طاق گرا کرمانشاه

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۰ اردیبهشت ,۱۳۹۸

طاق گرا کرمانشاه

 

 

بنای طاق گرا یا طاق شیرین در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می داده است . به علت تغییر مسیر ، این راه و بنای تاق گرا اکنون در شیب های پائین جاده آسفالته قرار گرفته است . از نظر معماری ، بنای تاقگرا ، فضای ایوان مانندی است که تماماً از سنگ ساخته شده است.

 

طاق گرا کرمانشاه,تصاویر طاق گرا کرمانشاه,عکس طاق گرا کرمانشاه

طاق گرا کرمانشاه

این بنای مستطیل شکل به ابعاد ۸۶/۴*۷۰/۷ متر است که ورودی آن به طرف جنوب و مشرف بر جاده سنگفرش باستانی است . از لحاظ ساختاری ، این بنا به وسیله بلوک های سنگی ساخته شده است که به صورت مکعب مستطیل تراشیده شده اند . مصالح داخلی دیوار ها نیز از لاشه سنگ و ملاط گچ است.

دیوار های جناحین این بنا تا حدودی بلندتر ساخته شده اند تا بتوانند سقف تاق را کاملاً مسطح نمایند . ارتفاع کف بنا از سطح زمین ۲۰/۱ متر و ارتفاع از کف تا لبه قوس ۹۲/۵ متر و از لبه قوس تا زیر گیلویی اول ۲۰/۱ متر است . همچنین بلندی افریز اول ۶۰ سانتی متر است که بر روی آن یک ردیف بلوک سنگی ساده به بلندی ۴۵ سانتی متر قرار گرفته است . بر روی این بخش ، سنگ های تزئینی افریز دوم قرار دارد . همچنین در بالا ترین بخش بر روی لبه بام بنا ، یک ردیف کنگره به ارتفاع ۹۲ سانتی متر قرار گرفته است. بنابراین ارتفاع بنا از سطح زمین تا بالاترین نقطه ۷/۱۱ متر است . همچنین عرض دهانه طاق ۱۰/۴ متر و عمق آن ۱۰/۳ متر می باشد . دیوار های داخلی این بنا به وسیله نقوش هندسی حجاری شده است .

در مورد زمان ساخت این بنا اختلاف نظر هایی وجود دارد برخی آن را به دوره اشکانی و برخی دیگر آن را به دوره ساسانی نسبت می دهند . اما آنطور که از مدارک باستانشناسی به دست آمده ظاهرا این بنا در اواخر دوره ساسانی و احتمالا زمان حکومت خسرو دوم (۶۲۸-۵۹۰م) ساخته شده است . اگر چه تاکنون کارکرد واقعی این بنا مشخص نشده ، اما برای آن کارکرد های متفاوتی از جمله ” یادگار احداث راه کاروانرو ” ، ” توقف گاه موکب شاهی ” ، ” اریکه سلطنتی ” ، ” پاسگاه مرزی ” و ” بنای یادبودی از پیروزی ” ذکر کرده اند .

 طاق گرا کرمانشاه,تصاویر طاق گرا کرمانشاه,عکس طاق گرا کرمانشاه

طاق گرا کرمانشاه

برای دیدن این اثر ، حدود ۲۰۰ متر بعد از ایست بازرسی معروف پاطاق وارد جاده فرعی در سمت چپ جاده اصلی شده و پس از طی مسافتی حدود ۵۰۰ متر می توان به محل مورد نظر رسید . در صورتی که ماشین نداشتید ، کمی بعد از ایست بازرسی ، نزدیک جاده ریجاب پیاده شوید و با احتیاط از سمت چپ جاده پایین بروید .

تورنگ تپه قدیمی‌ترین تپه ایران

بروزرسانی شده در تاریخ: ۷ اردیبهشت ,۱۳۹۸

تورنگ تپه قدیمی‌ترین تپه ایران

 

 

 تورنگ تپه قدیمی‌ترین تپه ایران

در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی گرگان مجموعه ای از چند تپه با برجستگی نزدیک به همدیگر قرار دارد که به آنها تورنگ تپه می گویند. تپه ای تاریخی که از جنوب شرقی دریای خزر، ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و به آن تورنگ تپه می گویند.
بزرگ‌ترین برجستگی تورنگ ‌تپه ارتفاعی نزدیک به ۵/۳۴ متر از سطح دشت های اطرافش دارد و در اولین فصل حفاری که بهار ۱۳۱۰ توسط «وولسین» در آن انجام شد، باستان شناسان سه طبقه را شناسایی کردند. با اینکه او به یافته های مشابه با گنج استرآباد دست پیدا نکرد، کاوش های او نشان داد که قدمت آثار تورنگ تپه به هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد.

تورنگ تپه قدیمی‌ترین تپه ایران
اهمیت تورنگ تپه با کشفِ اتفاقی مجموعه اشیایی معروف به گنج استرآباد در سال ۱۸۴۱ میلادی آشکار شد. برخی از اشیای این مجموعه را، که امروزه از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست، به دربار محمدشاه قاجار فرستادند و در آنجا دوبد، دیپلمات و پژوهشگر روسیِ فرانسوی تبار، آنها را مطالعه و طرحهایی از آنها تهیه کرد
سی سال بعد یعنی در دهه‌ی ۱۳۴۰، «ژان» حفاری را در این تپه آغاز کرد،  ۱۳ فصل کاوش انجام داد که در نتیجه آنها ۹دوره‌ی فرهنگی را در این مکان، باستان‌شناسی کرد که قدیمی‌ترین لایه‌ی آن با سفال‌های فرهنگی جیتون ترکمنستان و فرهنگ اسماعیل‌آباد مقایسه شده است و از نظر زمانی به هزاره‌ی پنجم پیش از میلاد تعلق دارد و آثار پیدا شده در آن تا دوره ایلخانی در سده هفتم هجری بوده اند. در تورنگ‌تپه‌ی گرگان همچنین آثاری از دوره‌ی برنز، آهن و نیز آثاری از دوره‌های هخامنشی، هلنیسی، اشکانی، ساسانی و اسلامی به‌دست آمده‌اند.
اهمیت تورنگ تپه با کشفِ اتفاقی مجموعه اشیایی معروف به گنج استرآباد در سال ۱۸۴۱ میلادی آشکار شد. برخی از اشیای این مجموعه را، که امروزه از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست، به دربار محمدشاه قاجار فرستادند و در آنجا دوبد، دیپلمات و پژوهشگر روسیِ فرانسوی تبار، آنها را مطالعه و طرحهایی از آنها تهیه کرد.

 

 تورنگ تپه قدیمی‌ترین تپه ایران

 محققانی که تورنگ تپه را بررسی کرده اند، سه عصر بزرگ فرهنگی را در آن تشخیص داده اند. هر چند رسیدن به لایه های سه گانه عصر نخست، به دلیل وجود بستر آب زیرزمینی، ممکن نشد اما مشخص شد که آثار این عصر به خرده سفال های مشابه فرهنگ جیتون (در نزدیکیِ عشق آباد ترکمنستان) منحصر می شود که در خشت ها و لایه های ادوار بعدی یافته شده است.

تورنگ تپه قدیمی‌ترین تپه ایران
آثار عصر آهن در تورنگ تپه در مقایسه با یافته های قدیمی تر، اهمیت کمتری دارند. محوطه پس از وقفه ای پانصد ساله، در عصر آهن بار دیگر مسکونی شد.

عصر پنجم این تپه اما با عصر هخامنشی هم زمان بود و در آن بقایای بنای بزرگِ خشتی مدوری ساخته شده بود که انبارهای جانبی داشت. دو دوره بعدی شامل آثار عصر سلوکی و آغاز عصر اشکانی است و آثار پارتی یافته شده را می توان معاصر دیوار عظیمِ خشتی، معروف به سد اسکندر، در گرگان و ترکمن صحرا دانست.

آثار ساسانیِ تورنگ تپه، در عصر ششم و دوره های نخست عصر هفتم یافت شدند. در عصر ششم، یک دژ بزرگ خشتی روی خرابه های سکوی خشتی تپه بزرگ ساخته شد. با فشار فزاینده اقوام مهاجم از شمال شرق در سده های پنجم و ششم میلادی، منطقه گرگان که در سرحدات شمال شرقی شاهنشاهی ساسانی واقع بود، از اهمیت سوق الجیشی ویژه ای برخوردار گشت.

تورنگ تپه قدیمی‌ترین تپه ایران
دژ خشتی تورنگ تپه از نظر موقعیت نظامی اهمیت زیادی نداشت اما جزئی از مجموعه بزرگ دفاعی شمال شرق ایران بود. شاید به گواه گِل نبشته های یافت شده، تورنگ تپه همان خسروشاد پیروز مربوط به قرن پنجم میلادی باشد. با این حال، به سبب نبودن مدارک کافی باستان شناسی، در صحت چنین تعیین هویتی تردید شده است.

لایه های عصر هفتم بقایای چارطاقی را که بر ویرانه های دژ ساخته شده بود آشکار کردند که احتمالاً متعلق به اواخر دوره ساسانی یا اوایل دوره اسلامی است.

عصر هشتم و نهم در تورنگ تپه، بقایای آثاری از دوران اسلامی، بویژه دوره عباسی و ایلخانی، را آشکار کردند که در طول آن تورنگ تپه به روستای محقری بدل شده بود.

نارنجستان قوام شیراز عمارتی زیبا

نارنجستان قوام شیراز عمارتی زیبا

بروزرسانی شده در تاریخ: ۷ اردیبهشت ,۱۳۹۸

نارنجستان قوام شیراز عمارتی زیبا

 

نارنجستان قوام متعلق به خاندان قوام الملک بوده است . عمارت نارنجستان بعنوان دیوانخانه و محل مراجعات رعیت ها و دیگر مردم و همچنین محل تشکیل جلسه های عمومی و نشست های بزرگان و اشراف در زمان قاجاریه مورد استفاده قرار می گرفته است. خاندان قوام الملک از خانواده های مقتدر دوران قاجاریه بوده که چندین قرن سردمدار حکومت نواحی فارس بودند.

عمارت نارنجستان با صنعت آینه کاری ، نقاشی ، کاشیکاری ، گچبری و منبت کاری تزیین شده است و یکی از شاهکارهای دوره قاجاریه می باشد .

نارنجستان قوام شیراز عمارتی زیبا

 

عمارت نارنجستان

 
ایوان یا تالار آینه در وسط و اتاقهای در چپ و راست آن به صورت قرینه ساخته شده اند . حتی سنگهای پایین دیوار نیز به صورت قرینه حجاری شده اند . بر سطح این سنگها نقشهایی از شیر، مقبره و سربازان هخامنشی ، مبارزه با هلاهل ( موجود افسانه ای ) بچشم می خورد .

نارنجستان قوام شیراز عمارتی زیبا

کف ایوانهای این بنا با قطعات کاشی سفید و آبی به طرز زیبائی مفروش شده است و دیوار ایوانها از نمونه های جالب هنر دوره قاجاریه می باشد که روی آنها گچبریهای زیبائی انجام شده است.
این بنا دو متر از کف حیاط بلند تر است و آجر بعنوان مصالح اصلی بکار برده شده است.سقف بنا با نقاشیهای زیبا با رنگهای گرم و طرحهای متنوع پوشیده شده است .

 

 

عمارت نارنجستان

 

 

ابراهیم خان قوام الملک در سال ۱۳۴۵ خورشیدی این بنای با ارزش و زیبا را به دانشگاه شیراز اهدا کرد و امروزه به موزه نارنجستان که وابسته به دانشکده هنر معماری است تبدیل شده و برای بازدید عموم آزاد می باشد.

نارنجستان قوام شیراز عمارتی زیبا

پل جویی تنها پل تاريخي اختصاصي اصفهان

پل جویی تنها پل تاریخی اختصاصی اصفهان

بروزرسانی شده در تاریخ: ۷ اردیبهشت ,۱۳۹۸

پل جویی تنها پل تاریخی اختصاصی اصفهان

 

پل جویی

 

معروف به: سعادت آباد، پل هفت دست و پل دریاچه

پل جویی تنها پل تاریخی اختصاصی اصفهان

موقعیت: خیابان کمال اسماعیل

سال تاسیس: ۱۰۶۵ هجری(دوره شاه عباس دوم)

عرض آن: ۶ متر و طول آن ۱۴۷ متر

پل جویی

پل جویی تنها پل تاریخی اختصاصی اصفهان

ارتباط باغ های سلطنتی دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه با باغ های وسیع سعادت آباد، و بناهای با شکوه هفت دست، آئینه خانه، کشکول و نمکدان برقرار می ساخت و محل عبور خانواده شاه صفوی، امرا، اشراف، مهمان ها و سفیرانی بود که اجازه ملاقات با شاه عباس دوم را می یافتند

وجه تسمیه آن به جویی به مناسبت جوی کوچک ظریفی از سنگ پارسی بود که بر پل تعبیه شده بود

چند صد قدم بالاتر از پل الله وردیخان پل جوئی نمایان می گردد. این پل در محاورات مردم اصفهان (چوبی) گفته می شود. عرض پل ۴ ذرع و طول آن بیش از ۱۰۰ ذرع است.

 پل جویی تنها پل تاریخی اختصاصی اصفهان

وجه تسمیه آن به پل جوئی این است که چون در دو طرف پل عمارات سلطنتی واقع شده بود، در آن عصر این پل را برای ارتباط این دو قسمت ساخته یودند و آب را نیز بوسیله جوی سنگی که در روی پل کنده بودند به این عمارت می رساندند.

در وسط پل برج ۶ گوشه ای وجود داشت که از هرگوشه آن سه چشمه جاری می شد. یکی از خارجیانی که پل را بازدید کرده و درباره آن می نویسد “…پل با چهارده طاق یک ریخت و معبری برای بردن آب به قصر هفت دست واقع در ساحل زاینده رود ساخته شده بود…”

عمارات زیبا و باشکوه سعادت آباد، هفت دست، آینه خانه، کلاه فرنگی، نمکدان در اطراف این پل بوده است که بوسیله مسعود میرزای ظل السلطان حاکم اصفهان در زمان ناصرالدین شاه قاجار خراب و با خاک یکسان گردید.

 

سرای زیبای مشیر در شیراز

سرای زیبای مشیر در شیراز

بروزرسانی شده در تاریخ: ۷ اردیبهشت ,۱۳۹۸

سرای زیبای مشیر در شیراز

 

 

سرای مشیر یا سرای گلشن از آثار دوره قاجاریه در شیراز است که در انتهای جنوبی بازار وکیل در گوشه شرقی آن قرار گرفته است.این سرا که دارای طرح و نقشه ای دایره ای (هشت گوش) است، توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک احداث شده است.

 

 

سرای مشیر

سرای زیبای مشیر در شیراز

 

سر در ورودی سرای مشیر، دارای دو طبقه کاشی کاری شده است ودر زیر آن کتیبه ای کاشی کاری شده با زمینه لاجوردی و خط نستعلیق عبارت سرای گلشن بنای مرحمت پناه حاجی میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی را نشان می دهد.

 

حجره های طبقه یا اشکوب اول، تودرتو می باشد و به وسیله راهرویی به حیاط متصل می شوند. این حجره ها دارای درهای چوبی منبت و مشبکی هستند که از چوب ساج ساخته شده اند.

 

در وسط حیاط حوض بزرگ هشت ضلعی ای قرار دارد که لبه و پاشویه آن از سنگ های مختلف یکپارچه ساخته شده است و در آن سه فواره وجود دارد. در چهار طرف این حوض، باغچه هایی وجود دارد .

 

کف پوش سرای مشیر، قطعات کوچک سنگ است. در ضلع شرقی و غربی حیاط، مغازه ها و راهروهایی وجود دارد که در مغازه ها همگی ارسی های چوبی است که با شیشه های رنگی تزیین شده است.معماری این بنا، برگرفته از معماری کاروانسراهای صفوی است.

 

سرای زیبای مشیر در شیراز

در زمان پهلوی به دستور فرح دیبا، کاشی های ریخته و درک های فرسوده و شکسته این بنا مرمت شد. این بنا با رنگ زرد و طرح های گلدانی معرف سبک اختلاط است که در زمان قاجاریه رایج شده بود. سازمان میراث فرهنگی، این بنا را در سال ۱۳۴۷ ه.ش . با شماره ۴۲۴ به ثبت تاریخی رسانید.

گنبد جبلیه کرمان آثاری زیبا

گنبد جبلیه کرمان آثاری زیبا

بروزرسانی شده در تاریخ: ۷ اردیبهشت ,۱۳۹۸

گنبد جبلیه کرمان آثاری زیبا

 

 

در منتهی الیه شرقی کرمان گنبد بزرگ و عجیبی از سنگ و گچ بنا گردیده که دست تطاول روزگار در تخریب آن کوتاه آمده است . این گنبد هشت ضلعی تماما از سنگ است و عرض پی آن نیز در پایه به ۳ متر می رسد.در هشت طرف آن هشت در بعرض ۲متر قرار گرفته که اخیرا برای مستحکم ساختن بنا و جلوگیری از تخریب آن درگاهها را با سنگ مسدود کرده اند و فقط یکی را باز گذاشته اند . قسمت بالای گنبد از آجر ساخته شده است و معلوم نیست که آیا روی گنبد کاشی بوده یا نه؟

گنبد جبلیه کرمان آثاری زیبا

در داخل گنبد ظاهرا گچ بری ها و تزئین کاریهایی وجود داشته که قسمت بالا ریخته و قسمت پائین را تخریب کرده اند . از تاریخ بنا و منظور از ساختمان این گنبد مطلبی ذکر نشده سر پرسی سایکس در کتاب هشت سال در ایران می نویسد : از قبرستان که رد می شوید یک ساختمان هشت ظلعی سنگی خواهید دید که گنبدی به شکل دو هلال برآن قرار گرفته و قطر داخل آن ۱۸ فوت و هر طرفی نیز ۱۸ فوت و نوک آن اجری و منتهی الیه آن دایره می باشد . این محل را جبلیه می نامند و تنها ساختمان سنگی کرمان همین گنبد جبلیه است.

 

 

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه کرمان آثاری زیبا

ایرانیان معتقدند که این محل مقبره یکی از زرتشتیان بوده و برخی نیز عقیده دارند که مزار سید محمد تباشیری است .ولی نسبت اخیر را در بعضی نقاط تکذیب می کنند . بدیهی است در زمانی که این قبرستان را ویران کرده اند سنگ این مقبره را برداشته اند و برای نمایی بکار برده اند برخی این گنبد را متعلقبه سلجوقیان می دانند .

ولی این ادعا درست نیست . “جبلی ” تحریف یافته کلمه ” گبری ” است و برطبق قواعد اشتقاقهای فارسی ” گ ” به “ج” بدل شده است قدمت این گنبد را از این کلمه که آن را گنبد “گبر ” نیز گفته اند می توان حدس زد که شاید مربوط به پیش از اسلام باشد و از بناهای زرتشتی و گبری است گرچه استیل آن با استیل آتشکده تطابق ندارد .

از سبک معماری آن نیز استنباط می شود بنای مذکور مربوط به اواخر دوره ساسانی می باشد که اوائل اسلام تعمیر و مرمت شده است و یا اینکه در اوائل اسلام با الهام از معماری ساسانی بنا گردیده است.

گنبد جبلیه کرمان آثاری زیبا

نگاهی به معماری باشکوه روم باستان

نگاهی به معماری باشکوه روم باستان

بروزرسانی شده در تاریخ: ۵ اردیبهشت ,۱۳۹۸

نگاهی به معماری باشکوه روم باستان

 

امپراتوری روم را باید در شمار تأثیرگذارترین حکومت‌های دوران باستان به شمار آورد. حکومتی که سودای فرمانروایی بر کل جهان را داشت و مستقیم و غیر مستقیم فرهنگ، معماری و آموزه‌های خود را به دورترین نقاط این کره صادر کرد. اما امروزه از آن جاه و جلال، تنها خرابه‌هایی باستانی برجای مانده که نشان از معماری باشکوه این تمدن کهن دارند.

 

روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

نگاهی به معماری باشکوه روم باستان
در قلب شهر جاودانه‌ی رم، خرابه‌هایی کهن جا خوش کرده که میراث‌دار معماری و تمدن درخشان امپراتوری روم باستان هستند. روزگاری در اینجا ساختمان‌های دولتی قرار گرفته بودند. جایی که مردم گرد هم جمع شده و پیروزی‌های ارتش قدرتمند روم را جشن می‌گرفتند، جایی برای شنیدن سخنان دانشمندان، مکانی برای انتخاب اعضای سنا، تشکیل محکمه و حتی مبارزات خشن و غیر انسانی گلادیاتورها، جایی همین نزدیکی برگزار می‌شد. این منطقه به نام “انجمن رومی” (Roman Forum) شناخته می‌شود.

روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 

نگاهی به معماری باشکوه روم باستان
قدمت قدیمی‌ترین ساختمان این منطقه به قرن هشتم پیش از میلاد برمی‌گردد. اما بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بناهای نوساز این ناحیه توسط امپراتور اوگستوس (Augustus)  بنیان نهاده شدند که مرمر را جایگزین آجر کرد.

 

روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 
هر سال حدود ۴٫۵ میلیون گردشگر، از این آثار تاریخی و باستانی دیدن می‌کنند. جایی که دست کم باید یک بار در طول زندگی به آن سر زد. اینجا هنوز هم می‌توان درخششی کم فروغ از دوران باشکوه این امپراتوری را حس کرد. هر چند زمان برتر از هر نیرو و بالاتر از هر قدرتی، آثار فرمانروایی انسان بر زمین را به تدریج و آهسته و آهسته محو می‌کند، اما حتی این ستون‌های شکسته و بناهای در هم فرو ریخته نیز داستانی برای خود دارند که شاید هر کسی را مجذوب خود کند.

روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 

 

در تمام فصول سال امکان بازدید از این منطقه وجود دارد. هر چند فصل تابستان، شلوغ‌ترین زمان برای سفر به شهر رم است.

روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 

  روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 

 روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 

 روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 

روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 

روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 

روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 

روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 

روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 

روم باستان, معماری روم باستان, امپراتوری روم

 

نگاهی به معماری باشکوه روم باستان

اهرام البجراویه (اهرام مروی) در سودان +تصاویر

اهرام البجراویه (اهرام مروی) در سودان +تصاویر

بروزرسانی شده در تاریخ: ۵ اردیبهشت ,۱۳۹۸

اهرام البجراویه (اهرام مروی) در سودان +تصاویر

 

 

اهرام البجراویه (اهرام مروی) در سودان +تصاویر
اهرام ثلاثه مصر یکی از معروف ترین بناهای تاریخی و عجایب هفت گانه جهان محسوب می شود، اما تعداد این هرم ها در سودان بیشتر است.
نام علمی این اهرام “اهرامات مروی” است اما امروزه به “اهرام البجراویه” به خاطر نزدیکی به روستای “البجراویه” که در نزدیکی شهر شندی در ۲۰۰ کیلومتری شمال شرقی پایتخت سودان قرار دارد، معروف است.

اهرام البجراویه (اهرام مروی) در سودان +تصاویر

اهرام مروی از آثار پادشاهی بزرگ “هندوکش” به حساب می آید. در این هرم ها نیز مانند اهرام ثلاثه پادشاهان بزرگی مدفون هستند. گفتنی است که سودان دارای ۲۲۰ هرم یعنی دو برابر اهرام مصر است و اهرام مروی در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.

 

اهرام البجراویه,اهرام مروی,اهرام البجراویه در سودان

اهرام مروی در سودان

اهرام البجراویه (اهرام مروی) در سودان +تصاویر

اهرام البجراویه,اهرام مروی,اهرام البجراویه در سودان

اهرام البجراویه در سودان

 

اهرام البجراویه,اهرام مروی,اهرام البجراویه در سودان

اهرام البجراویه (اهرام مروی) در سودان +تصاویر

اهرام البجراویه,اهرام مروی,اهرام البجراویه در سودان

اهرام مروی از آثار پادشاهی بزرگ “هندوکش” به حساب می آید

 

اهرام البجراویه,اهرام مروی,اهرام البجراویه در سودان

اهرام البجراویه,اهرام مروی,اهرام البجراویه در سودان

در اهرام مروی نیز مانند اهرام ثلاثه پادشاهان بزرگی مدفون هستند

 

اهرام البجراویه,اهرام مروی,اهرام البجراویه در سودان

اهرام البجراویه

 

اهرام البجراویه,اهرام مروی,اهرام البجراویه در سودان

 

اولین کولر تاریخ در ایران

اولین کولر تاریخ در ایران

بروزرسانی شده در تاریخ: ۴ اردیبهشت ,۱۳۹۸

اولین کولر تاریخ در ایران

 

هر زمان صحبت از کولرهای سنتی به میان می‌آید، بدون شک بادگیرها بویژه بادگیرهای یزد با آن شکل بخصوص و چوب‌هایی که بر سر دارند، اولین تصویری است که به ذهن متبادر می‌شود.
ابتکاری که کویرنشینان با استفاده از آن به مقابله با گرما رفتند و در طول سالیان متمادی توانستند با این ابزار ساده بر آفتاب سوزان کویر غلبه کرده و در گرم‌ترین روزهای سال بدون استفاده از کوچک‌ترین ابزاری که نمادی از فناوری باشد، خنکای نسیمی دلنشین را به داخل خانه‌های خود بیاورند.
بادگیرها، برج هایی هستند که برای تهویه بر بام خانه ها ساخته می شود. بادگیر را همچنین بالای آب انبارها و دهانه معدن ها برای تهویه می سازند.

اولین کولر تاریخ در ایران
در خانه ها هوای خنک از بادگیر که نوع ابتدایی تهویه مطبوع به شمار می رود، به اتاق های طبقه همکف یا زیرزمین ها فرستاده می شود. بادگیرها از عناصر و سمبل های معماری ایرانی هستند، ولی امروزه در بسیاری کشورهای خاورمیانه کپی برداری واستفاده می شوندکه نمونه آن امیرنشین کوچک دبی است.
اساسا کولر آبی که در جهان به نام کولر ایرانی نیز شناخته می شود، ریشه ای ملی دارد و کارشناسان، بادگیرهای سنتی را که از چند هزار سال پیش در کشورمان وجود داشته است اجداد کولرهای کنونی می دانند. استفاده از بادگیر از سنوات بسیار قدیم در ایران متداول بوده است. بادگیرها با اشکال مختلف در شهر های مرکزی و جنوب ایران ساخته شده که هر کدام برحسب ارتفاع و جهت باد طراحی و اجرا شده اند.

اولین کولر تاریخ در ایران
تا قبل از اختراع کولر برقی و گسترش آن در شهر های مختلف، از بادگیر در ابنیه مختلف مسکونی، مذهبی و خدماتی استفاده می شده است و هنوز هم می توان باقیمانده این بادگیر ها را در اقلیم گرم و مرطوب جنوب در شهرهایی مانند بندرعباس، بندر لنگه، قشم، بوشهر و اقلیم گرم و خشک نواحی مرکزی مانند کرمان، نایین، یزد، طبس، کاشان، سمنان، اصفهان و حتی برخی نواحی جنوب شهر تهران مشاهده کرد.
 ساختار بادگیر
بادگیر از مظاهر و سمبل های تمدن ایرانی است. دقیقا معلوم نیست اولین بادگیر در کدام شهر ایران ساخته شده ولی سفرنامه نویسان قرون وسطی بیشتر از بادگیرهای شهرهای کویری و گرم و خشک مانند یزد و گناباد و طبس، کرمان، بم و زاهدان نام برده‌اند. کاریز و بادگیر و خانه‌های گنبدی بدون تردید از نمادهای تمدن ایرانی است.

    اولین کولر تاریخ در ایران

اولین کولر تاریخ در ایران

  بادگیر معمولا چهارگوش است و در دیوارهای چهارگانه آن چند سوراخ تعبیه شده است. درون بادگیر با تیغه ها و جدارهایی که از خشت، چوب و خشت ساخته شده است، به چند بخش تقسیم می شود.
بادگیرها معمولا یکطرفه، چهار طرفه یا هشت طرفه است. در شهر یزد تمامی بادگیرها مرتفع و چهار طرفه یا هشت طرفه هستند؛ ولی برعکس در شهر میبد که در ۵۰ کیلومتری غرب شهر یزد است، بادگیرها کوتاه و یکطرفه هستند.
این امر به این دلیل است که در میبد، بادهای کویری، توام با گرد و غبار از سمت کویر می وزد و اهالی مجبورند که بادگیرهای خود را پشت به این باد و در جهت باد مطلوب بسازند؛ ولی در یزد، چون بین دو رشته کوه قرار گرفته، بادهای کویری کمتر جریان دارد و می توان بادگیرهای مرتفع چند طرفه احداث کرد.
عملکرد بادگیر
عملکرد بادگیر به این صورت است که باد مطلوب را گرفته و آن را به داخل اتاق های اصلی ساختمان، آب انبار یا سرداب هدایت می کند. در بعضی مساجد حاشیه کویر مانند مسجد قدیمی اردکان و مسجد جامع فیروز آباد در استان یزد دریچه بادگیر درست در بالای محراب قرار دارد. به این ترتیب باد مطلوب وارد بخش های مختلف ساختمان و باعث تهویه و خنکی آن می شود.

اولین کولر تاریخ در ایران
کارکرد بادگیرها با ساده ترین ابزار
برای تقویت عملکرد خنک سازی بادگیر و استفاده از برودت تبخیری، از روش های دیگری نیز استفاده می شده است. به عنوان مثال در شهر بم بادگیری وجود دارد که از ساختمان حدود ۵۰ متر فاصله دارد و با یک کانال زیرزمینی به آن مرتبط است.
در بالای این کانال یک باغچه قرار دارد. بعد از آبیاری باغچه، رطوبت آن به دیوار های کانال ارتباطی نفوذ می کند و نسیم بادی را که از بادگیر به سمت ساختمان جریان دارد، خنک تر می کند.
در بعضی موارد نیز روی دهانه بادگیر حصیر، سوفال یا بوته های خار قرار می دادند و روی آن آب می پاشیدند و به این طریق رطوبت و برودت های هوای ورودی را افزایش می دادند. تا پیش از پیدایش یخچال برقی، در بسیاری خانه ها مواد غذایی را در محوطه زیر بادگیر نگاه می داشتند تا خنک بماند و دیرتر فاسد شود.

   اولین کولر تاریخ در ایران

اولین کولر تاریخ در ایران

  تصفیه هوا با خاک؟!
در شهرهایی که باد مطلوب نیز دارای قدری گرد و غبار است، مانند گناباد در استان خراسان معمولا یک فضای خاکریز در زیر بادگیر ایجاد می کنند. مقطع کانال بادگیر را در این قسمت نسبت به مقطع بالای آن قدری عریض تر می گیرند تا سرعت باد کاهش یابد و غبار و خاک در آن ریخته شود. باد پس از ورود به دهانه بادگیر و عبور از محوطه خاکریز قدری صاف تر شده و وارد اتاق می شود.

اولین کولر تاریخ در ایران
شهر بادگیرها
شهر تاریخی یزد به شهر بادگیر ها معروف است و به تحقیق، نسبت به دیگر شهر های مرکزی ایران دارای بیشترین تعداد بادگیر است. در این شهر، مرتفع ترین بادگیر جهان یعنی بادگیر باغ دولت آباد وجود دارد که دارای حدود ۳۴ متر ارتفاع است.
ارتفاع دهانه فوقانی این بادگیر هشت طرفه ۱۱ متر است و باد از هر سمتی که بوزد به درون ساختمان هدایت می شود. در اینجا لازم به توضیح است که بعضی بادگیرها فقط از طریق جابه جایی هوا (Convection) داخل بنا را خنک می کنند و بعضی دیگر هم از طریق جابه جایی هوا و هم از طریق تبخیر (Evaporation) این عمل را انجام می دهند.
سیستم برودتی بادگیر باغ دولت آباد از طریق روش دوم است، به این صورت که جریان هوا پس از ورود به داخل ساختمان از روی یک حوض سنگی کوچک و فواره عبور کرده و سپس از آنجا به دیگر اتاق ها هدایت می شود. اتاق زیر بادگیر که حوض و فواره در آن قرار دارد به صورت هشتی (هشت ضلعی) است و در های متعددی در آن وجود دارد. هر زمان که نیاز به خنک کردن اتاق خاصی باشد، در بین آن اتاق و اتاق هشتی زیر بادگیر را باز می کنند.

اولین کولر تاریخ در ایران
بهترین بادگیرهای ایران
بهترین نمونه بادگیر ها در جنوب کشور را می توان در بندر لنگه و بندر کنگ که در ۶ کیلومتری غرب بندر لنگه است دید. هنوز هم بادگیرهای حجیم چهار طرفه، نمود اصلی این دو بندر قدیمی هستند. طرز کار بادگیرهای این منطقه مشابه نواحی مرکزی ایران است، فقط همان گونه که عنوان شد، عملکرد برودتی این بادگیر ها فقط از طریق جابجایی هوا صورت می گیرد.
نسیم هوای بین خشکی و دریا و به طور کلی باد های محلی در این مناطق از شدت کمتری نسبت به نواحی مرکزی ایران برخوردارند و لذا باید بادگیر ها حجیم تر باشند تا بتوانند جریان بیشتری از هوا را به درون اطاق انتقال دهند. در بعضی موارد مساحت مقطع بادگیر به بیش از ۸ متر مربع می رسد و بر روی کل بام اطاق قرار می گیرد. در بندر لنگه در نزدیکی ساحل تعداد بادگیر ها بیشتر است و حجم آن ها نیز بزرگتر می باشد، ولی هرچه از ساحل دور شویم، تعداد این بادگیر ها و ابعاد آنها کمتر می شود به نحوی که در سمت شمالی بندر تعداد اندکی بادگیر وجود دارد.

اولین کولر تاریخ در ایران

جواهرات سلطنتی ایران کجا هستند؟

بروزرسانی شده در تاریخ: ۴ اردیبهشت ,۱۳۹۸

جواهرات سلطنتی ایران کجا هستند؟

 

موزه جواهرات یکی از موزه‌های پرطرفدار ایران است که هر روز صد‌ها علاقه‌مند و بازدیدکننده را به خود جلب می‌کند و هیچ وقت فکر نکرده‌اید دارایی آن، پشتوانه پولی کشورمان است و حتی نامش می‌تواند پشتوانه خوبی برای ریال کشورمان باشد.

موزه جواهرات ملی از سال ۱۳۳۴ محل نگهداری با ارزش‌ترین دارایی ایران بوده است. گرچه برخی جواهرات آن با تاسیس بانک ملی سال ۱۳۱۶ شمسی در اختیار خزانه آن بانک قرار داشت، اما در ‌‌نهایت با تاسیس بانک مرکزی از سال ۱۳۳۴ در خزانه‌ای زیر نظر این بانک به مساحت حدود ۱۰۰۰ متر مربع نگهداری شده‌اند.

جواهرات سلطنتی ایران کجا هستند؟

این موزه یا‌‌ همان خزانه جواهرات ملی از بدو تاسیس خود تاکنون به عنوان یکی از گنجینه‌های بی‌بدیل جهان با انواع و اقسام جواهرات تاریخی و ارزشمند خود علاوه بر معرفی توانایی جواهرسازان و هنرمندان ایرانی در کنار تمدن کشور به حفظ پول ملی کشورمان نیز کمک کرده است.

بدون تردید حالا که نام این موزه بی‌بدیل را متوجه شده‌اید به یاد الماس بسیار معروف دریای نور افتاده‌اید، اما در نظر داشته باشید این الماس ۱۸۲ قیراطی تنها برگ زرینی از این مجموعه عظیم و ارزشمند است. برگ زرینی که با ارزش خود همواره به عنوان نمادی از تمدن و ثروت ایران زمین بوده و خواهد بود.

 جواهرات سلطنتی,جواهرات سلطنتی ایران

جواهرات سلطنتی ایران کجا هستند؟

این جواهرات چه رازی در دل دارند؟
به طور کلی تا قبل از پادشاهان صفوی کمتر حاکم یا حکمرانی در ایران آن زمان بود که به فکر جمع‌آوری یا نگهداری سنگ‌های قیمتی و جواهرات باشد و برخی سنگ‌های قیمتی یا طلا به صورت سرمایه‌ای در دست تجار و افراد متول جابه‌جا می‌شد. اما از این تاریخ به بعد (۹۰۷ تا ۱۱۱۴ هجری قمری) به دستور حکام وقت، سفرایی برای خریداری و جمع‌آوری جواهرات و سنگ‌های قیمتی به کشورهای اطراف یا دور دست مثل ایتالیا و فرانسه فرستاده شدند و با این کار اولین گام برای جمع‌آوری و حفظ و نگهداری گنجینه‌ای گرانبها در خزانه حکومت برداشته شد.

این سنگ‌ها یا زیورآلات گرانبها در خزانه سلطنتی و در پایتخت آن دوران یعنی شهر اصفهان نگهداری می‌شد. با حمله محمود افغان به ایران، بخشی از این مجموعه گرانبها به تاراج رفت. بخشی از این جواهرات که از مرزهای ایران خارج شده بود به افغانستان امروزی و بخش دیگری به هندوستان رسید.
این هدایا شامل مقدار زیادی وجه نقد، سلاح، جواهرات، سنگ‌های قیمتی و پارچه‌های نفیس بود، اما طبق اسناد تاریخی بسیاری از این هدایا هرگز وارد خاک ایران نشد، بلکه در میانه راه از سوی نادر به والیان یا حاکمان مختلف یا سپاهیان بخشیده و بخشی هم به امام رضا(ع) اهدا شد و در ‌‌نهایت بخش کوچکی از آن به پایتخت و خزانه سلطنت رسید

جواهرات سلطنتی ایران کجا هستند؟

به روایت تاریخ برخی جواهرات تحت اختیار افغان‌ها با همت نادرشاه دوباره به ایران بازگشت و برای گرفتن دوباره بخش دیگری از جواهرات ایران که به هندوستان فرستاده شده بود نامه‌ای از سوی نادرشاه به هندوستان ارسال شد که هرگز توسط هندی‌ها پاسخی به آن داده نشد. در ‌‌نهایت نادرشاه در سال ۱۱۵۸ هجری قمری به منظور باز پس گرفتن جواهرات ایرانی تصمیم گرفت به هندوستان حمله کند که با وارد شدن سپاه نادر به هندوستان، حاکم وقت این کشور یعنی محمدشاه گورکانی برای جلوگیری از حمله نادر به سرزمینش علاوه بر جواهرات ایرانی مقداری هم هدایای بسیار ارزشمند برای او فرستاد.

این هدایا شامل مقدار زیادی وجه نقد، سلاح، جواهرات، سنگ‌های قیمتی و پارچه‌های نفیس بود، اما طبق اسناد تاریخی بسیاری از این هدایا هرگز وارد خاک ایران نشد، بلکه در میانه راه از سوی نادر به والیان یا حاکمان مختلف یا سپاهیان بخشیده و بخشی هم به امام رضا(ع) اهدا شد و در ‌‌نهایت بخش کوچکی از آن به پایتخت و خزانه سلطنت رسید.

پس از قتل نادرشاه، یکی از سران او به نام احمد بیگ افغان ابدالی، دست به غارت این جواهرات زد که بسیاری از جواهرات قیمتی غارت شده هرگز به ایران بازگردانده نشد. یکی از معروف‌ترین جواهراتی که توسط این فرد از کشور خارج شد الماس کوه نور بود. این الماس گرانبها در اختیار احمدشاه درانی قرار گرفت و بعد از آن به دست رنجیت سینگ پنجابی افتاد و با شکست دادن او توسط انگلیسی‌ها کوه نور ایرانی به دست کمپانی هند شرقی افتاد و به گواه تاریخ، مدتی بعد در سال ۱۲۶۶ هجری قمری با زور به ملکه ویکتوریا هدیه داده شد.

  جواهرات سلطنتی,جواهرات سلطنتی ایران

جواهرات سلطنتی ایران کجا هستند؟

به این ترتیب در دوران قاجار بسیاری از جواهرات خارج شده از خزانه سلطنتی دوباره بازگردانده شد و برای جلوگیری از سرقت یا غارت مجدد آن‌ها به دستور حکام قاجار بسیاری از جواهرات روی سازه‌هایی مثل تاج کیانی، تخت طاووس، تخت نادر، کره جواهرنشان، سینی، شمشیر جهانگشای نادری، خنجر یا قلیان‌ها نشانده شد تا علاوه بر کنترل بیشتر روی آن‌ها در امان باشند.

این جواهرات از چه تاریخی ملی شدند؟
به روایت تاریخ برای اولین بار جواهرات سلطنتی در دوره مظفرالدین شاه، مکتوب و رسید شدند. این اتفاق این‌گونه رخ داد که با پیروزی مشروطه‌خواهان بر حکومت، شاه برای حفظ جان خود از کاخ گریخت و به سفارت روسیه پناه برد. محمدعلی شاه، تعداد زیادی از جواهرات سلطنتی از جمله دریای نور را نیز به عنوان اموال شخصی همراه خود به سفارت روسیه برد که با پافشاری مشروطه‌خواهان به ناچار برخی از آن‌ها از جمله الماس دریای نور دوباره به کاخ گلستان منتقل و در ‌‌نهایت از آن‌ها فهرستی تهیه شد تا از میزان واقعی این جواهرات اطلاعات دقیقی در دست باشد.
اما اصلی‌ترین زمانی که این جواهرات در واقع ملی یا به عبارت دیگر به بانک ملی ایران اهدا شدند مربوط به زمان رضاشاه است. در این دوره یک شرکت فرانسوی به نام کمپانی بوشرون به دستور شاه از همه جواهرات سلطنتی صورت‌برداری و ارزش آن‌ها را تعیین کرد و در ‌‌نهایت سال ۱۳۱۶ هجری شمسی با تاسیس بانک ملی ایران بسیاری از آن‌ها به خزانه بانک ملی به عنوان پشتوانه پولی و مالی کشور منتقل شدند.

جواهرات سلطنتی ایران کجا هستند؟

  جواهرات سلطنتی,جواهرات سلطنتی ایران

  پشتوانه پول ملی چیست؟
از وقتی حواله یا بیجک در دست مردم و تجار به عنوان سند دارایی طلا یا نقره قرار گرفت و حمل و نقل طلا برای انجام مبادلات کاهش یافت، طلا یا نقره به عنوان پشتوانه حواله‌ها در صندوق‌ها ذخیره شدند. این اتفاق را می‌توان اولین کارکرد طلا یا جواهرات به عنوان پشتوانه اسکناس معرفی کرد.

بنابراین طبق عرف یا قانون، دولت‌ها تا مدتی پیش با توجه به ذخایر طلا و جواهرات خود به انتشار اسکناس اقدام می‌کردند. در واقع آن‌ها با توجه به توان و ارزش پشتوانه ذخایر طلای کشور، اسکناس در اختیار عموم قرار می‌دادند و هر واحد از پولشان را با مقداری معینی طلا ارزشگذاری می‌کردند. در ایران نیز طبق قانون اساسی و بند یک قانون پولی و بانکی کشور، واحد پولی کشور ریال و برابر یکصد دینار انتخاب شده است. این مقدار پول یا یک ریال طبق قانون مذکور برابر ۱۸۰ هزار و ۵۵ ده میلیونیم (۰/۰۱۰۸۰۵۵) گرم طلای خالص تعریف شده است.

جواهرات سلطنتی ایران کجا هستند؟

به طور کلی بر اساس قانون یاد شده بانک مرکزی باید صد درصد میزان اسکناس منتشر شده، دارایی و وثیقه به عنوان پشتوانه ریال در اختیار داشته باشد که این پشتوانه عبارت است از: الف. طلا، ب. ارزهای خارجی، ج. اوراق بهادار. این دارایی‌ها طبق همین قانون باید به صورت ۲۵ درصد طلا و ارز و مابقی باید به صورت اوراق بهادار در خزانه موجود باشد.

  جواهرات سلطنتی,جواهرات سلطنتی ایران

 اما اگر از جایگاه جواهرات ملی در این پشتوانه بخواهیم بدانیم لازم به یادآوری است در بند «ب» ماده ۸ قانون پولی و بانکی کشور، این جواهرات به تصویب قانونی در مجلس از سال ۱۳۰۸ یعنی زمان رضاشاه، به عنوان وثیقه تعهدات ناشی از اسناد و اوراق بهادار دولت شناخته شده‌اند. از این تاریخ به بعد جواهرات ملی به عنوان وثیقه و پشتوانه پولی ایران در اختیار بانک ملی و نهایتا در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت، اما هرگز نباید فراموش کرد این وثیقه یعنی جواهرات ملی ایران برای اسناد دولتی فقط حالت شکلی دارند و از لحاظ ماهیت، تاثیری بر نحوه یا روند انتشار اسکناس و پشتوانه آن نخواهند داشت.

از سوی دیگر، برخی اقتصاددانان امروزه بر این عقیده هستند که تقریبا یک دهه پس از جنگ جهانی دوم، دیگر طلا یا جواهر و ارزهای خارجی به عنوان پشتوانه مناسبی برای پول ملی کشور‌ها نیست، بلکه تولیدات ملی منطقه و صنایع آن می‌تواند بهترین پشتوانه برای پول ملی کشور انتخاب شود.

جواهرات سلطنتی ایران کجا هستند؟

 
ارزش این جواهرات چقدر است؟
اگرچه ارزش جواهرات ملی ایران به ارزش اقتصادی آن محدود نمی‌شود، ولی از جواهرات ملی ایران به عنوان پشتوانه قدرت و ذخیره خزانه کشور و گاه به عنوان پشتوانه پول منتشر شده توسط بانک مرکزی استفاده می‌شده است. از نظر فنی به لحاظ منحصربه‌فرد بودن، بی‌نظیر بودن و اهمیت تاریخی، قیمت‌گذاری برای چنین جواهراتی (حتی به طور تقریبی) برای زبده‌ترین کار‌شناسان و ارزیابان نیز مقدور نیست. اما برخی مورخان تنها ارزش جواهرات غنیمتی ایران از هند را به ارزش آن زمان حدود ۷۰ کرور روپیه برآورد کرده‌اند.

 

جواهرات سلطنتی ایران کجا هستند؟

جزيره آجري شاه عباس

جزیره آجری شاه عباس

بروزرسانی شده در تاریخ: ۴ اردیبهشت ,۱۳۹۸

جزیره آجری شاه عباس

 

نگین مازندران! این لقبی است که شمال نشینان کشور به مجموعه جنگلی عباس آباد داده اند. باغ تاریخی سرسبزی که در دوران شاه عباس صفوی ساخته شد تا تفرجگاهی باشد که شاه از آنجا دریا و سرسبزی های پایین دست را دید بزند.

 

 

جزیره آجری شاه عباس

 
برای گشت و گذار در جنگل سرسبز عباس آباد، باید به ۹کیلومتری شمال شرق بهشهر یا به عبارتی ۵کیلومتری جنوب جاده بهشهر – گرگان سفر کنید و در میان جنگل های دهکده التپه، راه ها و عمارت های به جا مانده از باغ عباس آباد را ببینید. عمارت هایی که سد و برج کنترل جریان آب، دریاچه مصنوعی، برج های دیده بانی‌، جاده های سنگفرش، دریاچه، سد، صفه و حمام بخش های به جا مانده آن هستند و ذوق تاریخی گردشگران منطقه را زنده می کنند.

جزیره آجری شاه عباس

در این میان، سالم ترین بنای مجموعه، سد و دریاچه مصنوعی آن است که می گویند شاه عباس در زمان ساخت این بنا، دستور ساخت آن را داده بود. به این ترتیب که در یکی از دره های عمیق سد محکمی بسازند تا آب های زمستانی‌ را از اطراف جمع کرده و برای آبیاری زمین های کشاورزی در تابستان ذخیره کنند. در برج کنترل آب هم دریچه هایی تعبیه شده که با کشیدن آنها آب برای دهکده های اطراف فرستاده می‌شود.

 

 

 

جزیره آجری شاه عباس

 

 

جزیره شاه عباس
در میان این دریاچه، یک بنای آجری خواهید دید که پایه ای برای کاخ شاه عباس‌ بوده و با پل چوبی‌ معلقی‌ به صفه شمالی‌ متصل می شده است اما در گذر زمان زیر آب رفته و این روزها فقط بخش کوچکی از آن قابل مشاهده است.

جزیره آجری شاه عباس
در صفحه ۱۵۷ کتاب عباسنامه در این باره آمده است: «شاه عباس دوم پس از گردش و شکار به اشرف رفت و در عباس آباد هم توقف کرد. در دور و اطراف دریاچه دایره وار با بهترین وجهی‌ چوب بندی و نرده کرده و آن حدود را نیز به بهترین وجهی‌ زینت داده بودند و بر کنار دریاچه ای که از آب زلال سرشار بود، چراغ هایی‌ چیده و از فروغ و روشنایی‌ آن بر صفای آب افزودند. شاه به جزیره (ساختمان وسط استخر )‌ رفت و در تالار نیای خود به بزم و شادمانی‌ نشست …»

 

 

جزیره   آجری شاه عباس

 

 

دسترسی به این عمارت ها از طریق جاده باریک آسفالته ای که در ۴ کیلومتری خارج بهشهر به جاده اصلی‌ ساری-گرگان متصل می‌شود، امکان پذیر است. این جاده باریک از میان جنگل و دهکده التپه می گذرد و شما را به این مجموعه تاریخی وارد می کند. این صفه روی تپه ای با ارتفاع ۳۰ متر از کف استخر و به شکل پلکانی‌ ایجاد شده بود و با جریان جوی آب در داخل آن، شکل و شمایل یک باغ ایرانی را به وجود می آورد.

جزیره آجری شاه عباس

پارک جنگلی عباس آباد
بعد از بازدید از بناهای تاریخی عباس آباد، نوبت گشت و گذار در پارک ۱۳۸هکتاری عباس آباد است. پارکی که با طبیعت دیدنی و چشمه هایش می تواند فرصت خوبی برای گشت و گذار و استراحت شما فراهم کند.
در گوشه و کنار این پارک جنگلی می توانید درختان بلوط، خرمندی، توسکا، راش، داغداغان، لرگ، افرا، شیردار، انجیر، توت، ازگیل، انار، عشقه، تمشک و گوجه وحشی را ببینید و البته از امکاناتی مثل رستوران، قهوه خانه سنتی، کباب خانه، سوپر مارکت، نمازخانه، قایق های دریاچه مصنوعی و… استفاده کنید.

جزیره آجری شاه عباس

موزه ادبیات نظامی گنجوی در باکو

موزه ادبیات نظامی گنجوی در باکو

بروزرسانی شده در تاریخ: ۳ اردیبهشت ,۱۳۹۸

موزه ادبیات نظامی گنجوی در باکو

موزه ادبیات نظامی گنجوی در یکی از زیباترین ساختمان های شهر باکو در فاصله چند قدمی تا میدان فانتین آرمیده، یکی از قابل تحسین ترین ساختمان های باکو که جلوه گر سبک معماری ترکیبی شگرفی است. این ساختمان که هم اکنون میزبان موزه می باشد در ابتدا به عنوان یک هتل ساخته شد. نمای بیرونی آن با کاشی های آبی و فیروزه ای رنگ مزین شده و فضای داخلی اش با مجسمه هایی از نوابغ ادبی کشور آذربایجان جذابیتی دو چندان پیدا کرده، مجسمه هایی زیبا از مشاهیری نظیر محمد فوضولی، ملا پناه واقف، میرزا فتحعلی آخوند زاده، خورشید بانو ناتوان، جلیل محمد قلی زاده و جعفر جبارلی.
این موزه به عنوان یکی از بزرگترین خزانه های فرهنگ آذربایجان دارای ۲۳ اتاق و بیش از ۳۰۰ نمایشگاه از نسخه های خطی روشن، هنر خوشنویسی، نسخه های نادر، عکس ها و فیلم هاست.
موزه ادبیات نظامی گنجوی در شهر پایتخت زیبای آذربایجان، شهر باکو و فاصله ای نه چندان دور تا میدان فاونتین و در نزدیکی ورودی ایچری شهر قرار گرفته و به راحتی از طریق مترو قابل دسترسی است.
این خزانه ارزشمند آذربایجان با هدف نمایش و حفظ مطالب علمی و ادبیات فرهنگی آذربایجان برپا شده و می توان از آن به عنوان محل انجام تحقیقات علمی گسترده و انتشار کتاب ها و مقالات متعدد نام برد.
موزه ادبیات نظامی گنجوی در باکو
ساختمان این موزه برای اولین بار در سال ۱۸۵۰ به عنوان یک کاروانسرای یک طبقه بنا گردید و در سال ۱۹۱۵ به جایگاه هتل متروپل تبدیل شد. در راستای این تغییرات طبقه دوم ساختمان نیز بنا گردید. در سال های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ کارگران کابینه وزرای جمهوری دموکراتیک آذربایجان در این محل زندگی و کار می کردند پس از آن در دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ شورای اتحادیه کارگری آذربایجان در این ساختمان شکل گرفت.
در تاریخ یکم نوامبر سال ۱۹۳۹ طبق دستور شورای مردمی کمیسرهای شوری آذربایجان تحت شماره ۴۹۷۲ موزه یادبودی به پاس بزرگداشت نام نظامی در راستای هشتصدمین ساگرد شاعر شهیر ایرانی نظامی گنجوی بنا گردید. ساختمان مذکور تحت پروژه اصلاحی به کمک معمارانی متبحر نظیر صادق الاکبر اوغلو داداشوف (Sadikh Dadashov) و میکائیل الاسگر اوغلو حسینوف (Mikayil Huseynov) که هم اکنون تندیسشان نیز در موزه نگهداری می شود، قرار گرفت. بعدها نام آن از موزه یادبود به موزه ادبیات آذربایجان تغییر یافت. طراحی داخلی موزه هنر دست لطیف کریموف (Letif Kerimov) می باشد.
در طی جنگ جهانی دوم مراسم بزرگداشت هشتصدمین سالگرد شاعر پارسی زبان نظامی گنجوی در محاصره لنینگراد برگزار شد. علی رغم اینکه این موزه در سال ۱۹۳۹ تاسیس گشت اما در تاریخ چهادهم مه سال ۱۹۴۵ و بعد از پیروزی در جنگ کبیر میهنی (Great Patriotic) درب های خود را به روی بازدیدکنندگان گشود.
موزه ادبیات نظامی گنجوی در باکو
ساختمان موزه در سال ۱۹۵۹ و ۱۹۶۷ دوبار تحت پروژه اصلاحیه، گسترش و ارتقا قرار گرفت و بار دیگر در طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ شاهد تغییراتی بود. بعد از اینکه رئیس جمهور آذربایجان الهام علی اف در تاریخ سی ام دسامبر سال ۲۰۰۴ از این موزه در تابستان سال ۲۰۰۵ پروژه های اصلاحی جدید برای آن پایه ریزی گردید و کابینه وزرای جمهوری آذربایجان بودجه ای بالغ بر ۱۳ میلیون منات را برای انجام این برنامه ها در نظر گرفتند.
بر اساس این پروژه بزرگ مساحت محوطه موزه به ۲۵۰۰ متر مربع افزایش یافت و تعداد سالن های آن به ۳۰ سالن اصلی و ۱۰ سالن کمکی ارتقا یافت. تا قبل از انجام بازسازی تنها امکان ارائه ۱۰۰۰ نمایشگاه از ۱۲۰۰۰۰ تای موجود بود اما بعد از انجام پروژه ارتقایی این تعداد به ۲۵۰۰۰ نمایشگاه افزایش یافت.
مساحت کلی موزه ۲۵۰۰ متر مربع می باشد که ۱۴۰۹ متر از آن به موزه و ۱۷۳ متر مربع دیگر به فضای مسجد اختصاص یافته. به طور کلی این موزه میزبان بیش از ۳۰۰۰ نسخه خطی، کتاب های نادر، پرتره ها، مجسمه ها، تصاویر و خاطرات شاعران متعدد می باشد.

موزه ادبیات نظامی گنجوی در باکو