند. با این حال به نظر می آید که نشانه هایی از پیوند این دو نژاد در مردمان بومی استرالیا و گینه ی نو وجود دارد.

کشف دی ان ای
حدود ۳ تا ۵ درصد دی ان آی مردمان ناحیه مالنزی (یکی از جزایر جنوب غربی اقیانوس آرام)، استرالیا و گینه نو و تعدادی از مردمان بومی فیلیپین از دنیسوان ها هستند. به عبارتی دیگر هر کسی که در خارج آفریقا زندگی می کند ممکن است که تعدادی دی ان ای نئاندرتال داشته باشد. با این حال ارتباط بین نژادهای نئاندرتال، دنیسوان و هایدلبرگی مشخص نیست و دانشمندان امیدوارند تا به کمک دی ان ای بتوانند به درک روشنی از تاریخچه ی پیچیده ی انسان های اولیه برسند.

دانشمندان در ابتدا فکر می کردند که دی ان ای انسان هایدلبرگی (گونه ای که در آفریقا تکامل پیدا کرد) نیاکان مشترکی با انسان نئاندرتال داشته باشد. انسان نئاندرتال در حدود ۳۰۰ هزار سال پیش در اروپا زندگی می کرد اما با یافته های جدید که از طریق دی ان ای بدست آمد مشخص شد که انسان نئاندرتال با دنیسوان ها ارتباط بیشتری دارند.

به دست آوردن یک همچین دی ان ای باستانی ای یک موفقیت بزرگ به حساب می آید و نوید کشفیات بیشتر از این سایت باستان شناسی را می دهد چون قبلا هیچ کسی توقع نداشت که بتوان در اینجا به یک همچین کشف بزرگی رسید.

شیوه‌های تدفین در ایران باستان

بروزرسانی شده در تاریخ: ۲۲ آبان ,۱۳۹۷

شیوه‌های تدفین در ایران باستان
نقش رستم

تدفین در ایران باستان، رازهای بسیاری در خود پنهان دارد. گر چه باستان‌شناسان با بازگشایی قبور با مرگ انسان‌ها رودررو می‌شوند اما رازگشایی از آنها، از زندگی آن روزگار پرده برمی‌دارد.

شیوه‌های تدفین در ایران باستان

آتش سپاری

شعله‌های سرکش آتش چپ و راست می‌شوند و خاکستر شیوه‌های تدفین در ایران باستان با خاکستر می‌آمیزد. شاخه‌های کوتاه و بلند هیزم و جسم بی‌جان اموات در کنار هم طعمه‌ آتش می‌شوند تا نه فساد آنها را مبتلا کند و نه آنها مبتلای چیزی جز آتش زندگی‌بخش و زندگی‌سوز شوند. کسی نمی‌داند ایرانی‌های هزاران سال پیش از میلاد، تا چه زمانی اجسادشان را به آتش می‌سپردند اما هستند تپه‌های کوچک و بزرگی که نام‌شان گواه ماهیت‌شان است؛ «کول‌تپه». تپه‌هایی از خاکستر شیوه‌های تدفین در ایران باستان که تنها هیزم و خاک ندارند، بقایای ظروف و اشیایی را در خود نگه داشته‌اند که هزاران سال پیش در کنار اموات گذارده می‌شدند تا شاید روزی به کارشان بیاید؛ روزی که دوباره زنده شوند و جانی تازه بگیرند.

ظرف ابدی

وقتی صاحبخانه جان نداشت، ساده و پرآذین، سالم یا معیوب، تکی یا جفتی، تفاوت چندانی نداشت. خانه‌ ابدی او این‌ بار دامان خاک نبود. خمره‌ای سفالین بود به قد و قامت نشسته‌ متوفی تا بتوان او را در حالت جنینی در خمره قرار داد. سوگواری که بر پا می‌شد، جسد را به حالت جنینی در درون خمره می‌گذاشتند و تعدادی از اموال یا مایحتاجش را درون خمره جای می‌دادند تا شاید روزی به کارش آید. این تدفین، زاده‌ اعتقادی بود که به تولد اولین انسان نظر داشت؛ چرا که باستانیان معتقد بودند اولین انسان از دامان زمین به دنیا آمده است. به همین علت اجسادشان را به همان حالت جنینی به دامان زمین می‌سپردند اما این در خمره گذاردن جسد علت دیگری هم داشت. جسم بی‌جان در تمام ادیان و ادوار ناپاک بود و آلوده. این آلودگی نباید به زمین نشت می‌کرد و درون خمره گذاشتن جسد، شیوه‌ رایجی بود. البته گاهی هم جسد در جایی دیگر به آفتاب و هوای آزاد سپرده می‌شد تا از گوشت خالی شود و استخوان‌هایش به این خمره‌ها منتقل و دفن شوند. این خمره‌ها اغلب برای نوزادان و کودکان نابالغ استفاده می‌شدند و کمتر برای بزرگسالان. بزرگ‌ترها گاه در تابوت‌های سفالین گذاشته و زیر درپوشی از سنگ یا سفال دفن می‌شدند.

شهر مردگان

ایرانی‌های عصر آهن، یعنی حدود ۳۵۰۰ سال پیش شیوه‌های تدفین در ایران باستان به دنیای پس از مرگ اعتقاد داشتند و به همین علت هم مایحتاج حیات واپسین را همراه رفتگان‌شان دفن می‌کردند. آنها اجسادشان را به شکل جنین در رحم مادر دفن می‌کردند و از سوزن و انگشتر و سرنیزه تا انواع زیورآلات، کاسه، بشقاب، عودسوز و حتی خوردنی و آشامیدنی را در کنارشان می‌گذاشتند. البته هنوز هم کسی مطمئن نیست این اشیاء برای جلب رضایت اموات در کنارشان دفن می‌شده یا برای دفع شر یا حتی برای منع استفاده‌ دیگران از اموال متوفی. پیش از آغاز شهرنشینی این اجساد در حفره‌ای در کف خانه دفن می‌شدند و بعد از ساخته شدن شهرها، در قبرستان. محلی در حاشیه‌ شهر با گودال‌هایی که پذیرای اجساد عصر آهن بودند و به خاطر اجساد مدفون در بسترشان مورد احترام. گاه حتی به همین علت در کنار محلی سرسبز یا رودخانه دفن می‌شدند تا قدری از این لطافت و زیبابی نصیب اموات‌شان شود. این قبرستان‌ها از «هفتوان‌تپه» آذربایجان‌شرقی تا «مارلیک» در شمال و «قیطریه» در تهران و از «سگزآباد» قزوین تا «سیلک» کاشان کشف و شناسایی شده‌اند و شکل و شمایل و حالت تدفین اجسادشان ثبت و ضبط شده است.

برج خاموشان

جان از بدن که می‌رفت، ناپاک بود و دیگر کسی آن‌را لمس نمی‌کرد تا نعش‌کش‌ها سروش‌خوان جسد را پوشانده و در تابوتی آهنین حمل کنند و تا برج خاموشان ببرند؛ برجی نه چندان مرتفع از گل، گچ و سنگ با دیوارهایی قطور و بر بالای بلندی. دخمه‌ زرتشتیان را برج خاموشان می‌نامند که در حوالی یزد قرار دارد؛ برجی که برای میزبانی اجساد زرتشتیان با حلقه‌های سنگی تقسیم‌بندی شده است. بزرگ‌ترین حلقه برای مردان بود و حلقه‌ بعدی مختص زنان و حلقه‌ سوم ویژه‌ کودکان و آخرین و کوچک‌ترین حلقه برای استخوان‌ها بود. قبل از ورود به برج صورت متوفی را باز می‌کردند تا برای آخرین بار شیوه‌های تدفین در ایران باستان خانواده‌اش او را ببینند و زمزمه‌کنان با او وداع کنند. جسد بی‌جان را به برج برده، سرش را روی سنگ، رو به جنوب می‌گذاشتند و عریانش می‌کردند. لاشخورهای منتظر به محض بیرون رفتن نعش‌کش‌ها به جان جسد می‌افتادند و تمامش می‌کردند تا بنا به عقیده‌ زرتشتی‌های ایران باستان، نه خاک و آب و نه حتی آتش‌آلوده نشوند. وقتی لاشخورها و کرکس‌ها استخوان‌ها را از گوشت پاک می‌کردند و آفتاب آنها را کاملا می‌خشکانید، این استخوان‌ها جمع‌آوری می‌شده، در چاه «استودان» ریخته می‌شدند؛ چاهی که در آن استخوان‌های فقیر و غنی، جوان و پیر همه در کنار هم تجزیه شده به خاک باز می‌گشتند.

ظاهرا تعداد این دخمه‌ها بسیار زیاد بوده، همان‌طور که «آبراهام جکسون» در سفرنامه‌اش مربوط به اوایل قرن بیستم میلادی می‌گوید: «روایتی قدیمی در میان پارسیان شایع است مبنی بر این‌ که هنگامی که شاهان زرتشتی بر ایران فرمانروایی داشتند، شیوه‌های تدفین در ایران باستان هر یک از پرستندگان اهورامزدا در دوران زندگیش برای خود دخمه‌ای می‌ساخت تا چون جان سپرد، جسدش را در آن گذارند؛ این دخمه‌های شخصی را «دخمه‌ تن‌به‌تن» می‌نامیدند. در این میان مقبره‌های موجود در تخت‌ جمشید و نقش‌ رستم داستان دیگری دارند که برای فهم آنها باید کمی در زمان به عقب‌تر برویم.

کوه گور

دست‌های قدرتمند سنگ‌تراشان آن‌قدر بالا و پایین می‌رفت و بر سینه‌ ستبر کوه کوبیده می‌شد که عاقبت آرامگاهی از جنس سنگ در دل کوه حفر می‌شد تا صاحبان این قبور به‌ جای این‌ که به خاک سپرده شوند، به کوه سپرده شوند. شیوه‌های تدفین در ایران باستان کوه برای مادها تقدس داشت، مکانی امن و آرمانی برای اجساد آن دوران بود. پایداری و قداست کوه بهترین بهانه برای حفر مدفن در آن بود و وسیله‌ای برای نزدیکی به جایگاه رب‌النوع شیوه‌های تدفین در ایران باستان و شیوه‌های تدفین در ایران باستان بهره بردن از تقدس آنها. کسی نمی‌داند این آرامگاه‌های سنگی قبل از مادها هم ساخته می‌شدند یا نه، اما آنچه امروز باقی است، راوی سبک معماری آن دوران است. گورهایی که در ادوار بعد شکل و جان تازه گرفتند و عظمت. البته گورهای مادی اغلب ساده بودند و کم آرایش. این گورها ایوان ورودی داشتند و سقف انواع مجلل آنها روی ستون‌هایی استوار می‌شد که گاه تنها نقشی برجسته بودند و گاه مستقل و حجیم. یکی از همین ستون‌ها در گوردخمه «دائو دختر» کردستان، سرستونی دارد که با شمایل منحصر به‌ فردش احتمالا منبع الهام معماران یونانی برای خلق سرستون‌های ایوانی‌شان بوده است. این گورها گاه یک یا دو اطاق روی هم داشتند مثل آرامگاه «فرهاد و شیرین» در کرمانشاه و گاه اطاق‌هایی در کنار هم چون گوردخمه‌ «فخریکا» که میزبان چندین قبر بودند. گوردخمه‌ای هم چون «دکان داوود» طاقچه‌هایی هم برای نذورات و هدایا داشته است، شاید برای ادای دین به متوفی یا دور کردن شرش. متوفی احتمالا سرشناسی بوده که برای تدفینش چنان آرامگاهی در دل کوه حفر شده است. این آرامگاه‌های متعدد مادی، اجداد قبور هخامنشی بودند؛ مقابری چون مقابر چهارگانه‌ نقش‌ رستم و مقابر صخره‌ای تخت‌ جمشید.

«فرصت شیرازی» از سخن‌سرایان دوره‌ قاجار، شیوه‌های تدفین در ایران باستان در «آثار عجم» آرامگاه‌های صخره‌ای تخت‌ جمشید را این‌ گونه وصف کرده است: «از عرصه‌گاه تخت چون به جانب شیوه‌های تدفین در ایران باستان کوه روند و به مقدار پانصد قدم بالا رفته در کمر، دخمه‌ای است؛ آنجا قطعه‌ای از کوه را مسطّح نموده‌اند… در بدنه‌ مذکوره، شکل چهار ستون را از کوه مجسّم کرده‌اند که خیلی برجسته است و بر سر هر ستونی، دو سر گاو است و بر بالای ستون و سرهای گاو، دو رسته آدم نقش نموده‌اند… مثل این که تخت پادشاه را بر روی دست داشته باشند و بالاتر از آن آدم‌ها، تمثال پادشاهی است ایستاده… مقابل پادشاه، رو به بالا، صورتی است که… آن را فروهر می‌نامیدند. پائین دو ستون از ستون‌های چهارگانه‌ مذکوره، سوراخی است مربّع که مدخل دخمه است… آنجا طاقی است که کوه را بریده‌اند… در صفّه‌ای که زمین این طاق باشد، دو حفره است… و اینها مقبره‌اند… و بر سر هر یک از آن مقبره‌ها، سنگی انداخته بوده‌اند، بسیار عظیم به شکل مربّع مستطیل… شیوه‌های تدفین در ایران باستان لیکن آن سنگ‌ها را از روی قبر برداشته‌اند و به کنار انداخته و بعضی را شکسته‌اند… بالجمله، به جای میّت، الحال به‌ غیر از مشتی خاک و زبل حیوان، چیزی نیست.»

ظاهرا تفاوتی ندارد، مقبره در قعر زمین باشد یا در دل کوه، زمان و زمانه که بگذرند جز مشتی خاک و زبل حیوان چیزی باقی نخواهد ماند.

مخفی سازی دفینه در عهد باستان

بروزرسانی شده در تاریخ: ۲۱ آبان ,۱۳۹۷

مخفی سازی دفینه در عهد باستان

مخفی سازی دفینه در عهد باستانReviewed by فلزیاب on Apr 14Rating: 5.0مخفی سازی دفینه در عهد باستان ترتیب چیدمان خاک جهت مخفی سازی دفینه در عهد باستانلایه اول کوزه شکسته : در اکثر مکانھا از اولین آثاری که برای شروع کار از آن استفاده می شد کوزه شکسته بود.
ترتیب چیدمان خاک جهت مخفی سازی دفینه در عهد باستان

لایه اول کوزه شکسته :
در اکثر مکانھا از اولین آثاری که برای شروع کار از آن استفاده می شد کوزه شکسته بود.
این لایه نشان دھنده درست بودن راه و شروع کار ماست مخفی سازی دفینه در عهد باستان مخفی سازی دفینه در عهد باستان از کوزه ھم به عنوان علامت ھم به عنوان استحکام خاک استفاده میشد و باعث میشد که خاک را به ھم گره بزند و کار کردن و حفاری در آن قسمت سخت بشود این لایه تا ۲
متر اول خودش را نشان میدھد البته در ?۰ سانت دوم مخلوط سنگ ھم با آن است که کاملا استحکام را بالا میبرد.

مخفی سازی دفینه در عهد باستان

خاک رس:

این لایه معمولا مکانھای رطوبتی استفاده میشود مخفی سازی دفینه در عهد باستان که معمولا بعد از این لایه ماسه بادی ھم با آن مخلوط است.

خاک پخته:

این لایه ھمان خاک رس است که برای اینکه مخفی سازی دفینه در عهد باستان در بعد ھا از رطوبت زمین جلوگیری شود خاک رس را در آن محل پخش میکردند و روی آن چوب میریختند و چوبھا را آتش میزدند و خاک رس که زیر این چوبھا میسوخت تبدیل به خاک پخته میشد و از رطوبت خاک جلوگیری میکرد که در عکس بالا مشاھده می کنید.

سنگ چین:

این لایه برای استحکام و جلوگیری از ریزش خاک مخفی سازی مخفی سازی دفینه در عهد باستان دفینه در عهد باستان مخفی سازی دفینه در عهد باستان سطح بالایی به زیر کار بود که اصل بنا روی آن سوار بود و اگر
متراژ بار زیاد باشد به صورت ھر ۳ متر یک یا دو ردیف سنگ چین وجود دارد.

آجر:
معمولا بعد از سنگ چین آجر چین شروع می شود البته مخفی سازی مخفی سازی دفینه در عهد باستان دفینه در عهد باستان در بعضی مکانھا بعد از سنگ چین آثار خود را به شکل کوزه خالی یا آھک مشخص میکنه.

زغال :
این لایه بعد از آجر یا زیر کوزه ھا قرار میگرفت تا رطوبت را به صورت کامل به خود جذب کند و معمولا کلفتی این لایه از ۷ تا ۱۰ سانت است ولی این نکته نباید فراموش بشود اگر این لایه به صورت پخشی وعمودی باشد مخفی سازی دفینه در عهد باستان نشان دفینه نیست و احتمال داره کوره زغال پزی و غیره باشد ولی اگر به صورت افقی و به کلفتی اندازه مورد نظر باشد
میشه روی آن حساب کرد .
خیلی از دوستان این لایه را با لایه ریشه درختان اشتباه میگیرند دوستان ریشه درختان ھم بعد از مدتی به شکل سیاه و شبیه مخفی سازی دفینه در عهد باستان به زغال میشود ولی با این تفاوت که زغال درشت و لایه ای کلفت را تشکیل میدھد
و خشک است ولی ریشه به صورت پراکنده و نم دار است پس خیلی دقت کنید دوستان زیادی به این مشکل خوردن و به اشتباه زمین را به مقدار زیادی حفر کردن به این امید که زغال دیدن ولی به ھیچ چیز دست نیافتند مخفی سازی دفینه در عهد باستان و دست از پا دراز تر راھی خانه شدن

لایه دیگر :
این لایه در متراژ۳متری خودش را نشان میدهد واگر دقت کنید کوزه ی بزرگبه صورت توخالی قرار میدادند تا شخص را گمراه کنند خاک کل مسیر که حفاری میشود کاملا پخته است وبعد از سنگچین این لایه نمایان میشود باید احتیاط کرد چون خودخاک کاملا پخته کاملا چسبندگی خود را از دست دادهو سست است و سنگهایی که در ان به صورت سنگجئن نصب هستند شل هستند مخفی سازی دفینه در عهد باستان مخفی سازی دفینه در عهد باستان واگر حفاری به صورت اشتباه انجام شود روی سرمان نشست میکند و خود این خاک حکم تله را دارد.

زغال :
این لایه بعد از آجر یا زیر کوزه ھا قرار میگرفت تا رطوبت را به مخفی سازی مخفی سازی دفینه در عهد باستان مخفی سازی دفینه در عهد باستان دفینه در عهد باستان صورت کامل به خود جذب کند و معمولا کلفتی این لایه از ٧ تا ١٠ سانت است ولی این نکته نباید فراموش بشود اگر این لایه به صورت پخشی وعمودی باشد نشان مخفی سازی دفینه در عهد باستان دفینه نیست و احتمال داره کوره زغال پزی و …. باشد ولی اگر به صورت افقی و به کلفتی اندازه مورد نظر باشد
میشه روی آن حساب کرد . خیلی از دوستان این لایه را با لایه مخفی سازی دفینه در عهد باستان ریشه درختان اشتباه میگیرند دوستان ریشه درختان ھم بعد از مدتی به شکل سیاه مخفی سازی دفینه در عهد باستان و شبیه به زغال میشود ولی با این تفاوت که زغال درشت و لایه ای کلفت را تشکیل میدھد.

و خشک است ولی ریشه به صورت پراکنده و نم دار است پس خیلی دقت کنید دوستان زیادی به این مشکل خوردن و به اشتباه زمین را به مقدار زیادی حفر کردن به این امید که زغال دیدن ولی به ھیچ چیز دست نیافتند مخفی سازی دفینه در عهد باستان  و دست از پا دراز تر راھی خانه شدن.

آھک :
این لایه از رسوب تشکیل شده و معمولا آھک به صورت سفیده مخفی سازی دفینه در عهد باستان سفید مخفی سازی دفینه در عهد باستان نیست و مایل به رنگ نخودی است که در زیر زغال استفاده می شد و از نشست بنا تا حدی جلوگیری میکرد و ھم کاربرد این را داشت که تا حدی مثل ساروج از لایه زیری محافظت کنه مخفی سازی دفینه در عهد باستان و درسته که شکوندنش مثل ساروج سخت نبود مخفی سازی دفینه در عهد باستان ولی به ھر حال یک مانع به حساب می آمد.

ساروج :
این لایه یکی از مھم ترین لایه ھا به شمار میامد و معمولا در پایان کار از آن استفاده میشد و برای مھروموم کردن در دالان یا ساخت اتاقک ھای مخفی سازی دفینه در عهد باستان ساروجی در ابعاد ھای مختلف بکار میرفت و یا دفینه را دردرون اتاقک میگذاشتند و با ساروج پلمپ میکردند یا جلوی در ورودی مخفی سازی دفینه در عهد باستان را با آن پلمپ میکردند مخفی سازی دفینه در عهد باستان البته در بعضی مکانھا بعد از آھک باز یک لایه کلفت که شاید به کلفتی ۲۰ سانت ھم میرسید از خاک استفاده میکردند و بعد ساروج میکردند که این روش در ایران زیاد یافت میشه.