سنگ قبرهای ایران زمین
بروزرسانی شده در تاریخ: ۱۳ اسفند ,۱۳۹۳
سنگ افراشتههای مزارها در ایران:
نگارنده چند سالی است که از قبرستانهای قدیمی ایران بازدید میکنم و در این مدت سعی کردهام چگونگی ساخت مقبرهها و نمادهای حک شده بر روی آنها را از جنبه مردمشناسی بررسی کنم. اما آنچه در این نوشتار میآید مربوط میشود به بخشی از این قبرستانها که مزارهایی به شکل سنگافراشته دارند.
در بسیاری از نقاط ایران قبرستانهایی دیده میشوند که مزارهایشان دارای سنگافراشتههایی است که در عین شباهتهای نسبی، تفاوتهایی هم با هم دارند. در زیر به بررسی برخی از این قبرستانها میپردازیم:
قبرستان خالد نبی:
در استان گلستان، شهرستان کلاله و در نزدیکی زیارتگاه خالد نبی، قبرستانی در یک محوطه وسیع دیده میشود که برخی از مقبرههای آن سنگافراشته دارند. تاکنون تحقیق جامعی در رابطه با این قبرستان انجام نشده، با این حال تفسیرهای متفاوتی از شکل این سنگافراشتهها ارائه شده است. یکی از حدسها این است که این سنگافراشتهها به شکل آلت تناسلی مردانه هستند و به گونهای بیانگر اعتقاداتی هستند که در میان مردم آسیای میانه دیده میشود. بد نیست بدانیم که وجود برخی از باورهای شمنی در این منطقه قابل تشخیص است. به طور مثال در نزدیکی مقبرهی خالد نبی یک دیرک چوبی وجود دارد که ترکمنها از آن بالا میروند و باورهایی نسبت به آن دارند. تقدس این دیرک در این مکان، یادآور تقدس دیرکی است که در خیمهی مغولها وجود دارد و همچنین یادآور دیرکی است که شمنها از آن بالا میروند. مثال دیگر این است که زیارتگاه خالد نبی بر روی کوهی به نام “تانگری داغ” قرار گرفته و “تانگری” در زبان مغولی به معنای خدا و آسمان است. در واقع نامگذاری این کوه، این حدس را قوت میبخشد که روزگاری در این سرزمین آداب و باورهای شمنی و مغولی معمول بوده است.
دیرک چوبی در زبارتگاه خالد نبی
قبرستانهای منطقه باخزر:
در منطقه «باخزر» قبرستانهای متعددی در روستاها دیده میشوند که دارای سنگ افراشته هستند.
۱- روستای «جوذقان» در ۳۵ کیلومتری غرب تایباد و در کنارهی رود مرغزار واقع شده و سه قبرستان با مزارهای سنگافراشتهای دارد که بر روی بسیاری از آنها کتیبهای حک شده است.
۲- روستای «سوران» در ۴۸ کیلومتری غرب تایباد و در کنارهی رود مرغزار است که بیشترین و بلندترین سنگافراشتههای منطقه باخزر را در خود جای داده است.
۳- روستای «شیزن» در ۵۰ کیلومتری غرب تایباد نیز مزارهایی با سنگافراشته دارد.
۴- روستای «فایندر» در حدود ۸ کیلومتری شمال غرب «خواف» واقع شده است و مزارهایش سنگافراشته دارند.
۵- در روستای «نشتیفان» که از توابع خواف و به خاطر «آسباد»هایش معروف است، سنگافراشته را بر روی قبرها میبینیم.
قبرستانهای آذربایجان شرقی:
در شهر تبریز و در حدود شش کیلومتری باغ «ایلگلی» و در روستایی که نامش «پینه شلوار» است، قبرستانی وجود دارد که چند قبر با سنگافراشته بدون کتیبه و شبیه به آنچه در خالد نبی وجود دارد در آن دیده میشود.
ظاهرا و بنا به آنچه آقای «رجبعلی لباف خانیکی» گزارش کردهاند، در روستاهای «سردرود» و «کیجان» در «اسکو»، قبرستان «شادبا» در «بستان آباد» و قبرستان اطراف «بقعه اسحاق» در «هریس» آذربایجان نیز مزارهایی با سنگهای افراشته وجود دارد.
قبرستان روستای «پینهشلوار» در نزدیکی باغ ایلگلی شهر تبریز
قبرستان روستای اُنار در شهرستان مشکینشهر:
روستای «اُنار» در نزدیکی «لاهرود» و از توابع مشکینشهر است. گورستان این روستا، چندین سنگ قبر دارد که به شکل سنگهای افراشته هستند و بر راس این سنگها، بخشی همانند کلاه قزلباشها با ۱۲ ترک (شیار) دارد که احتمالا نماد شیعه ۱۲ امامی است.
قبرستانهای لرستان:
در استان لرستان هم قبرستانهای بسیاری در روستاها دیده میشوند که دارای سنگافراشته هستند. نام یکی از این روستاها، «ابوالوفا» و در نزدیکی «کوهدشت» واقع شده است. سنگافراشتههای این قبرستان چهار وجهی و هرمی شکل هستند و در هر وجه آن نوشتهها و نقوش بسیار زیبا و معناداری دیده میشوند.
قبرستانهای کرمانشاه:
۱- در نزدیکی مرز میان استان ایلام و کرمانشاه، شهری به نام «شاهبداغ» (توحید) وجود دارد که جزو استان کرمانشاه محسوب میشود و در آن یک قبرستان با ویژگیهای قبرستان ابوالوفا و با سنگهای افراشته وجود دارد.
۲- در استان کرمانشاه و در مسیر «ریجاب» به «بابا یادگار» یک قبرستان در سمت راست جاده دیده میشود. در این قبرستان، سنگهای افراشتهی مقبرهها، چهار وجهی و در حدود دو متر هستند که آجرچینی و سنگچینی شدهاند. قبرهای این قبرستان، شبیه به میل «خسرو آباد» هستند که در بخش «کونانی» استان لرستان و در روستای خسروآباد وجود دارد. این میل به نامهای میل «خسروآ» و میل «سید صفربک» هم معروف است و بلندی آن بیش از ۶ متر است.
برخی از مقبرههای عرفا و بزرگان:
مقبره عطار نیشابوری در نیشابور و شیخ احمد جام در تربت جام نیز سنگافراشته دارند. بر روی این سنگافراشتهها، کتیبههایی نیز حک شده است. به نظر میرسد وجود سنگ افراشته بر روی مقبره بزرگان، یک رسم بوده است.
وجود سنگافراشتهی مزارها در مناطق دیگر ایران:
به احتمال قرین به یقین در شهرها و استان ها دیگر ایران نیز مقبرههایی با سنگافراشته هنوز هم وجود دارند که از آنها در این نوشتار نامی به میان نیامده است. اما با وجود همین مناطقی که نام بردیم، میتوانیم حدسهایی بزنیم و نتایجی بگیریم.
حدسیات و نتایج:
به نظر میرسد شکل و شمایل مقبرهها نه تنها با باورها و اعتقادات، بلکه با نوع معماری منطقه در ارتباط است و این موضوع فقط به مقبرههایی که سنگافراشته دارند محدود نمیشود. به طور مثال در همان قبرستان «ابوالوفا» مقبرههایی دیده میشوند که معماری مقبره کوروش را تداعی میکنند.
برخی از قبرهای قبرستان ابوالوفا که شبیه مقبرهی کوروش هستند
معماری برجهای آرامگاهی در ایران که اتفاقا بسیاری از آنها در زمان ایلخانیان و جانشینان آنها ساخته شده است، نمایانگر مقبرههایی هستند که در قبرستان خالد نبی دیده میشوند.
گنبد «عالی» یک برج آرامگاهی است: ابرقو
آقای «خانیکی» هم معتقد است که “در آذربایجان سنگافراشتهها به دو گروه عمده تقسیم میشوند که هر دو گروه از معماری الهام گرفتهاند.”
موضوع دیگری که در این میان میتوان به آن اشاره کرد و به صورت یک سوال مطرح کرد این است که “آیا دلیلی برای شباهت میان برخی از سنگافراشتهها (مخصوصا آنهایی که در لرستان دیده میشوند) با آنچه که در میان بختیاریهای «مسجد سلیمان» به «بَرد نشانده» مشهور است، وجود ندارد؟” یادآوری میکنیم که این «بَرد نشانده«ها در مکانهای مقدس یافت شدهاند و معمولا به دوران پارتی تعلق دارند.
بردنشانده: محل نگهداری موزه شهر شوش
آرش نورآقایی
منابع:
مقاله “سنگافراشتههای مزارات باخزر”، رجبعلی لباف خانیکی، فصلنامه اثر، شماره ۱۸ و ۱۹، زمستان ۱۳۶