شهر سوخته و شگفتیهای آن

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۶ شهریور ,۱۳۹۹

شهر سوخته و شگفتیهای آن

شهر سوخته و شگفتیهای آن

شگفتیهای شهر سوخته-در روزگاران دور که بشر تازه یک‌جا نشین شده بود، شهری در سیستان پدید آمد که به گفته‌ی باستان‌شناسان به لحاظ بافت شهری، جمعیت، برنامه ریزی شهری و … اولین شهر جهان بود.

شهر سوخته و تمدن هوشمند و خلاق آن با بیش ازپنج‌هزار سال قدمت، به‌عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهرنشینی در نیمه‌ی شرقی فلات ایران، نمونه‌ای منحصر به ‌فرد و حکایت‌گر واقعی علم، صنعت و فرهنگ گذشته‌های دور این مرز و بوم می‌باشد.

شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه جاده زابل – زاهدان واقع شده است. شهر سوخته در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم شهر سوخته در چهار دوره بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته اند.

شهر سوخته و شگفتیهای آن

اینک به برخی از این پیشرفت های شگفت انگیز اشاره می کنیم:

– نخستین چشم مصنوعی جهان در شهر سوخته

برای نخستین بار در شهر سوخته یک چشم مصنوعی متعلق به ۴۸۰۰ سال پیش کشف شد. این چشم مصنوعی متعلق به زنی ۲۵ تا ۳۰ساله بوده که در یکی از گور های شهر سوخته مدفون شده بوده است.جمجمه زن صاحب چشم مصنوعی شهر سوخته ،چشم مصنوعی روی جمجمه او دیده می‏شود.

شگفتیهای شهر سوخته

شهر سوخته و شگفتیهای آن

چشم مصنوعی یافت شده در چشم چپ او کار گذاشته شده و با وجود گذشت زمان نزدیک به ۴۵۰۰ سال از ساخته شدن آن هنوز سالم است.جنس این چشم مصنوعی یافت شده هنوز بطور کامل مشخص نشده است اما به نظر می رسد در ساخت آن از قیر طبیعی مخلوط به نوعی چربی جانوری استفاده شده است.

شهر سوخته و شگفتیهای آن

شگفتیهای شهر سوخته

شهر سوخته و شگفتیهای آن

در روی این چشم مصنوعی ریزترین مویرگ‌های داخل چشم توسط مفتول‌‌های طلایی به قطر کمتر از نیم میلی‌متری طراحی شده‌اند. مردمک این چشم در وسط طراحی شده و تعدادی خطوط موازی که تقریباً یک لوزی را تشکیل می‌دهند در پیرامون مردمک دیده می‌شود.

سرپرست گروه باستان شناسی شهرسوخته سید منصور سید سجادی  :برای نخستین بار در شهر سوخته یک چشم مصنوعی پیدا شد . مطالعات اولیه نشان داده اند که چشم چپ زن تنومند مدفون در قبر شماره ۶۷۰۵ مصنوعی بودهاست .

شهر سوخته و شگفتیهای آن

همین مطالعات نشان می دهند که زیر طاق ابروی زن مذکور آثار آبسه دیده می شود. به علت طول زمان زیادی که بخش زیرین این چشم مصنوعی با پلک چشم در تماس بوده است آثار ارگانیکی پلک چشم نیز در روی آن مشهوداست .

جنس و ماده ای که چشم مذکور با آن ساخته شده است هنوز به دقت روشن نشده و تشخیص آن به آزمایشهای بعدی موکول شده است اما به نظر می رسد که چشم مزبور از جنس قیر طبیعی که با نوعی چربی جانوری مخلوط شده است ساخته شده است . در روی این چشم مصنوعی ریز ترین مویرگهای داخل کره چشم توسط مفتول های طلایی به قطر کمتر از نیم میلی متر طراحی شده اند مردمک چشم در وسط طراحی شده و جز از آن تعدادی خطوط موازی که  تقریباً یک لوزی را تشکیل می دهدند درپیرامون مردمک دیده می شود از دو سوراخ جانبی واقع در دو سوی این چشم مصنوعی جهت نگهداری و اتصال آن به حدقه چشم استفاده می شده است .

بررسی های انسان شناسانه نشانداده که به احتمال بسیار زیاد زن مزبور دارای سنی بین ۲۵ تا ۳۰ سال بوده و دو رگه (سیاه و سفید) بوده است . اشیاء پیدا شده در این قبر دو قسمتی عبارت بوده اند از ظرفهای سفالی ، مهرهای تزیینی ، یک کیسه جرمی و یک آینه مفرقی . قدمت این قبر و چشم مصنوعی به حدود ۲۸۰۰ سال بیش ازمیلاد و ۴۸۰۰ سال پیش از این می رسد . مطالعه جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر در این مورد چشم و اسکلت ادامه دارد.

شهر سوخته و شگفتیهای آن

-جراحی مغز در شهر سوخته

یکی شگفت‌انگیزترین یافته‌‌های شهر سوخته، پیدایی نشانه‌های کهن‌ترین جراحی مغز درشهر سوخته است. جمجمه‌ای از دختر دوازده یا سیزده ساله که در ۴۸۰۰ سال پیش، پزشکان آن دیار برای درمان بیماری هیدروسفالی (جمع شدن مایع درجمجمه) بخشی از استخوان جمجمه او را برداشته و جراحی کردند که مدت‌ها بعد از این عمل زنده مانده است.

شگفتیهای شهر سوخته

شهر سوخته و شگفتیهای آن

اسکلت کامل پیدا شده از یک دختر ۱۴ ساله که مورد جراحی مغز قرار گرقته است…چهره این دختر توسط اندام شناسان باستان شناس در تصویر فوق باز سازی شده است.

شگفتیهای شهر سوخته

شهر سوخته و شگفتیهای آن

محل کشف اسکلتهای مورد جراحی قرار گرفته به همراه وسایل زینتی و چندکوزه

شهر سوخته و شگفتیهای آن

-خط کش ۵ هزار ساله در شهر سوخته

در طی کاوش های انجام گرفته در شهر سوخته یک خط کش ساخته شده از چوب آبنوس کشف شد. دکتر سید منصور سید سجادی، سرپرست هیات باستان‏شناسی شهر سوخته درباره خط کش کشف شده گفت: این خط کش به طول ۱۰ سانتیمتر با دقت نیم میلیمتری و از جنس چوب آبنوس است. کشف خط کش در شهر سوخته زابل نشانگر این است که ساکنان این شهر باستانی دارای پیشرفت های زیادی در زمینه علم ریاضیات بوده اند.

شهر سوخته و شگفتیهای آن

-قدیمی ترین تخته نرد جهان در شهر سوخته

از گور باستانی موسوم به شماره ۷۶۱ کهن ترین تخته نرد جهان به همراه ۶۰مهره ی آن در شهر سوخته پیدا شد. این تخته نرد بسیار قدیمی تر از تخته نردی است که در گورستان سلطنتی «اور» در بین النهرین پیدا شده بود.

شگفتیهای شهر سوخته

شهر سوخته و شگفتیهای آن

تاس های بازی کشف شده به همراه تخته نرد در شهر سوخته

این تخته نرد از چوب آبنوس و به شکل مستطیل است. روی این تخته نرد، ماری که ۲۰ بار به دور خود حلقه زده و دمش را در دهان گرفته، نقش بسته است. این تخته نرد ۲۰ خانه بازی و ۶۰ مهره دارد. مهره ها که در یک ظرف سفالی در کنار تخت نرد قرار داشتند از سنگ های رایج در شهر سوخته یعنی از لاجورد، عقیق و فیروزه است.

-نخستین انیمیشن جهان در شهر سوخته

باستان شناسان هنگام کاوش در شهر سوخته ، در گوری ۵ هزار ساله جامی را پیدا کردند که نقش یک بز همراه با یک درخت روی آن دیده می شود. آن ها پس از بررسی این شی دریافتند نقش موجود بر آن برخلاف دیگر آثار به دست آمده از محوطه‌های تاریخی شهر سوخته، تکراری هدفمند دارد، به گونه‌ای که حرکت بز به سوی درخت را نشان می دهد. هنرمندی که جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته‌ است در ۵ حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درخت حرکتو از برگ آن تغذیه می کند.

شگفتیهای شهر سوخته

شهر سوخته و شگفتیهای آن

باستان‌شناسان با نزدیک کردن این تصاویر به یکدیگر موفق شدند نمونه‌ای ازیک تصویر متحرک را در قالب یک فیلم ۲۰ ثانیه‌ای به دست آورند.

سرپرست تیم کاوش در شهر سوخته درباره کشف اخیر خود گفت: «حرکت بز به سوی درخت و تغذیه او از برگ درختان در ۵ حرکت مصور شده است. در این تصاویر نه تنها بز به سمت درخت حرکت می‌کند، بلکه جهش وی و پریدن بز روی برگ درختان کاملا دیده می‌شود.»

شهر سوخته و شگفتیهای آن

شگفتیهای شهر سوخته

شهر سوخته و شگفتیهای آن

به گفته این باستان‌شناس، بز از جمله حیواناتی است که در رسیدن به ارتفاعات تبحر داشته و می‌تواند با یک حرکت جهشی به سمت بالا حرکت کند. هنرمندن قاش شهر سوخته‌ای، با دقت و زبردستی موفق به تصویر کردن جهش این بزشده است.

از این جام برای نوشیدن استفاده می‌شده است. ارتفاع این جام ۱۰ سانتی‌متر است و روی یک پایه استوار شده است «سجادی» درباره منحصر به فرد بودن این تصاویر در دنیای باستانی گفت: «تاکنون در دوره‌های پیش از تاریخی چنین تصاویری دیده نشده و ما برای اولین بار به این تصویر در شهر سوخته برخورد کرده‌ایم. در بسیاری از ظروف، اشکالی را می‌بینیم که تنها تکرار شده‌اند، اما حرکتی در آنها دیده نمی‌شود. تحقیقات ما نشان داده  است که این نقش، قدیمی‌ترین ایده مردمان باستان برای ارایه «تصویر متحرک» و به تعبیر امروزی «انیمیشن» است.»

از دیگر اشیای مهم از میان هزاران شی یافت شده، می‌توان از سفال با امضای سفال‌گر بر روی آن، چکش، سوزن، شهرک‌های مسکونی و ساختمان‌های همه‌گانی هم‌چون آپارتمان، بذر خربزه، حبوبات، ماهی خشک کرده، برنج، زیره، کوره‌های سفالگری، کوره‌های ذوب فلزات، دکمه، تبر، بندکفش، قلاب، شانه سر، طناب، سبد، گل مو، قاب‌های چوبی، کفش، کمربند و … نام برد.

شهر سوخته و شگفتیهای آن

-جواهرسازی شهر سوخته

شگفتیهای شهر سوخته

شهر سوخته و شگفتیهای آن

شهر سوخته

شهر سوخته و شگفتیهای شهر سوخته

-گورستان شهر سوخته

 

شگفتیهای شهر سوخته

شهر سوخته و شگفتیهای آن

شهر سوخته

شگفتیهای شهر سوخته

شهر سوخته و شگفتیهای آن

مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۶ شهریور ,۱۳۹۹

مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

گاهی اوقات نیز اطلاعات عجیب و غریبی در مقبره‌های قدیمی پیدا می‌شود که بشر هنوز به رمز و راز این اطلاعات دست پیدا نکرده است.
کد خبر: ۱۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ – ۱۲:۲۵ – ۲۲ October 2019
راز‌های نهان زیادی در مقبره‌های قدیمی نهفته است و به‌رغم اینکه فکر می‌کنیم اطلاعات زیادی از تمدن‌های باستانی داریم، گاهی اوقات راز‌های جدیدی از این مقبره‌ها سر در می‌آورند که دیدگاه تازه‌ای درخصوص گذشتگان پیش‌روی ما قرار می‌دهند.
گاهی اوقات نیز اطلاعات عجیبی و غریبی در این مقبره‌های قدیمی پیدا می‌شود که بشر هنوز به رمز و راز این اطلاعات دست پیدا نکرده است.
برای نمونه می‌توان به مومیایی‌کردن موش‌ها توسط مردمان باستان اشاره کرد، یا اینکه در یکی از اکتشافات باستان‌شناسی مشخص شد که مردمان قدیم گردن‌بندی درست‌شده از منقار پرندگان را به‌گردن می‌انداختند یا برای خاکسپاری به‌جای تابوت از قایق استفاده می‌کردند. با این حساب خالی از لطف نیست اگر در ادامه نگاهی به مقبره‌های باستانی بیاندازیم که راز‌های عجیبی در آن‌ها نهفته است.
مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

مقبره سوهاگ (The Sohag Tomb)

مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

در سال ۲۰۱۸ سارقین مقبره‌ای را در مصر پیدا کردند، این مقبره در نزدیک شهر باستانی «سوهاگ» واقع شده بود و گفته می‌شود که به لحاظ زیبا‌شناختی با مقبره‌ای بسیار جذاب و رنگارنگ طرف هستیم. مقبره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم با نام «مقبره سوهاگ» شناخته می‌شود و تاریخ ساخت آن به حدود ۲ هزار سال پیش باز می‌گردد.

به‌رغم اینکه زمان زیادی از ساخت این مقبره می‌گذرد، نقش‌و‌نگار‌هایی که روی آن انجام شده هنوز هم باقیمانده است. روی دیوارنگاره‌های این مقبره فرآیند به‌خاک‌سپاری مردگان در مصر باستان به‌ تصویر کشیده شده است و کارگران را در حال کار و تلاش نشان می‌دهد. این تصاویر با جزئیات بسیار زیادی ترسیم شده‌اند و اطلاعات زیادی را از این مقبره و سبک زندگی مصریان باستان برملا می‌کنند.
از قرار معلوم مقبره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم مربوط به یک زوج مصری بوده و این‌گونه که پیدا است شوهر این خانواده، «توتو» (Tutu)، نام داشت و از مقامات عالی‌رتبه مصر بود. در داخل «مقبره سوهاگ» دو مومیایی دیگر نیزپیدا شده‌اند که یکی از آن‌ها زنی ۳۵ تا ۵۰ ساله و دیگری نیز پسری ۱۲ تا نهایتاً ۱۴ ساله است.
مومیایی‌های مختلفی از گربه‌ها و پرندگان در دور این مومیایی‌ها قرار گرفته است و به‌صورت کاملاً غیرقابل‌توضیحی چیزی نزدیک به ۵۰ موش مومیایی شده در اطراف این جنازه‌های مومیایی وجود دارد.
مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

قبر زوج عاشق‌پیشه در منطقه رکهیگاری در پاکستان (Rakhigarhi Burial)

مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

در منطقه‌ای با نام «دره سِند» (Indus Vally) راز‌های باستانی زیادی وجود دارد و یکی از مهم‌ترین این راز‌ها در سال ۲۰۱۶ در منطقه «رکهیگاری» (Rakhigarhi) واقع در «دره سند» برملا شد.

در این منطقه قبرستانی وجود دارد که چیزی حدود ۷۰ نفر در آن دفن شده‌اند. این قبر‌ها به‌ لحاظ باستان‌شناسی ارزش زیادی دارند، اما یکی از آن‌ها اطلاعات بیشتری در اختیار باستان‌شناسان قرار داده است و راز‌هایی دارد که هنوز برملا نشده‌اند.
در این قبر که عمق زیادی هم ندارد یک مرد و زن در کنار هم آرمیده‌اند. جمجمه‌های این دو اسکلت به نوعی به سمت یکدیگر متمایل شده که گویی با محبت به هم نگاه می‌کنند. به‌همین دلیل نیز پیش‌بینی می‌شود که این اسکلت‌ها مربوط به زوج عاشق‌پیشه‌ای بوده که در زمان حیات به‌ هم عشق می‌ورزیدند.
زوج عاشق‌پیشه داستان ما چیزی حدود ۴۵۰۰ هزارسال پیش از دنیا رفته‌اند و دلیل مرگ آن‌ها نیز تاکنون مشخص نشده است. هیچ اثری از زخم و شکستگی در استخوان‌های این زوج مشاهده نمی‌شود و از قرار معلوم به لحاظ سلامت جسمانی در وضعیت خوبی قرار داشتند.
این زوج به‌ لحاظ سن‌و‌سال نیز جوان به‌نظر می‌رسند و اسکلت مرد از سن و سالی نزدیک به ۳۵ سالگی حکایت می‌کند و اسلکت زن نیز گویای این است که چیزی حدود ۲۵ سال سن بیشتر نداشته است.
از قرار معلوم این زوج در فاصله زمانی بسیار کوتاه مدتی از یکدیگر فوت کرده‌اند و شاید به همین دلیل جنازه‌شان در کنار هم دفن شده باشد. نحوه خاک‌سپاری این زوج عاشق و دلیل فوت آن‌ها یکی از رمزآلود‌ترین راز‌های مقبره‌های باستانی به‌حساب می‌آید.
مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

مقبره کاشف استرالیا

مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

سال‌ها پیش کاپیتان «متیو فلیندرز» (Matthew Flinders)، سفری به ساحل استرالیا داشت و این سفر زمینه شناخت این قاره بزرگ را برای جهانیان فراهم کرد. بخت با «متیو فلیندرز» یار نبود و در سال ۱۸۱۴ این جهانگرد سرشناس انگلیسی در ۴۰ سالگی فوت کرد و جنازه‌اش نزدیک به «ایستگاه راه‌آّهن یوستن» (Euston Station) در لندن دفن شد.

در سال ۱۸۴۹، مقبره «متیو فلیندرز» به‌دلیل گسترش خط‌آهن ناپدید شد و باتوجه به اینکه افراد زیادی در این منطقه دفن شده بودند، کسی بعید می‌دانست که قبر «متیو فلیندرز» در میان تعداد زیاد قبر‌ها پیدا شود.
در نتیجه مقبره این جهانگرد انگلیسی تا مدت‌ها از نظر پنهان بود تا اینکه در سال ۲۰۱۹ عملیات احداث خط آهن سریع‌السیر در منطقه‌ای که گفته می‌شد «متیو فلیندرز» در آن دفن شده بود آغاز گردید.
در کنار جنازه این جهانگرد انگلیسی، نزدیک به ۴۰هزار نفر دیگر نیز دفن شده بودند که کسی حتی فکرش را هم نمی‌کرد که تابوت «متیو فلیندرز» پیدا شود. اما از آنجایی که نام این جهانگرد روی تابوتش نگاشته شده بود، کارگردان در حین احداث خط‌ آهن به‌صورت کاملاً اتفاقی تابوت «متیو فلیندرز» را پیدا کردند.
مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

مقبره مردپرنده‌ای اهل سیبری

مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۹ مقبره‌ای مربوط به فردی از منطقه «نووسیبیسک» (Novosibirsk) در روسیه را پیدا کردند. عمر این قبر بسیار زیاد بود و به عصر برنز باز می‌گشت. باستان‌شناسان با چنین قبر‌های قدیمی غریبه نیستند و تاکنون قبر‌های زیادی مربوط به عصر برنز کشف شده است، اما این قبر راز‌های عجیبی داشت که حتی کارشناسان نخبه باستان‌شناسی را انگشت‌به‌دهان باقی گذاشت.

راز این قبر از این قرار بود که مردی که نزدیک به ۵هزار سال پیش در آن دفن شده بود، گردنبندی از منقار و جمجمه پرندگان به‌ گردن داشت. پس از بررسی‌های دقیق‌تر مشخص گردید که نزدیک به ۵۰ منقار و جمجمه پرنده در ساخت این گردن‌بند استفاده شده بود و به همین دلیل نیز این جنازه باستانی، با نام مردپرنده‌ای شناخته می‌شود.
در حال حاضر کسی راز استفاده از گردن‌بندی با منقار پرندگان را در این مقبره کشف نکرده است و گفته می‌شود که چنین‌ کاری احتمالاً به‌دلیل باور‌های مذهبی انجام شده یا اینکه این مرد در دوران حیات خود بیش از اندازه به پرندگان علاقه داشته است. در این مقبره در کنار جنازه مرد پرنده‌ای، دو بچه با حدود ۱۰ سال‌ سن نیز دفن شده بودند که قبر این مرد با قبر این بچه‌ها توسط یک تکه چوب جدا شده بود.
یک مرد دیگر نیز در این مقبره دفن شده بود که ماسک عجیب و غریبی روی صورت‌اش قرار داشت و با توجه به ماسک و گردن‌بندی که به آن اشاره کردیم، احتمال جادوگر بودن این دو مرد وجود دارد.
مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

مقبره‌ای از قتلی خانوادگی

مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

در سال ۲۰۱۱ مقبره‌ای دسته جمعی در حوالی روستای «کوشتسه» در لهستان کشف شد. ابتدا در این گور دسته‌جمعی چیز خاصی دیده نمی‌شد و باستان‌شناسان بر این باور بودند که این گور چیزی حدود ۵ هزار سال عمر دارد و زمان آن به عصر برنز باز می‌گردد، اما پس از بررسی‌های بیشتر مشخص گردید که حدود ۱۵ بزرگسال و بچه در این گور با جمجمه‌ای متلاشی‌شده دفن شده‌اند.

در نتیجه تحقیقات بیشتری برای کشف راز این گور دسته‌جمعی آغاز گردید و مشخص شد که فردی قربانی‌های این جنایت را با دقت زیاد به‌خاک سپرده است. در آزمایش‌های دی.ان.‌ای نیز مشخص شد که این افراد بایکدیگر رابطه خانوادگی دارند و به‌غیر از چندین مرد، بقیه جنازه‌ها مربوط به بچه‌ها و زن‌ها بود.
بر اساس این آزمایش ها، در این گور دسته‌جمعی جنازه چهار مادر در کنار فرزندانشان دفن شده بود و خبری از پدر‌ها نبود. به‌ این ترتیب می‌توان گفت کسی که این جنازه‌ها را دفن کرده، علاقه زیادی به آن‌ها داشته و این افراد را از نزدیک می‌شناخته و از رابطه مادرفرزندی میان آن‌ها آگاه بوده است.
از قرار معلوم پدر‌ها و مرد‌های قدرتمند این خانواده‌ها، در زمانی که حمله انجام شده بود در خانه نبودند و پس از بازگشت به خانه با بدن بی‌جان زن و فرزندان خود روبرو شده‌اند. در حال حاضر دلیل این حمله خونبار مشخص نشده، اما به‌احتمال زیاد درگیری‌های قومی دلیل این فاجعه بوده است.

مقبره‌ای در یکی از اولین‌شهر‌های تاریخ

منطقه «چاتال‌هویوک» (Catalhoyuk)، در ترکیه واقع شده است و بسیاری بر این باورند که یکی از اولین شهر‌های دنیا در این منطقه بنا شده بود و گفته می‌شود این شهر در دوران اوج خود چیزی حدود ۸هزار نفر سکنه داشت.
این افراد در خانه‌هایی بسیار نزدیک به هم زندگی می‌کردند و باستان‌شناسان بر این باور هستند که زندگی در محیطی شلوغ، زمینه ایجاد بیماری و شرارت را در میان مردمان این منطقه فراهم کرده است.
باستان‌شناسان تحقیقات گسترده‌ای را در بازه‌زمانی طولانی ۲۵ ساله در منطقه‌ای به‌وسعت ۳۲ هکتار انجام دادند و مقبره ۷۴۲ نفر از ساکنین این منطقه و جنازه‌های آن‌ها با دقت زیاد بررسی کردند. در این تحقیقات مشخص گردید نزدیک به یک قرن انسان‌ها در این منطقه در خانه‌هایی بسیار نزدیک به‌ هم زندگی می‌کردند.
مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها
این خانه‌ها به‌ اندازه‌ای به هم نزدیک بودند که همسایه‌ها به‌راحتی از روی پشت‌بام به منزل دیگر همسایه‌ها دسترسی داشتند. در نتیجه بررسی‌های انجام شده روی اسکلت‌هایی که در این مقبره‌ها پیدا شد حکایت از افزایش خشونت در میان این مردمان داشت و زن‌های زیادی با جمجمه‌های شکسته در این قبر‌ها دفن شده بودند.
این تحقیقات ثابت کرد که تغییر سبک‌زندگی مردم از دامداری به زراعت و همچنین زندگی در محیطی بسیار شلوغ و پرتجمع باعث شده تا خشونت و بیماری در شهر «چاتال‌هویوک» افزایش پیدا کند.

استخوان‌کده سدلک (Sedlec Ossuary)

در زیر کلیسای کوچکی در جمهوری چک، چیزی حدود ۷۰هزار اسکلت قرار گرفته است و به‌همین دلیل نیز به این منطقه استخوان‌کده می‌گویند. تارخ ساخت کلیسای کوچکی که از آن صحبت می‌کنیم به حدود ۱۴۰۰ سال پس از میلاد مسیح باز می‌گردد و در سال ۲۰۱۷ تعمیراتی در این کلیسا صورت گرفت و راز‌های بیشتری در این مکان مرموز مشخص گردید. این تعمیرات باعث شد چیزی حدود ۳۰ گور دسته‌جمعی در زیر کلیسا پیدا شود که ۱۵۰۰ اسکلت در آن دفن شده بود.
این امر باعث شده تا «استخوان‌کده سدلک» به بزرگترین قبرستان در اروپا تبدیل شود که تاریخ ساخت آن به‌قرون وسطی باز می‌گردد. قبر‌های جدیدی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم حتی از کلیسایی که روی این قبر‌ها بنا شده نیز قدمت بیشتری دارد و گفته می‌شود این قبر‌ها در دو بازه زمانی ایجاد شده‌اند.
مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها
تاریخ قبرستان قدیمی که در این منطقه واقع شده به سال ۱۳۱۸ میلادی باز می‌گردد و از قرار‌ معلوم در آن زمان خشکسالی بزرگی منطقه را تحت‌تاثیر قرار داده بود و به‌همین دلیل نیز در این خشکسالی مردم زیادی جان خود را از دست دادند و قبر‌های زیادی را شاهد هستیم.
قبرستان دیگری که از آن صحبت می‌کنیم، تازه‌سازتر به‌حساب می‌آید و تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ میلادی باز می‌گردد و در آن زمان نیز طاعون مرگباری منطقه را فرا گرفته بود و جنازه‌های طاعون‌زده در این قبر‌ها قرار دارند. تمام نشانه‌ها از دفن باعجله جنازه‌ها حکایت دارد و به‌احتمال زیاد مسئولین قبرستان از ترس انتقال بیماری‌های خطرناک، در کمترین زمان ممکن جنازه‌ها را خاک کر‌ده‌اند.

مقبره‌ای که در آن قایق دفن شده است

در سال ۲۰۱۹ باستان‌شناسان با کشفی جالب و عجیب در خرابه‌های «اوپسالا» (Uppsala) در سوئد روبرو شدند. این باستان‌شناسان حتی فکرش را هم نمی‌کردند که به یکی از دستاور‌های مهم باستان‌شناسی رسیده‌اند چرا که بیشتر مرده‌های این قبرستان به‌همراه قایق دفن شده‌بودند.
مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها
خاکسپاری با قایق به سال‌های ۵۵۰ تا ۱۰۵۰ میلادی باز می‌گردد و افراد ثروتمند و کسانی که دستشان به‌ دهانشان می‌رسید می‌توانستند چنین خاکسپاری را برای خودشان وصیت کنند. قایق‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم در این گورستان به‌عنوان تابوت استفاده می‌شد.
همان‌گونه که می‌دانید قایق‌ها در دوران باستان با چوب ساخته می‌شد و چوب در میان خاک تجزیه می‌شود، اما باستان‌شناسان به یک مقبره با قایقی دست‌نخورده برخوردند. در این مقبره جنازه مردی دفن شده بود که در کنار او جنازه یک اسب و سگ هم به‌همراه تیرو‌کمان خاک شده بود. قبر‌های دیگر در اثرساخت‌و ساز‌هایی که تاریخ آن‌ها به قرون شانزدهم میلادی باز می‌گردد، کاملاً از بین رفته بود.
باستان‌شناسان پس از تحقیقات زیاد موفق شدند ۱۰ قبر با قایق پیدا کنند، اما بیشتر این قبر‌ها آسیب‌های زیادی دیده بودند و اطلاعات مهمی از آن‌ها به‌دست نمی‌آمد.

مقبره‌ای با نشانه‌هایی از مردم فلسطین باستان

باستان‌شناسان چندین دهه است که به‌دنبال کشف خاستگاه اصلی مردمان فلسطین باستان می‌گردند و به‌همین منظور در سال ۲۰۱۹ نتایج آزمایش‌های دی.ان.ای، اطلاعات جالبی را از این مردمان باستانی برملا کرد.
مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها
باستان‌شناسان دی. ان.‌ای جنازه‌های مردمان فلسطین باستان را در قبرستانی در منطقه‌ای با نام «اشکلون»، در فلسطین اشغالی آزمایش کردند. این افراد چیزی حدود ۲۸۰۰ تا ۳۶۰۰ سال پیش در این منطقه زندگی می‌کردند و آزمایش دی. ان.‌ای آن‌ها ثابت کرد که در آغاز در این منطقه زندگی نمی‌کردند و نیاکان آن‌ها از راه دریای مدیترانه خودشان را به این منطقه رسانده بودند.
به‌این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که نیاکان این افراد از مناطقی مانند جزیره «ساردنی» (Sardinia)، در جنوب ایتالیا، یونان و احتمالاً اسپانیا و پرتقال به این منطقه مهاجرت کرده‌اند.
به این ترتیب جای هیچ شکی باقی نمی‌ماند افرادی که در این قبرستان دفن شده‌اند، ریشه‌ای در اروپای جنوبی دارند. مشخص شد که این افراد چیزی حدود ۳هزار سال پیش به این منطقه مهاجرت کرده‌اند و پس از ازدواج با افراد محلی، ژن این مهاجران در بازه زمانی ۲۰۰ساله با افراد محلی که در این منطقه سکونت داشته‌بودند کاملاً یکسان شده بود.

مقبره توتان‌خامن بریتانیا (Britain’s Tutankhamen)

در سال ۲۰۰۳ عملیات گسترش‌جاده در منطقه «پریتل‌وِل» (Prittlewell)، واقع در «اِسکس» (Essex)، در حال انجام بود که این عملیات ساختمانی به کشف مقبره‌ای منجر شد که باستان‌شناسان آن را «مقبره توتان‌خامن بریتانیا»، می‌نامند. تاریخ ساخت این مقبره به قرن ششم میلادی باز می‌گردد و از مقبره‌ای برای شما صحبت می‌کنیم که جزئیات زیادی دارد.
قدمت زیاد این مقبره باعث شده تا قسمت‌های زیادی از آن خراب شود، اما با توجه به چیز‌هایی که از این مقبره باقیمانده است می‌توان پیش‌بینی کرد که با مقبره‌ای طرف هستیم که به فردی بسیار ثروتمند تعلق دارد.
اینجا بود که پای تاریخ‌شناسان نیز به این مقبره باز شد و پس از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیدند که جنازه داخل این مقبره «سِیکسا» (Seaxa) نام دارد و احتمالاً مربوط به شاهزاده‌ای از نژاد «آنگلوساکسون» (Anglo-Saxon) است که برای ساخت مقبره او سیزده اصله درخت بلوط بریده شده و نزدیک به ۲۵ نفر مرد پرقدرت برای ساخت این مقبره شبانه‌روز تلاش کرده‌اند.
داخل این مقبره اشیاء قدیمی زیادی به چشم می‌خورد که یکی از آن‌ها سازی قدیمی است که شباهت‌های زیادی به چنگ دارد. در این مقبره صلیب‌هایی از طلا نیز به‌چشم می‌خورد که حکایت از مسیحی بودن جنازه‌ای که در آن دفن شده دارد.
مقبره‌های باستانی و راز‌های عجیبی در آن‌ها

کشف بزرگ‌ترین گنج روسیه

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۶ شهریور ,۱۳۹۹

کشف بزرگ‌ترین گنج روسیه

کشف بزرگ‌ترین گنج روسیه

 که به یک خاندان اشرافی روس تعلق داشت، از قصر متعلق به آنان در شهر «سنت پترزبورگ» این کشور کشف شد.

اعتدال: کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: این گنج شامل ده‌ها کیلوگرم انواع ظروف نقره‌ای متعلق به قرن‌های هجده، نوزده و بیستم میلادی است که در قصر خاندان «نارشکین» که از آثار تاریخی سنت پترزبورگ محسوب می‌شود، کشف شده است.

این گنج بزرگ در ۴۰ گونی در اتاقی مخفی قرار داشت که بدون در بود و تنها محل دسترسی به آن دریچه‌ای در کف اتاقی در طبقه سوم قصر بود.

بر پایه گزارش کانال تلویزیونی روسی، یک کارگر ساختمانی در حین کار برای مرمت ساختمان به صورت اتفاقی متوجه دریچه مخفی در کف اتاقی در طبقه سوم شد.

کشف بزرگ‌ترین گنج روسیه

گنج واقع در این اتاق شامل انواع ظروف ناهارخوری نقره‌ای و قاشق و چنگال‌ها و تنگ‌های آبخوری و استکان‌های نقره‌ای بود که در روزنامه‌های سال ۱۹۱۷ روسیه (در بحبوحه انقلاب اکتبر شوروی) پیچیده شده بود تا به دست بلشویک‌ها نیفتد.

گفته می‌شود تمام ظروف انبار شده در این اتاق برای جلوگیری از خرابی و خوردگی، سرکه اندود شده بود. این ظروف به خانواده نارشکین تعلق داشت که از اشرافیان درباری روسیه تزاری بوده و علامت ویژه این خاندان بر همه ظروف نقش بسته که نشانگر اصالت آنها است.

کشف بزرگ‌ترین گنج روسیه

«ولادیسلاو کریلوف» رییس بخش مبارزه با سرقت آثار تاریخی اداره پلیس سنت‌پترزبورگ به کانال دوم تلویزیون روسیه گفت: این گنج که در واقع سرویس‌های نهارخوری ویژه میهمانی خاندان درباری نارشکین بوده، در نوع خود بی‌نظیر است در این گزارش گفته شد: این گنج به‌قدری غیرعادی است که حتی کارشناسان موزه دولتی آرمیتاژ شهر سنت پترزبورگ هم اذعان دارند که قبلا با چنین گنجی برخورد نکرده‌اند.

«مارینا لوپاتو» رییس بخش اروپای غربی هنرهای دستی موزه معروف آرمیتاژ گفت: این بزر‌گ‌ترین گنج نقره‌ای است که تاکنون در روسیه به دست آمده است و با توجه به اینکه بسیار نفیس است باید در موزه نگهداری شود.

کشف بزرگ‌ترین گنج روسیه

در گزارش کانال دوم گفته شد که اگر قصر نارشکین بازسازی نمی‌شد بسیار بعید بود که این گنج یافت شود و شاید ده‌ها یا حتی صدها سال در اتاق مخفی دست نخورده و به‌دور از چشم مردم باقی می‌ماند.

منبع خبری روسی با اشاره به وجود قصرها و مراکز تاریخی فراوان در روسیه از جمله در شهر سنت‌پترزبورگ پیش‌بینی کرد در آینده هم چنین گنج‌هایی در مقیاس‌های کوچکتر کشف شود.

در گزارش کانال دوم همچنین خاطرنشان شد که قصر درباری نارشکین در سنت پترزبورگ پس از کشف گنج بی‌نظیر، بطور شبانه‌روزی نگهبانی و محافظت می‌شود و ساختمان به دزدگیرهای ویژه مجهز شده است و این احتمال وجود دارد که در آن گنج‌های مخفی دیگری هم وجود داشته باشد.

کشف بزرگ‌ترین گنج روسیه

آلبوم ناصرالدین شاه پیدا شد + عکس و جزئیات

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۶ شهریور ,۱۳۹۹

آلبوم ناصرالدین شاه پیدا شد + عکس و جزئیات

آلبوم ناصرالدین شاه پیدا شد + عکس و جزئیات

آلبوم ناصرالدین شاه پیدا شد + عکس و جزئیات

 

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان خبر داد: در کنترل، بازبینی و سرشماری حساب اموال (انبارگردانی رسمی) آلبوم‌خانه کاخ گلستان، این آلبوم که در قفسه‌ها جابه‌جا شده بود، پیدا شد

آلبوم ناصری کاخ گلستان پیدا شد

خبر مفقود شدن آلبوم ناصری از دومین آلبوم‌خانه سلطنتی و غنی دنیا یعنی کاخ گلستان ۱۳ مرداد امسال منتشر شد، چیزی حدود پنج ماه بعد از اطلاع مدیریت این مجموعه جهانی. با انتشار این خبر مفقودی، آفرین امامی – مدیر این کاخ جهانی – اعلام کرد: «اواخر اسفند سال ۹۸ امین‌اموال آلبوم‌خانه کاخ گلستان در آخرین انبارگردانی خود متوجه شد که یک آلبوم ناصری حاوی ۱۰۰ قطعه عکس کوچک در قفسه نیست. این موضوع را به من اعلام کرد، بلافاصله برای پیشگیری از موضوعات سوء بعدی، اقدامات حقوقی انجام شد. با واحدهای ذی‌صلاح وزارتخانه، پلیس اینترپل و قوه قضائیه نیز در این زمینه مکاتباتی انجام دادیم، حتی مشخصات و تصاویر اثر نیز برای پلیس اینترپل ارسال شد. این آلبوم در مخزن آلبوم‌خانه کاخ گلستان نگهداری می‌شد و تاکنون برای نمایش در هیچ نمایشگاهی، از این مخزن خارج نشده است.»

آلبوم ناصرالدین شاه پیدا شد + عکس و جزئیات

آلبوم ناصری کاخ گلستان

اکنون به نقل از روابط عمومی وزارتخانه میراث فرهنگی، امامی اعلام کرده است که این آلبوم تاریخی در انبارگردانی‌ای که توسط کمیته‌ای متشکل از نمایندگان اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی، اداره ‌کل حراست، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و ذی‌حسابی و اداره ‌کل امور مالی وزارتخانه و مدیریت کاخ گلستان انجام شد، صبح سه‌شنبه (۲۸ مرداد ۹۹) در آلبوم‌خانه کاخ گلستان پیدا شد.

آلبوم ناصرالدین شاه پیدا شد + عکس و جزئیات

او درباره‌ جزییات این آلبوم نیز توضیح داد: این آلبوم به شماره ۳۶۲ در ابعاد ۲۲ در ۱۵.۵ سانتی‌متر مربع بوده و شامل ۱۰۰ قطعه عکس از کودکان و زنان قاجاری است که با سرشماری حساب اموال که توسط این کمیته انجام شد در ساعت ۱۱:۳۰ در یکی از قفسه‌های آلبوم‌خانه کاخ گلستان پیدا شد و تمامی ۱۰۰ قطعه عکس در این آلبوم موجود است.

آلبوم ناصرالدین شاه پیدا شد + عکس و جزئیات

آلبوم عکس های ناصرالدین شاه در کاخ گلستان

او با اشاره به این‌که بعد از اعلام امین‌اموال آلبوم‌خانه کاخ گلستان در اسفند ۹۹ مبنی بر مفقود شدن آلبوم و احتمال جابه‌جا شدن در قفسه‌های آلبوم‌خانه، بلافاصله توسط خود امین‌اموال انبارگردانی انجام شد، اما پیدا نشد، بیان کرد: با توجه به مذاکراتی که با اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی انجام شد و در نامه‌ای که از سوی این اداره کل به مدیریت کاخ گلستان ابلاغ شد، با دستور معاون میراث فرهنگی کشور و هماهنگی معاون توسعه مدیریت و مدیرکل حراست و یگان حفاظت میراث فرهنگی وزارتخانه انبارگردانی رسمی توسط این کمیته آغاز شد.

آلبوم ناصرالدین شاه پیدا شد + عکس و جزئیات

امامی ادامه داد: از یک سو تعداد آلبوم‌های عکس موجود در آلبوم‌خانه کاخ گلستان بسیار بوده و از سوی دیگر ابعاد این آلبوم‌ها بزرگ است، اما  آلبوم ناصری کوچک است و در قفسه‌های آلبوم‌خانه جابه‌جا شده بود.

شایعه گنج پنهان برای فروش اشیا عتیقه تقلبی

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۶ شهریور ,۱۳۹۹

شایعه گنج پنهان برای فروش اشیا عتیقه تقلبی

شایعه گنج پنهان برای فروش اشیا عتیقه تقلبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری چهارمحال و بختیاری شایعات در خصوص وجود گنج و دفینه در منطقه بلداجی را تکذیب کرد.

اخیراً در فضای مجازی و بعضی شبکه‌های اجتماعی، عکسی دست به دست می‌شود که ادعا شده نمایی از اسکن منطقه بلداجی است که احتمال وجود طلا و یا خزانه‌ای شبیه به آن ، در آن منطقه داده می شود.

مهرداد جوادی، که به تازگی به ریاست میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری انتخاب شده است، شایعاتی که حاکی از وجود گنج، زیرخاکی و دفینه در منطقه بلداجی باشد را تکذیب کرد و گفت: مردم باید مراقب باشند که فریب سودجویان، فرصت طلبان و قاچاقچیان را نخورند چرا که بسیاری از قاچاقچیان قصد دارند تا از این طریق و با گمراه کردن مردم نسبت به فروش اشیا تقلبی و کلاهبرداری اقدام کنند.

شایعه گنج پنهان برای فروش اشیا عتیقه تقلبی

شواهد تاریخی و باستان شناسی در منطقه مشاهده نشد

علی اصغر نوروزی، عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور، در گفتگو با خبرنگار ایمنا در این باره، گفت: وجود هرگونه معبد، دفینه و گنج و آثار و شواهد باستانی در این محل به اتفاق توسط باستان شناسان سازمان که از محل بازدید کرده‌اند رد شده و مورد تأیید قرار نگرفته است.

وی در خصوص اینکه آیا منطقه‌ای که در تصویر اسکن شده دیده می‌شود، جزو محوطه باستان‌شناسی است؟ اظهار کرد: محدوده مورد ادعا توسط باستان شناسان بازدید و بررسی شد و شواهد تاریخی و باستان شناسی مشاهده و گزارش نشد. اگر مدعیان به ابزار و علوم جدیدی دست یافته‌اند، رسماً اعلام کنند تا باستان شناسان هم بهره مند شوند.

شایعه گنج پنهان برای فروش اشیا عتیقه تقلبی

وی با بیان بی اطلاعی از اسکن گفت: اعتقادی به وجود این اسکن ندارم، اگر موسسه معتبر و علمی این اسکن را انجام داده یا تأیید کرده اعلام کنند.

وی ادامه داد: افرادی که ادعای وجود این گنج و دفینه را مطرح کرده‌اند، هویتشان مشخص نیست و اینکه عکس منتشر شده در فضای مجازی متعلق به چه سازمانی است و با نظارت چه کسی اسکن شده است، در پرده ابهام قرار دارد.

شایعه گنج پنهان برای فروش اشیا عتیقه تقلبی

شایعه باندهای قاچاق برای تحریک افکار عمومی

اردشیرآخوندی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی چهارمحال، با تاکید بر اینکه هنوز تکنولوژی قادر به اسکن عمق کوه و زمین نیست در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: این اسکن ساختگی است و به نظر می‌رسد افراد باندهای قاچاق برای تحریک افکار عمومی این شایعه را ساخته باشند.

شایعه گنج پنهان برای فروش اشیا عتیقه تقلبی

این کارشناس ارشد باستان شناسی با تاکید بر جعلی بودن این اسکن گفت: باستان شناسان اصفهان، تهران و کاشان طی بازدیدی که از این منطقه داشتند بر کذب بودن این شایعات صحه گذاشتند.

گفته می‌شود در زمان ریاست قبلی سازمان میراث فرهنگی این استان، تخریب آثار تاریخی به وفور صورت گرفته و حفاری‌های غیر مجاز در سطح گستره انجام شده است، که تا کنون هیچ گونه برخورد قضایی با مسببین و همدستان آنان اعمال و یا اطلاع رسانی نشده است

.شایعه گنج پنهان برای فروش اشیا عتیقه تقلبی

گنج داخل سنگ ساروج – علائم گنج داخل سنگ

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۶ شهریور ,۱۳۹۹

گنج داخل سنگ ساروج – علائم گنج داخل سنگ

گنج داخل سنگ ساروج – علائم گنج داخل سنگ

گنج داخل سنگ ساروج – علائم گنج داخل سنگ

اکثر حفاران در کنار قلعه ها این نماد را پیدا میکنند و سریع اقدام به شکستن این آثار میکنند البته به این عنوان که شاید داخل آن دفینه ای باشد ولی به همین راحتی که فکر میکنند نیست . این آثار حالت های مختلف دارد و نمیشود گفت حتما برای دفینه کارگذاری شده مگر در شرایطی خاص در صورتی که طبق عکس این علائم روی سنگ حجاری شده باشند معنی دفینه نیست و فقط هنر خود را به نمایش گذاشته اند و نماد قدرت و جنگ آوری در گذشته بوده است .

گنج داخل سنگ ساروج – علائم گنج داخل سنگ

ولی اگر سنگ به همان صورت گرد و روی آن سوراخی به صورت گرد و به اندازه یک بند و حتی بزرگرتر به صورت گرد و به قطر ۱۰ سانت بود و در طرفی دیگر جای پنجه دست داشت در این صورت میتوان گفت برای دفینه طراحی و کارگذاری شده اگر سوراخ به صورت چندتایی و حتی تکی بود مقداری اشیاء قیمتی داخل آن نهفته است ولی اگر سوراخ همراه با جای پنجه آدم بود قضیه به طور کل فرق میکند و اینبار دفینه در زیر سنگ وجود دارد و جای پنجه به این منظور است که یعنی باید سنگ را با دست جابجا کنید . که در این صورت دفینه یا به طور مستقیم زیر سنگ است و یا تونلی در زیر سنگ باز میشود که به قلعه نزدیک آن راه دارد که دفینه در زیر قلعه وجود دارد

گنج داخل سنگ ساروج – علائم گنج داخل سنگ.

۱۰ گنج گمشده تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۶ شهریور ,۱۳۹۹

 ۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

گنج گمشده همان چیزی است که تمامی انسان‌های دنیا به دنبال آن هستند! ارزش برخی گنج های گمشده تاریخ به اندازه‌ای بالا است که بسیاری از افراد، گروه‌ها، انجمن‌ها، سازمان‌ها و حتی دولت‌ها هنوز به دنبال آن‌ها می‌گردند.یک گنج گمشده همیشه نباید مقدار زیادی پول و سکه یا شامل دیگر انواع اشیا قیمتی با امکان فروش آن‌ها به قیمت‌های گزاف باشد. برخی گنج های گمشده تاریخ اسراری رمزآلود و پیچیده در دل داشته و با دستیابی به آن‌ها، چیزی به مراتب بیشتر از میلیاردها دلار پول به چنگ خواهید آورد. از بین بی‌شمار گنج گمشده در طول تاریخ بشریت ارزش برخی بسیار بیشتر از بقیه موارد است. در این مطلب قصد داریم آن‌ها را معرفی کنیم. بهتر است از جستجو برای آن‌ها دست بکشید، چرا که این اندوخته های باستانی به قدری مرموز هستند که عواقب دستیابی به آن‌ها به گردن خودتان خواهد بود!

گنج گمشده شوالیه‌های معبد (تمپلارها)

گنج گمشده شوالیه های معبد

۱۰ گنج گمشده بزرگ تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

آن‌ها گروهی نظامی-مذهبی در تاریخ دین مسیحیت به شمار می‌روند که زمان فعالیتشان به قرون وسطی برمی‌گردد. از شوالیه‌های معبد با عنوان شهسواران معبد نیز یاد می‌کردند. آن‌ها در ابتدا، در قرن دوازدهم میلادی، با هدف محافظت از زائران مسیحی در مسیر اورشلیم، گرد هم آمده بودند. در واقع هدف اصلی آن‌ها مراقبت از زائران در راه‌های منتهی به مکان‌های مقدس در برابر راهزنان بود. به خاطر خدمات ویژه‌ای که شوالیه‌های معبد به دین و دین‌داران ارائه می‌کردند، امتیازهای ویژه‌ای به اعضای این گروه اعطا می‌شد و حمایت کلیسا را در اختیار داشتند. یکی دیگر از دلایل شهرت آن‌ها در اختیار داشتن پول و قدرت‌های سری بسیار زیاد بود. به همین دلیل اکنون بسیاری در پی دستیابی به گنج گمشده شوالیه‌های معبد هستند تا در عین دستیابی به پول زیاد، به قدرت‌هایی مرموز نیز دست پیدا کنند.

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

افزایش قدرت این گروه، کسب پول و سرمایه بیشتر و جذب شدن بیشتر سرمایه‌داران به طرفشان را در پی داشت. به این موارد باید مصونیت‌های قضایی ارائه شده از سوی رهبران مسیحیت را اضافه کرد. افزایش قدرت شوالیه‌های معبد به عنوان دارندگان یکی از بزرگترین گنج های تاریخ به حدی رسید که پاپ کلمنت پنجم به همراه فیلیپ چهارم (پادشاه فرانسه)، شهسواران معبد را به کفر ورزیدن و بدعت‌گذاری در دستگاه تفتیش عقاید متهم کردند. در نتیجه چند رهبر گروه دستگیر و دستور دستگیری و مصادره اموال شوالیه‌های معبد به سران کشورهای اروپایی ارسال شد.

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

اعضای این گروه پول و قدرت زیادی در اختیار داشتند، به همین دلیل بناهای عظیم زیادی در سرتاسر اروپا ساختند و آن‌ها را برای نسل‌های بعدی به یادگار باقی گذاشتند. به عنوان نمونه‌ای بسیار معروف باید به کلیسای تمپل واقع در شهر لندن اشاره کرد. در زمانی که دستور دستگیری شوالیه‌های معبد صادر شد، آن‌ها شروع به انتقال اندوخته‌های خود به نقاط نامعلوم کردند. به این ترتیب زمینه پدید آمدن چندین گنج گمشده تاریخ رقم خورد. گفته می‌شود گنجینه‌های شوالیه‌های معبد شامل جواهرات، سکه، اسناد مربوط به زمین‌ها و املاک در اختیار آن‌ها و یک سری عتیقه‌جات است. همچنین گفته می‌شود آن‌ها یک سری قدرت ماورایی و مرموز در اختیار داشتند و به واسطه همان‌ها به این میزان نفوذ رسیدند، اما این ادعا اثبات نشده است. حفاری‌های زیادی به منظور کشف گنجینه‌های شهسواران معبد صورت گرفت، اما آن‌ها اغلب نتیجه‌ای جز مرگ کارگران در پی کندن زمین نداشتند.

گنج گمشده نازی‌های آلمان

گنج گمشده

۱۰ گنج گمشده بزرگ تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

هنوز به طور دقیق ارزش گنج گمشده ای که روزی در اختیار حزب نازی قرار داشت مشخص نیست. برخلاف شوالیه‌های معبد، اسناد بیشتری درباره در اختیار داشتن قدرت‌های ماورایی توسط این حزب وجود دارد، به همین دلیل گنجینه‌های مفقود شده آن‌ها از ارزش بسیار بالاتری برخوردار است. متاسفانه یکی از روش‌های مال اندوزی آلمان نازی جمع‌آوری اموال کشته‌شدگان اردوگاه‌های کار اجباری بود. البته آن‌ها همچون قطره‌ای در برابر دریای ثروت در اختیار آلمان نازی به شمار می‌رفتند! بعد از مرگ افراد تمامی دارایی‌شان به نفع دولت مصادره می‌شد و این بخش مهمی از منبع درآمد اصلی حزب نازی محسوب می‌شد.

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

وقتی شکست حزب نازی طی جنگ جهانی دوم مشخص شد و هیتلر کار خود را تمام شده دید، پیش از خودکشی، گنجینه‌های متعددش را مخفی کرد. گنج گمشده هیتلر محدود به سکه و طلا نیست و سلاح‌های فوق سری و بسیار مرموز در اختیار حزب نازی را نیز شامل می‌شود. بسیاری از کشف شدن آن‌ها واهمه دارند، چرا که می‌تواند به شروع جنگ دیگری در همان ابعاد بسیار وسیع و ویرانگر جنگ جهانی دوم ختم شوند.

طومارهای دریای مرده

گنج گمشده طومارهای دریای مرده

۱۰ گنج گمشده بزرگ تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

آن‌ها یک سری دست نوشته بسیار قدیمی کشف شده در کرانه شمال غربی بحر المیت (دریای مرده) بین سال‌های ۱۹۴۷ الی ۱۹۵۶ میلادی هستند. زبان نگارش آن‌ها عبری بوده و نسخه‌هایی از عهد عتیق (عهد عتیق کتاب مقدس یهودیان بوده و مسیحیان نیز آن را پذیرفته‌اند) درونشان یافت می‌شود. گفتنی است این گنج گمشده در دریای مرده به عنوان یک دریاچه آب شور واقع در غرب کشور اردن و فلسطین یافت شد. سواحل دریاچه مرده جزو پست‌ترین خشکی‌های کره زمین به شمار می‌روند. مرده نامیده شدن آن به خاطر عدم زندگی هر گونه جانور یا گیاه در آن به صورت دائمی است، هر چند بر اساس ارزیابی‌ها، نزدیک به ۱۲ گونه ماهی با عمر بالای یک سال در آن یافت می‌شوند.

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

طومارهای دریای مرده از ۱۵ هزار قطعه از حدود ۹۰۰ نوشتار به دست آمده‌اند و زمان نگارش آن‌ها قرن دوم الی سوم میلادی تخمین زده می‌شود. برخی، آن‌ها را به فرقه‌ای خاص از یهو‌دی‌ها نسبت داده‌اند. عقیده فرقه اسنی‌ها این بود که جهان به طرزی مشخص، بین نیروهای خوب و همچنین نیروهای اهریمنی تقسیم شده است. این گروه زندگی‌شان را از بقیه پیروان یهود جدا کرده و به صورت جداگانه زندگی می‌کردند. طومارهای دریای مرده از آن جایی یک گنج گمشده شناخته می‌شوند که بخشی از آن‌ها هنوز یافت نشده است. سایر طومارها به مرور زمان یافت شده و حتی برخی از آن‌ها، به خاطر دلایل دینی-سیاسی، هرگز عمومی نشدند و حداقل برای عموم مردم یک گنج گمشده و مرموز باقی مانده‌اند.

طومارهای دریای مرده طی اولین قرن‌های میلاد مسیح تالیف شدند، به همین دلیل اطلاعات بسیار مفیدی درباره پیدایش دین مسیحیت و مشکلات میان پیروان این دین در اولین زمان‌های پیدایش آن در اختیار مردمان امروزی قرار می‌دهند. یکی دیگر از دلایل مرموز و گنج گمشده شناخته شدن آن‌ها این است که اگرچه به صورت فیزیکی در اختیارمان قرار دارند، اما پیام‌های واقعی که مولفین در پی انتقال آن‌ها بوده‌اند کمی غیر قابل درک است و بشر امروزی با وجود تلاش فراوان نتوانسته به مفهوم‌ بخش‌های مرموز طومارها پی ببرد.

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

۱۰ گنج گمشده بزرگ تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

اتاق کهربا

گنج گمشده اتاق کهربا

۱۰ گنج گمشده بزرگ تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

برخی اتاق کهربا را هشتمین شگفتی دنیا نام می‌برند! کاخ کاترین یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی روسیه و حتی سرتاسر دنیا محسوب می‌شود. در دل این مکان شگفت‌انگیز، اتاقی مرموز وجود دارد. به عبارتی باید گفت یک اتاق کهربای سحرآمیز در کاخ کاترین وجود داشت، اما امروز یک گنج گمشده تاریخ بیش نیست! جنس اتاق یاد شده در در کاخ همسر دوم پتر کبیر و ملکه روسیه از جنس کهربا است و سرتاسر آن با استفاده از طلا و دیگر سنگ‌های قیمتی تزیین شده است. در جریان حمله آلمان نازی به سنت پترزبورگ و تلاش آن‌ها برای به در اختیار داشتن سنگ‌های قیمتی و طلای به کار رفته در اتاق کهربا، این شگفتی نابود شد. غیب کردن این اتاق متشکل از ۶ تن کهربا طی چند ساعت، کار دشواری بود که حزب نازی از پس آن برآمد! گفته می‌شود ارزش کنونی اتاق کهربا به عنوان یک گنج گمشده تاریخ چیزی حدود ۱۴۰ میلیون دلار است!

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

آوازه زیبایی وصف نشدنی اتاق، به گوش هیتلر نیز رسیده بود، به همین دلیل تلاش کرد حین حمله به سنت پترزبورگ روسیه، آن‌ها را همراه خودش به آلمان ببرد! تلاش برای جابه‌جا کردن اتاق به عنوان قسمتی از یک سازه بزرگتر به ریزش و خرد شدن تزیینات آن منتهی شد. تلاش‌ها برای جلوگیری از ریزش آن‌ها توسط حزب نازی بی‌فایده بود. چهار سال بعد از فتح شدن سنت پترزبورگ به دست آلمان نازی، روسیه شهر را پس گرفت، اما در آن زمان با وجود عدم تخریب کاخ کاترین و سر پا بودن آن، دیگر خبری از مهم‌ترین اتاقش نبود!

گنج گمشده ریش سیاه (ادوارد تیچ)

گنج گمشده ریش سیاه

۱۰ گنج گمشده بزرگ تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

ادوارد تیچ یک دزد دریایی بدنام انگلیسی بود و در تاریخ با نام ریش سیاه شناخته می‌شود. محل فعالیت وی دریای کارائیب و سواحل کشورهای مستعمره‌ آمریکایی بود. او بین سال‌های ۱۶۸۰ الی ۱۷۱۸ میلادی زندگی می‌کرد. درباره تاریخچه زندگی این دزد دریایی اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما برخی محل تولدش را بریستول انگلستان می‌دانند. ادوارد تیچ که به خاطر داشتن ریشی بسیار بلند و پرکلاغی و همچنین داشتن ظاهری ترسناک لقب ریش سیاه را دریافت کرده بود، ثروت زیادی برای خود اندوخت، اما امروز از این گنجینه‌ها و محل قرارگیری‌شان خبری در دسترس نیست و باید آن‌ها را یک گنج گمشده دیگر در تاریخ دانست. کشور اسپانیا در دوران فعالیت ریش سیاه با دردسرهای فراوانی رو به رو شد. این کشور از معادن کشورهای مستعمره خود در آمریکای جنوبی همچون مکزیک، با هزینه زیاد طلا و نقره استخراج می‌کرد، اما در نهایت ریش سیاه آن‌ها را به چنگ می‌آورد.

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

درباره وی صحبت‌های ضد و نقیضی وجود دارد. به عنوان نمونه برخی ریش سیاه را بسیار بی‌رحم و خشمگین می‌‌دانند که در مسیر رسیدن به خواسته‌هایش به هیچ موجود زنده‌ای رحم نمی‌کرد. برخی دیگر وی را متکی به استراتژی ترساندن به جای استفاده از زور می‌شناسند که کشتی‌های خود را با اجازه زیر دستانش اداره می‌کرد. دسته دوم عقیده دارند ریش سیاه هرگز به افرادی که به اسارت می‌گرفت آسیبی نمی‌رساند. با این حال، درباره به لرزه افتادن تن هر کسی که نام وی را می‌شنید شکی وجود ندارد. این موضوع سبب شد دولت بریتانیا برای دستگیری وی به عنوان دارنده یک گنج گمشده تاریخی دست به کار شود. رابرت ماینرد به عنوان یکی از کاپیتان‌های ارتش بریتانیا، سرانجام موفق شد ادوارد تیچ را به دام انداخته و سرش را از تنش جدا کند. سر ریش سیاه از بالای دکل یکی از کشتی‌هایش آویزان شد.

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

وی انسان زیرکی بود، به همین دلیل تصور می‌شود گنج گمشده وی هرگز یافت نخواهد شد، چرا که ریش سیاه آن‌ها را در مکانی به دور از دست همه مخفی کرده است. با در نظر گرفتن میزان طلاهایی که وی طی دوران فعالیتش به سرقت برده بود، هنوز افراد و گروه‌های زیادی در پی دستیابی به گنج گمشده ادوارد تیچ هستند. از طرفی وی حدود ۳۰۰ سال پیش زندگی می‌کرد، به همین دلیل احتمال دستیابی به گنجینه‌های وی در مقایسه با دیگر موارد بسیار قدیمی به مراتب بالاتر است. احتمال مخفی شدن گنج‌های ریش سیاه در جزایر کارائیب از بقیه نقاط بیشتر است.

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

گنج گمشده فرعون

۱۰ گنج گمشده بزرگ تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

توت‌عنخ‌آمون، نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ سال پیش فرمانرواییی می‌کرد. هاوارد کارتر به عنوان یک باستان شناس سرشناس موفق شد در سال ۱۹۲۲ مقبره وی را کشف کند. راه ورود به این مقبره به اندازه‌ای پیچیده بود که هاوارد کارتر به منظور فراهم شدن امکان ورود، چند سال مشغول تهیه نقشه‌ای از آن‌ بود. وی بعد از وارد شدن به مقبره گفت در اتاق‌هایی بزرگ، صندوق‌های مخصوص جواهرات متعددی وجود داشت، اما در آن‌ها خبری از جواهرات نبود! این اتفاق را می‌توان حاصل یکی از مرموزترین سرقت‌های تاریخ دانست؛ مسیر دسترسی به مقبره توت‌عنخ‌آمون بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید، به طوری که رسیدن به آن برای افراد و گروه‌های عادی غیر ممکن محسوب می‌شود. از طرفی ابعاد صندوق‌ها نشان می‌داد جواهرات زیادی را در دل داشته‌اند. چه فرد یا گروهی توانسته این همه طلا را جابه‌جا کند و یک گنج گمشده تاریخ را رقم بزند؟

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

برخی باستان شناسان عقیده دارند معماران مقبره، که نقشه آن را در اختیار داشته و شاید حین ساخت و ساز مسیرهایی مخفی ایجاد کرده بودند، گنج‌ها را به سرقت برده و آن‌ها را در مکانی نزدیک دفن کردند تا بعدها بتوانند سر فرصت مناسب گنج‌های توت‌عنخ‌آمون را به محل مورد نظرشان انتقال بدهند. به عبارتی گنج گمشده توت‌عنخ‌آمون همان حدود ۳ هزار و پانصد سال پیش به سرقت رفته است. فرضیات دیگری نیز وجود دارند‌، اما در هر صورت، امروز صندوق‌های مخصوص جواهرات مقبره توت‌عنخ‌آمون فاقد جواهرات است!

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

گنج گمشده پرو

گنج گمشده پرو

۱۰ گنج گمشده بزرگ تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

در سال ۱۸۲۰ میلادی، لیما به عنوان پایتخت کشور پرو صحنه یک شورش بسیار گسترده شد. در آن زمان افراد و گروه‌هایی که قدرت را در کشور در اختیار داشتند، به منظور حفظ جواهرات و منابع ارزشمند، آن‌ها را به کشور مکزیک منتقل کردند. حجم آن‌ها به اندازه‌ای بود که چندین تن طلا، سنگ‌های قیمتی و اشیای عتیقه همچون مجسمه حضرت مریم ۱۱ کشتی را اشغال کردند! دزدان دریایی توانسته بودند در لباس کارکنان کشتی‌ها به آن‌ها رخنه کنند. در نهایت جواهرات به دست دزدان دریایی افتاد و آن‌ها تصمیم گرفتند تا زمانی که حکام پرو از جستجو برای باز پس گرفتن جواهرات دست بکشند، آن‌ها را در جزیره کوکاس واقع در اقیانوس هند مخفی کنند.

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

جالب است بدانید فردی که مسئولیت و رهبری کشتی‌ها را از سوی دولت در اختیار داشت، با دزدان دریایی هم‌دست شده بود. ارتش مکزیک خیلی سریع دست به کار شد و به تعقیب دزدان دریایی در جزیره پرداخت. آ‌ن‌ها برای گریز از چنگال نظامیان به سمت جنگل‌ها فرار کردند. این آخرین روزهایی بود که از گنجینه‌های متعلق به گروه‌های دارای قدرت در پرو طی اولین دهه‌های قرن نوزدهم اخباری شنیده شد. با گذر زمان نیز گروه‌های تحقیقاتی-اکتشافی بسیار زیادی برای یافتن این گنج گمشده تلاش کردند، اما هرگز موفقیتی حاصل نشد. برخی عقیده دارند دزدان دریایی گنج‌ها را پیش از آمدن به سمت جزیره کوکاس در جزیره دیگری دفن کرده و سپس به این نقطه آمده بودند.

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

گنجینه مونتزوما

مونتزوما

۱۰ گنج گمشده بزرگ تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

وقتی در سال ۱۵۲۰ میلادی، ارتش اسپانیا به امپراطوری آزتک در مکزیک حمله‌ور شد، آخرین پادشاه این سلسله طی حمله دشمن به شدت زخمی شد و در ادامه توسط ارتش اسپانیا تحت محاصره قرار گرفت. هرناندو کورتس که فرمانروایی ارتش اسپانیا را بر عهده داشت، دستور داد گنجینه‌های متعلق به پادشاه وقت آزتک را در این حین جمع‌آوری کنند. بعد از این اتفاق آن‌ها تصمیم گرفتند شبانه بگریزند، اما توسط ارتش مکزیک محاصره شدند. این حادثه کشته‌های زیادی روی دست هر دو طرف جنگ گذاشت. در نهایت اسپانیایی‌ها از غنائمی که به دست آورده بودند دست کشیده و فرار را بر قرار ترجیح دادند. گنجینه یاد شده از خروارها سکه طلا و نقره و همچنین بی‌‌شمار جواهر تشکیل می‌شد.

ساکنان پایتخت یک گنج گمشده تاریخ دیگر را رقم زدند. آن‌ها می‌دانستند اسپانیایی‌ها بعد از تجدید قوا مجددا به کشور حمله‌ور خواهند شد، به همین دلیل گنجینه‌های رها شده در محل درگیری ارتش دو کشور را در دریاچه تزنوکو دفن کردند. با گذشت پنج قرن از این اتفاق، اکنون مشخص نیست این گنج گمشده زیر چندین متر گل و لای دفن شده است. حتی سازمان‌های دولتی نیز برای یافتن این گنجینه تلاش کردند، اما هنوز دستاوردی حاصل نشده است.

مقبره کین شی هوانگ

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

 

 

مقبره کین شی هوانگ

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم در سال ۱۹۷۴ میلادی و زمانی که کشاورزان در بخشی از استان شانشی مشغول حفر زمین به منظور یافتن چاه آب بودند، با یک گنج گمشده بسیار بزرگ و باعظمت تاریخ رو به رو شدند. در ۵ کیلومتری مقبره چین شی هوانگ، اولین پادشاه دودمان چین در میان سال‌های ۲۴۷ تا ۲۲۱ (پیش از میلاد)، گنجینه‌ای شامل ده‌ها هزار مجسمه انسان، اسب و ارابه یافت شد. پیشتر تعدادی اثر باستانی سفالی در منطقه کشف شده بود، اما آثار جدید به مراتب عظیم‌تر و خاص‌تر بودند. گنجینه یاد شده شامل ۸ هزار مجسمه سرباز (انسان)، ۱۳۰ تندیس ارابه، ۵۲۰ اسب و ۱۵۰ اسب سواره نظام بود. آن‌ها در ابعاد واقعی و بسیار ظریف تراشیده شده بودند. متاسفانه امکان بازدید از این مکان برای عموم مردم وجود نداشته و دولت چین در زمان سفر افراد سیاسی مهم به کشور، برنامه‌ای برای بازدید از این منطقه ترتیب می‌دهد.

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

 

کشتی سن خوزه

 

 

 

کشتی سن خوزه

سن خوزه نام یک کشتی بادبانی متشکل از خروارها جواهر است که در نزدیک به ۳۰۰ سال پیش و در جریان جنگ اسپانیا و انگلیس غرق شد. ارزش جواهرات درون آن را چیزی حدود ۱۴ میلیارد دلار می‌دانند! این حقیقتا بزرگترین و باارزش‌ترین گنج گمشده تاریخ است! این جواهرات پشتوانه اسپانیایی‌ها به منظور جنگ با کشور انگلستان بودند. چندین سال پیش، ارتش کلمبیا موفق شد موقعیت جغرافیایی و محل دفن شدن کشتی را پیدا کند. بعد از آن، جنگی بر سر تصاحب آن رخ داد. این در حالی است که برخی کارشناسان عقیده دارند بیشتر گنج گمشده یاد شده در اعماق دریا مدفون بوده و امکان دستیابی به آن‌ها وجود ندارد.

۱۰ گنج گمشده  تاریخ که هنوز باید به دنبالشان باشیم

انواع ساروج باستانی و کاربردهای آن

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۶ شهریور ,۱۳۹۹

انواع ساروج باستانی و کاربردهای آن

انواع ساروج باستانی و کاربردهای آن

ساروج ملات باستانی می باشد که برای ساخت و ساز سازه های مسحکم از آن استفاده می شده.ماده ای است که از ابتکارات معماران ایرانی به شمار می آید. در معماری های قدیم از آن به عنوان یک متریال ساختمانی استفاده می کردن. مواردی در مورد ساروج وجود دارد که باید توجه داشته باشید:

انواع ساروج باستانی وجود دارد از جمله:

  • ساروج استخوانی
  • ساروج ملاتی
  • ساروج سنگی
  • ساروج ارتجاعی
  • ساروج سیاه
  •  ساروج سفید

انواع ساروج باستانی و کاربردهای آن

کاربرد انواع ساروج هایی که می شناسیم چیست؟

 

  1. ساروج استخوانی نوعی از  ساروج است که اگر با دقت نگاه کنید دارای ذراتی از استخوان و مو هستند.
  2. ساروج ارتجاعی بخاطر مواد و الیاف درونش هست که نوع انعطافی و ارتجاعی هستند و اغلب در  مقابر شاهی مورد استفاده بود
  3. ساروج سیاه و کرمی وسفید با دون های کرمی، در مبحث  دفینه بکار میرفتند
  4. ساروج سیاه برای لایه گذاری دفینه مورد استفاده قرار میگرفته؛
  5. از ساروج سفید برای پلمپ و مهر موم کردن سنگهای کمیاب بکار گرفته میشد؛  الماس یا سنگ های قیمتی را درنمد میگذاشتن ودور آن رابا ساروج سفید به شکل تخم مرغی یاگرد درست میکردند
  6. ساروج کرم برای ساخت  اتاقک ها و راهروها و  پلمپ دیواره و هم درلایه گذاری دفینه استفاده میشد

انواع ساروج باستانی و کاربردهای آن

از ساروج سیاه برای دفینه های با ارزش استفاده می شود

ساروج سیاه ازهمه استحکام بالایی دارد که اگر کلنگ بزنید ، کلنگ داخلش فرو میره ولی کنده نمیشه وباعث گرم شدن سرکلنگ هم میشود

ساروج سیاه و یشمی وسفید بسیار سخت هستن

انواع ساروج باستانی و کاربردهای آن

کشف استخوان انسان و سفال تاریخی

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۶ شهریور ,۱۳۹۹

کشف استخوان انسان و سفال تاریخی

کشف استخوان انسان و سفال تاریخی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان گفت: بقایای استخوان انسان و سفال‌های قدیمی در حفاری‌های طرح جامع امامزادگان جعفر(ع) و محمد(ع) دامغان رویت شد.

کشف سفال و استخوان انسان

کشف استخوان انسان و سفال تاریخی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی قاسمی افزود: در محوطه امامزادگان جعفر و محمد(ع) با قدمتی بیش از یک‌هزار سال و وجود ۵ اثر ثبتی در مرکز شهر دامغان، این آثار سفال و استخوان انسان در جداره‌های زیرزمین طرح عمرانی در حال اجرا در حریم امامزادگان محمد و جعفر(ع) رویت شد.

کشف استخوان انسان و سفال تاریخی

وی ادامه داد: با توجه به آثار جدید مشاهده شده، به نظر می‌رسد در این مکان قبور تاریخی وجود داشته است که نیاز به بررسی بیشتر و سپس اعلام نظر قطعی دارد.

قاسمی تصریح کرد: متاسفانه لایه‌های باستانی احتمالی در این محدوده به دلیل عملیات ساخت و ساز طرح اوقاف و امور خیریه از بین رفته است.

وی اظهار داشت: در پی ابلاغ طرح مصوب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص عملیات ساختمانی در حریم مصوب و درجه یک امامزادگان جعفر و محمد(ع)، مصوبات مذکور به انضمام نقشه‌های اجرایی به شهرداری دامغان، هیات امنای مجموعه و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان و دامغان با مضمون توقف عملیات ساخت و ساز تا اصلاح پروانه ساختمانی، تخریب اضافه بنا و معرفی مهندس ناظر ذیصلاح ابلاغ شد.

قاسمی ادامه داد: به همین منظور و در راستای اجرای مصوبات وزارت میراث فرهنگی، جلسه‌ای با حضور روسا و کارشناسان ادارات مرتبط و دادستان شهرستان دامغان در اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان تشکیل و بازدید میدانی از طرح انجام شد و مقرر شد تا اداره اوقاف و امور خیریه هر چه سریع‌تر اصلاحات را آغاز و ادامه عملیات را براساس طرح تصویب شده وزارت میراث فرهنگی انجام دهد.

کشف استخوان انسان و سفال تاریخی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان خاطرنشان کرد: با ادامه روند ساخت و ساز غیرمجاز و برخلاف مصوبه، در بازدید یگان حفاظت میراث فرهنگی در تاریخ ۲۸ آذر ۹۸ قسمت‌هایی از اسکلت انسان و تکه‌های سفالینه تاریخی رویت شد.

وی افزود: آثار کشف شده در لایه‌های پایینی باقی‌مانده در زیرزمین طرح ساخت و ساز حریم امامزادگان جعفر(ع) و محمد(ع) بین عمق ۱ تا ۲ متری گودال قابل مشاهده است.

قاسمی بیان کرد: نظر به ارائه گزارش کارشناس باستان‌شناس میراث فرهنگی، مبنی بر نیاز به بررسی بیشتر و دقیق‌تر موضوع و حساسیت این امر، مکاتبه با نهادهای مربوطه جهت تعطیلی کارگاه عملیاتی انجام شد و عملیات ساخت و ساز باید تا تعیین تکلیف نهایی متوقف شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان گفت: در همین خصوص، با دستور معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مذاکراتی در سطح ملی و استانی انجام شد و موضوع در دست بررسی است.

شهر دامغان با قدمت هفت هزار ساله، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۲۶ اثر ثبت ملی شده است.

کشف استخوان انسان و سفال تاریخی

امامزادگان جعفر و محمد دامغان در سال ۱۳۱۰ به شماره ٨۲ به ثبت ملی رسید و قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری می‌رسد. در این مجموعه، بقعه امامزاده جعفر(ع) و بقعه امام‌زاده محمد(ع)، آرامگاه شاهرخ و بنای چهل دختران وجود دارد که قدمت آن‌ها به حدود هزار و ۲۵۰ سال قبل و به دوره سلجوقی می‌رسد.

عملیات ساخت و ساز و اجرای طرح جامع امامزادگان جعفر(ع) و محمد(ع) با اما و اگرهای فراوان در زمینه مجوز یا فقدان مجوز ساخت از سوی میراث فرهنگی، از بهمن سال ۹۷ آغاز شد.

یک باستان شناس آلمانی که دست کاوش‌های غیرقانونی در ایران را قطع کرد

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۶ شهریور ,۱۳۹۹

یک باستان شناس آلمانی که دست کاوش‌های غیرقانونی در ایران را قطع کرد

یک باستان شناس آلمانی که دست کاوش‌های غیرقانونی در ایران را قطع کرد

یک باستان شناس آلمانی که دست کاوش‌های غیرقانونی در ایران را قطع کرد

یک باستان شناس آلمانی که دست کاوش‌های غیرقانونی در ایران را قطع کرد

هرتسفلد باستان­شناسی جسور، طراح و نقشه­ کشی ماهر و زبان­شناسی خبره بود. او پیش­نویس قانونی را برعهده گرفت که با مخالفت وزیر معارف وقت یحیی خان قره گوزلو روبرو شد چرا که پیشنویس هرتسفلد دست او را در کاوش­‌های غیر قانونی می­‌بست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ارنست هرتسفلد در ۲۳ جولای ۱۸۷۹ در سل (Celle) آلمان متولد شد. دیپلم دبیرستان خود را در برلین و به سال ۱۸۹۷ گرفت. سپس دانشجوی رشتۀ معماری شد و همزمان آشورشناسی، تاریخ هنر و فلسفه را نیز فراگرفت. در ۱۹۰۳ در امتحان مهندسی ساختمان شرکت کرد. سپس، دو سال در محوطۀ باستانی آشور به عنوان دستیار والتر آندره (Walter Andrae)(1956-1875) کار کرد و در راه بازگشت به برلین، سفرهای بسیاری در ایران و عراق داشت. او علاوه بر مهارت­های فوق، قادر بود از منابع لاتین، یونانی، عربی، فارسی، سریانی و خط میخی نیز به خوبی بهره ببرد. هرتسفلد پایان­ نامۀ دکترای خود را در برلین در مورد پاسارگاد نوشت.

یک باستان شناس آلمانی که دست کاوش‌های غیرقانونی در ایران را قطع کرد

هرتسفلد برنامه­ ای نظام­ مند برای لغو امتیاز انحصاری فرانسویان در کاوش­‌های باستان­شناسی ایران ریخت. خطابه­ های شورانگیز او در عمارت مسعودیه، همراه با تربیت جمعی از دانشوران ایرانی و نیز همزمان کسب حمایت دولتمردان متنفذ، او را به هدف نزدیک کرد و با کمک آرتور آپهام پوپ آمریکایی و شماری از دانشوران ایرانی، انجمن آثار ملی را در ۱۳۰۲ بنیان نهاد.

او در یکی از خطابه­‌ها چنین گفت: «برای جلوگیری از بی­ حرمتی به ابنیۀ تاریخی؛ اولاً از طرف دولت احکام اکیده صادر و به تمام ایالات و ولایات غدغن شود که ابنیه ملی و تاریخی را خراب و ضایع ننمایند و آثار ملی را محترم شمارند. در ضمن به وسایل مختلفۀ دیگر مثلاً به توسط جراید مردم را به این مفاخر ملی متوجه ساخته و حفظ و احترام ابنیه و آثار را به عامه بفهمانند».

یک باستان شناس آلمانی که دست کاوش‌های غیرقانونی در ایران را قطع کرد

هرتسفلد زیرکانه از فضای ملی­ گرایانه در اواخر دورۀ قاجار و اوایل دورۀ پهلوی برای نیل به مقاصد خود استفاده کرد و اندکی بعد از تیر ۱۳۰۶ رسماً به مدت سه سال در سمت متخصص مطالعات شرقی به استخدام دولت ایران درآمد. در این منصب، او دستور به نظارت دقیق بر عتیقاتی داد که از کشور خارج می­ شدند.

همچنین او مایل بود که بازرسان دولتی را به محل­ های کاوش بفرستد و این اقدامات خوشایند فرانسویان نبود به گونه­ ای که دومکنم – رئیس هیأت فرانسویان در شوش چنین نوشت «حضور یک ایرانی در حفریات برای ما که ۲۴ سال بدون نظارت کار کرده ­ایم توهین­ آمیز است».

سرانجام اقدامات هرتسفلد نتیجه داد و تفاهم­نامۀ لغو امتیاز انحصار کاوش ­های باستان­شناسی فرانسه در ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر ۱۹۲۷ مطابق با ۲۵ مهر ۱۳۰۶ در تهران به امضای طرفین رسید.

یک باستان شناس آلمانی که دست کاوش‌های غیرقانونی در ایران را قطع کرد

اندکی بعد و در فرودین ۱۳۰۷ او در پاسارگاد کاوش کوتاهی انجام داد اما آرزویش کاوش در تخت جمشید بود. ولی بدون وجود قانون، کاوش در تخت جمشید ممکن نبود. او پیش­نویس قانونی را برعهده گرفت که با مخالفت وزیر معارف وقت یحیی خان قره گوزلو روبرو شد چرا که پیش­نویس هرتسفلد دست او را در کاوش­‌های غیر قانونی می­‌بست.

وزیر معارف خود پیش­نویس دیگری تهیه کرد که به ملاکان و تجار اجازه می­‌داد تا به هر میزان که می­‌خواهند اقدام به حفاری کنند. واکنش هرتسفلد به آن بسیار جالب بود. او به وزیر دربار گفت که «برای دنیا چنین قانونی نشانۀ این خواهد بود که ایران کشور بی­‌تمدنی است».

در نهایت با حمایت­ های تیمورتاش، وزیر معارف از طرح خود عقب نشست و در نهایت در ۱۳ آبان ۱۳۰۹ قانون عتیقات به تصویب مجلس رسید. او جیمز هنری برستد – رئیس موسسۀ شرق­ شناسی دانشگاه شیکاگو را مطلع کرد که برای کسب مجوز کاوش تخت­ جمشید اقدام کند.

با تأیید هیأت وزیران چند ماه بعد کاوش در تخت جمشید آغاز شد اما جوی که هرتسفلد از آن برای صعود خود بهره برده بود، به تدریج دامن خود او را هم گرفت. زیرا دولت مصمم به نظارت شدید بر فعالیت خارجیان بود.

یک باستان شناس آلمانی که دست کاوش‌های غیرقانونی در ایران را قطع کرد

با  قدرت گرفتن نازی‌ها او حمایت دولت آلمان را نیز از دست داد و سرانجام با زمینه­ چینی­‌های رقبای دیرینۀ خود همچون پوپ آمریکایی و گدار فرانسوی، از سرپرستی هیأت تخت جمشید کنار گذاشته شد و اریک فردریش اشمیت، دیگر باستان­شناس آلمانی جای او را گرفت.

هرتسفلد در پاییز ۱۳۱۳/ ۱۹۳۴ ایران را برای همیشه ترک کرد و تا ۱۹۳۶ در لندن ماند. سلسله سخنرانی‌­های او بعدها به نام تاریخ باستان­شناسی ایران به چاپ رسید. سپس استاد دانشگاه پرینستون در آمریکا شد و در ۱۹۴۷ به میل خود از آن کناره گرفت. وی در ۲۰ ژانویۀ ۱۹۴۸ در شهر بازل سوئیس درگذشت.

یک باستان شناس آلمانی که دست کاوش‌های غیرقانونی در ایران را قطع کرد

هرتسفلد در کنار پهلوی اول

به گزارش جامعۀ باستان شناسی ایران – هرتسفلد باستان­شناسی جسور، طراح و نقشه­ کشی ماهر و زبان­شناسی خبره بود. افکار و طرح­‌های او در زمینۀ تاریخ، باستان­شناسی و زبان­شناسی، مطالعات ایران­شناسی را وارد مرحله­‌ای تازه کرد.

او به تنهایی بیشتر مقالات دورۀ قدیم مجلۀ آلمانی «گزارش­های باستان­شناسی ایران» را نوشته و از بنیانگذاران آن محسوب می­‌شود. اقدامات عملی او قانون­ مداری را وارد باستان­شناسی ایران کرد. بسیاری از افکار و نظرات هرتسفلد بعد از گذشت ۷۰ سال همچنان معتبر و محل رجوع دانشمندان است.

یک باستان شناس آلمانی که دست کاوش‌های غیرقانونی در ایران را قطع کرد

۳ شی سفالی تاریخی از یک منزل در ایذه کشف شد

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۶ شهریور ,۱۳۹۹

۳ شی سفالی تاریخی از یک منزل در ایذه کشف شد

۳ شی سفالی تاریخی از یک منزل در ایذه کشف شد

۳ شی سفالی تاریخی از یک منزل در ایذه کشف شد

۳ شی سفالی تاریخی از یک منزل در ایذه کشف شد

اهواز- معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: سه شی سفالی تاریخی از یک منزل مسکونی در شهر دهدز از توابع شهرستان ایذه کشف و ضبط شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمدرضا حسینی بروجنی در خصوص این خبر اظهار کرد: طی تماس تلفنی منابع و مخبران محلی به یگان حفاظت میراث فرهنگی استان، مبنی بر نگهداری اشیای تاریخی در یک منزل مسکونی در شهر دهدز، بلافاصله موضوع در دستور کار پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شهرستان ایذه قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به تعاملات سازنده با عوامل انتظامی، ضمن دریافت دستور مقام قضائی و با هماهنگی پاسگاه انتظامی دهدز، نیروهای پایگاه حفاظت به محل مورد نظر اعزام شدند و پس از بازرسی منزل مسکونی، سه عدد شیء سفالی (دو عدد سالم یک عدد شکستگی لبه) کشف و ضبط شد.

۳ شی سفالی تاریخی از یک منزل در ایذه کشف شد

معاون میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه طبق بررسی کارشناس اشیا فرهنگی تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان، موارد مکشوف مربوط به دوره «اشکانیان» هستند، بیان کرد: این اشیا شامل یک قمقمه آب و دو ظرف کوچک هستند که در گذشته برای نگهداری ادویه‌جات و مایعات خاص از آنها استفاده می‌شد.

وی یادآور شد: در هنگام بازرسی، متهم در منزل حضور نداشت و همه کشفیات مذکور پس از طی مراحل قانونی و تنظیم صورت‌جلسه تحویل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایذه شد.

حسینی بروجنی در پایان گفت: در این راستا ضمن تشکیل پرونده و نظر به مشخص بودن هویت متهم، تلاش برای دستگیری وی از راه مراجع قضائی و انتظامی در حال پیگیری است.

۳ شی سفالی تاریخی از یک منزل در ایذه کشف شد

آلبوم سلطنتی گمشده کاخ گلستان پیدا شد

بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۶ شهریور ,۱۳۹۹

آلبوم سلطنتی گمشده کاخ گلستان پیدا شد

آلبوم سلطنتی گمشده کاخ گلستان پیدا شد

 آلبوم سلطنتی گمشده کاخ گلستان پیدا شد

آلبوم سلطنتی گمشده کاخ گلستان پیدا شد

آلبومی که گفته می‌شد پنج ماه پیش مفقود شده در بررسی دوباره اموال خانه کاخ گلستان پیدا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش آفرین امامی مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان اعلام کرده بود که آلبومی از آلبوم خانه کاخ مفقود شده است و سرقت آن کذب است.

او گفته بود که نظر قطعی درباره مفقود شدن آلبوم ناصرالدین شاه بعد از پایان انبارگردانی رسمی اعلام می‌شود.

آلبوم سلطنتی گمشده کاخ گلستان پیدا شد

البته او این خبر را پس از ۵ ماه داده بود. این موضوع باعث شد تا ایکوم ایران نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد اما بالاخره امروز خبرهای رسیده از کاخ گلستان حاکی از این است که در بررسی و پایش اموال و انبار گردانی‌های انجام شده، این آلبوم سلطنتی پیدا شد.

پیش از این هم گفته شده بود که ممکن است در انبارگردانی، این آلبوم مفقود شده باشد. بنابراین چنین فرضیه‌ای که ممکن است کسی آن آلبوم را برداشته باشد بی اساس خواهد بود.

گویا امین اموال هنگام انبارگردانی این آلبوم را در فهرست اموال آلبوم خانه ندیده بود. مسئولان کاخ گلستان معتقدند این اتفاقات عادی است و هنگامی که اثری مفقود شود، در بررسی دوباره امین اموال متوجه خطا در فهرست خود می‌شود.

آلبوم عکس ناصری حاوی ۱۰۰ قطعه عکس از حرمسرای ناصرالدین شاه بوده است.

آلبوم سلطنتی گمشده کاخ گلستان پیدا شد